فونیکسریمکسبهتام

تردد بمب های متحرک در خیابان های شهر

عصر خودرو- خودروهای گاز سوز زیادی در جاده ها و خیابان ها تردد می کنند که برخی از آنها بدلیل عدم رعایت شرایط اصولی دوگانه سوز کردن، همچون بمبی متحرک حادثه ای ناگوار را یدک می کشند.

تردد بمب های متحرک در خیابان های شهر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، گاز طبیعی یکی از مناسب ترین، به صرفه ترین و در دسترس ترین جایگزین های بنزین بویژه در ایران به شمار می آید و سوختی ایده آل است که در صورت گسترش مصرف با توجه به اینکه در داخل تولید می شود کشور را از واردات بنزین بی نیاز می کند.
    گاز، پاک ترین سوخت فسیلی است زیرا فقط بخار آب و دی اکسیدکربن تولید می کند و دمای احتراق خود به خود این گاز 649 درجه سانتیگراد است که 315 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای خود اشتعالی بنزین است.
    این گاز سوختی قابل استفاده در خودروهاست و نسبت به بنزین مزیت های فراوانی دارد که از جمله می توان به قابلیت احتراق بالا، اندازه گیری و پایین بودن میزان تولید گازهای خروجی آن اشاره کرد اما آنچه موجب نگرانی است نصب غیر استاندارد و غیراصولی تجهیزات (مخزن) در برخی خودروهاست که بالقوه خطر انفجار همیشه آنها را تهدید می کند.
    بدلیل بالا بودن هزینه های نسبی استفاده از تجهیزات سیستم انرژی حرارتی گاز مایع (LPG)، در سال های اخیر برخی افراد به نصب غیر اصولی تجهیزات این گاز بر روی خودروهای خود روی آورده اند.
    بروز سریع و آسان نشت گاز مایع 11 کیلویی هنگام تصادف هر چند در مقیاس کوچک باشد، موضوعی است که تاکنون بسیاری از رانندگان از کنار آن به سادگی عبور کرده اند در حالیکه سواری بر روی این بمب های متحرک، جزء بی توجهی به جان خود و دیگران معنایی ندارد.
    در استان کردستان نیز بدلایلی که شاید ارزان بودن گاز مایع و دسترسی آسان باشد، هستند کسانی که به سمت نصب سیلندر گاز مایع بر روی خودرو و استفاده از آن به عنوان سوخت دوم رفته اند.
    افرادی نیز معمولا در حاشیه شهرها و برخی مناطق دیگر، اقدام به فروش سیلندرهای گاز مایع می کنند و همین عاملی برای استفاده رانندگان این نوع خودروها از این گاز شده است.
    مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان نصب سیلندر گاز مایع بر روی خودروها را خطرناک دانست و گفت: در سیلندر CNG، سوخت در فاز گازی قرار دارد و بوسیله شیلنگ و اتصالات به کاربراتور خودرو انتقال می یابد که در صورت نشت در فاز گازی و در حجم کم تحت کنترل است.
    هوشنگ اولازاده اضافه کرد: اما در سیلندر گاز مایع، سوخت در فاز مایع است و در صورت انتقال آن به داخل موتور، با توجه به تغییر فاز به 270 برابر حجم گاز مایع تبدیل می شود و می تواند به سرعت فضای داخل موتور را پر کرده و مخلوط قابل انفجار را تشکیل دهد که با ایجاد جرقه توسط دینام و یا هر یک از وسایل برقی داخل موتور، انفجار شدید صورت گیرد.
    وی یادآور شد: همچنین در صورت کوچکترین تصادفی، بدلیل مهار نبودن کامل سیلندر احتمال پاره شدن شیلنگ و بروز حادثه های دلخراش نیز وجود دارد.
    مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج نیز از 2 مورد آتش سوزی خودورهای مجهز به سیلندر گاز مایع در شهرستان سنندج در سال 96 خبر داد.
    رامین اسدنژاد اضافه کرد: رانندگان این خودروها در هنگام شارژ گاز مایع بدلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی دچار آتش سوزی شدند ولی با اقدام به موقع ماموران آتش نشانی حریق مهار شد.
    معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد کردستان نیز در این رابطه با بیان اینکه طبق قانون استفاده از گاز مایع به عنوان سوخت خودور ممنوع است، افزود: اداره کل استاندارد برنامه ای به نام بازرسی از خودروهای دوگانه سوز به منظور برخورد با نصب غیرمجاز سیلندر گاز مایع در خودروها ندارد.
    فرید بطی اظهار کرد: به نظر می رسد دستگاه هایی مانند شرکت گاز که تامین کننده این نوع گاز هستند باید حساسیت بیشتری نسبت به توزیع آن در نمایندگی ها داشته باشند.
    وی راهکار اصلی را برخورد پلیس با این موضوع دانست و گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند در مراکز معاینه فنی نسبت به برخورد با استفاده کنندگان از سیلندر گاز مایع اقدام کند.
    بطی از برنامه اداره کل استاندارد برای بازرسی از خودروهای دوگانه سوز در مراکز معاینه فنی خودرو در آینده ای نزدیک نیز خبر داد و تاکید کرد: این کار در مرکز معاینه فنی خودرو قروه از سال گذشته آغاز شده و بزودی با همکاری یکی از آزمایشگاه های همکار در دیگر شهرستان های استان نیز اجرایی خواهد شد.
    به گفته وی، براساس این برنامه، سیلندرهای سالم و استاندارد از سیلندرهای غیراستاندارد تشخیص و با خودروهای با سیستم سوخت غیرمجاز برخورد خواهد شد.
    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کردستان هم معتقد است: قانونی برای برخورد با خودروهای مجهز به مخزن گاز مایع غیر استاندارد به راهور ابلاغ نشده است.
    سرهنگ رمضان نادری یادآور شد: به نظر می رسد اداره کل استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت در این رابطه متولی کار هستند و باید نظارت بیشتری در این خصوص داشته باشند.
    رئیس روابط عمومی شرکت منطقه ای نفت کردستان هم می گوید: صاحبان این خودروها که اغلب پیکان است به صورت غیرقانونی سیلندر گازمایع را روی خودرو نصب کرده اند که کاری بسیار خطرناک است.
    زندی افزود: برخی بدلیل نبود درآمد و ارزانی گاز مایع به سمت استفاده از این گاز می روند که خطرات زیادی دارد و طبق قانون کسی هم متولی و مسئول برخورد با صاحبان این خودروها نیست.
    با توجه به این شرایط می طلبد خطرات استفاده از گاز مایع و نصب سیلندر آن روی خودروها به مردم بیشتر اطلاع رسانی شود و ارگانی نیز به عنوان متولی برخورد با نصب اینگونه تجهیزات و لوازم غیراستاندارد و عاملان فروش سیلندر گاز مایع به خودروها تعیین شود تا بیش از این جان رانندگان و مسافران به خطر نیفتد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو