فونیکسریمکسبهتام

تصویر پلیس از طرح ترافیک جدید

عصر خودرو- دو مقام کنونی و پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در تازه‌ترین واکنش نسبت به نسخه جدید طرح ترافیک که قرار است در تهران اجرا شود، تصویری از تشدید ترافیک تهران و عدم کارآیی پیشنهاد شهرداری در مهار ترافیک و آلودگی هوا ارائه کردند.

تصویر پلیس از طرح ترافیک جدید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به کنترل ترافیک و آلودگی هوا به‌عنوان هدف اصلی طرح ترافیک فعلی گفت: طرح پیشنهادی جدید شهرداری بر این اصل استوار است که همه خودروها بتوانند وارد محدوده مرکزی شهر شوند و در بازه‌های زمانی مختلف، میزان عوارض پرداختی متفاوت باشد. اما پلیس راهنمایی و رانندگی معتقد است این‌گونه طرح‌ها باید به‌صورت کارشناسی بررسی شود و قطعا برای سال آینده اجرایی نخواهد شد. اما درباره تغییر در نحوه دریافت هزینه‌ها در سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

    وی در اظهارنظری صریح، با اشاره به اینکه با طرح ترافیک جدید حتما نمی‌توان پاسخگوی ساکنان محدوده طرح ترافیک بود، افزود: اجرای این طرح تعداد خودروهای ورودی به محدوده مرکزی شهر و به دنبال آن آلودگی هوا و نارضایتی عمومی را افزایش خواهد داد و واقعیت این است که طرح مثبتی نخواهد بود. به اعتقاد وی، عدم کنترل ترافیک پیامد قطعی اجرای طرح ترافیک جدید است که فلسفه وجودی این طرح را زیر سوال می‌برد.سرهنگ سید هادی هاشمی، معاون پیشین عملیات راهنمایی و رانندگی ناجا نیز در کسوت کارشناس ترافیک در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، اعلام کرد: طرح جدید شهرداری تهران برای محدوده طرح ترافیک قبل از کارآمد کردن حمل‌ونقل عمومی، قابلیت اجرا ندارد.

    در حالی که مدیران ترافیکی شهرداری بر این باور هستند که ترافیک تهران با اجرای طرح جدید 20 درصد کاهش یافته و تقاضا برای سفر با خودروی شخصی در محدوده مرکزی شهر کاهش می‌یابد، هاشمی به نکته مهمی اشاره کرد که خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. وی گفت: شهرداری بهتر از هرکسی می‌داند متقاضیان طرح ترافیک چند 10 برابر کسانی هستند که طرح دریافت می‌کنند؛ یعنی اگر حدود 120 هزار خودرو مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک دریافت می‌کنند، بیش از یک میلیون خودرو برای دریافت این مجوز ثبت‌نام کرده‌اند. بنابراین با اجرای طرح جدید می‌توانند با خرید طرح، وارد محدوده شوند که سبب تراکم ترافیک و افزایش آلودگی‌های محیط‌زیستی می‌شود. ترافیک حاصل از این وضعیت قابل کنترل و مهار نیست.

    این مقام پیشین در پلیس راهور ناجا درباره دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد نیز گفت: با عملیاتی شدن این طرح و جایگزین شدن تعرفه تردد به جای شماره پلاک، دیگر ساعت پیک و غیر پیک در تهران وجود ندارد و ترافیک در کل شهر، همیشه در وضعیت اوج و پیک قرار می‌گیرد. استدلال هاشمی این است که طرح مذکور بیشتر کاسب‌کارانه باشد تا برنامه‌ای برای مهار ترافیک پایتخت. وی با بیان اینکه ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت در حال حاضر حداکثر پاسخگوی نیمی از نیاز شهروندان تهران به سفرهای درون‌شهری است، گفت: با این وضعیت نمی‌توان از مردم انتظار داشت از حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده و هزینه استفاده از خودروی شخصی را پرداخت کنند. هرگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومیِ کارآمد و قابل برنامه‌ریزی در اختیار شهروندان قرار گرفت، آن زمان هزینه استفاده از خودروی شخصی را آن‌قدر سختگیرانه کنند که برای شهروندان استفاده از خودروی شخصی صرفه اقتصادی نداشته باشد.

    به اعتقاد هاشمی، یکی از مهم‌ترین مشکلات طرح ترافیک جدید، بی‌توجهی به وضعیت زیرساخت‌ها است. وی توضیح داد: اینکه چه تعداد خودرو وارد محدوده طرح خواهند شد، چه میزان خودرو در این محدوده متوقف هستند و چه میزان از خودروها متعلق به ساکنان محدوده طرح ترافیک هستند، فاز شناسایی زمانبری دارد. این در حالی است که اعلام شده هزینه‌ها بر اساس مدت‌زمان تردد محاسبه می‌شود و تسهیلاتی نیز به ساکنان محدوده طرح ترافیک تعلق خواهد گرفت که باید دید با زیرساخت‌های موجود چگونه می‌توانند این ایده را در مدت زمان کوتاه عملیاتی کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو