فونیکسریمکسبهتام

حوادث رانندگی در آئینه آمار و ارقام

عصر خودرو- بنا بر آمار رسمی سالانه حدود ۱۶ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده ای در کشور جان خود را از دست می دهند.

حوادث رانندگی در آئینه آمار و ارقام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، کارشناسان خودروهای نا ایمن، شبکه جاده ای نامناسب و کمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی در جاده ها و ضعف در شیوه امدادرسانی را از مهمترین عوامل آمار بالای مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران ذکر می کنند.

    این درحالی است که کشورهای توسعه یافته، کمترین آمار مرگ و میر در بخش تصادفات جاده ای را دارند زیرا این کشورها منابع لازم برای حفظ جاده‌ها و ایجاد استانداردهای بالا را دارند و هر روز قوانین سخت‌ گیرانه ‌تری را برای حرکت در جاده‌ها وضع می‌کنند.
    به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری 'اجی' ایتالیا، روزانه در جهان سه هزار و 400 نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند.
    بر اساس همین گزارش ، 90 درصد از مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی در کشورهای کم درآمد بوقوع می پیوندد که 54 درصد خودروها در آن تردد می کنند و دلیل این تصادفات، شرایط نامناسب خیابان ها ، کمبود علایم رانندگی و اجباری نبودن بستتن کمربند ایمنی و کلاه کاسکت، استفاده از گوشی های همراه در حین رانندگی، سرعت بالا، مصرف الکل و مواد مخدر و همچنین فرسودگی خودروهاست.
    سرعت بالا، روحیه تقلید کردن و مانورهای خطرناک، جاده های خراب، کمبود روشنایی و حواس پرتی فزاینده رانندگان به ویژه در هنگام استفاده از گوشی های تلفن همراه از جمله دلایل دیگر وقوع تصادفات است.
    در لرستان گرچه بنا بر گفته برخی مسئولین ، مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در بازده زمانی هشت ماه امسال نسیت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است اما برخی از مسئولان نیز معتقدند میزان مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در این استان افزایش داشته است به عبارتی می توان گفت آمار یکسان و دقیقی در خصوص میزان صحیح مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در لرستان وجود ندارد.

    **کاهش پنج درصدی تصادفات منجر به فوت در لرستان
    فرمانده انتظامی لرستان از کاهش پنج درصدی تصادفات منجر به فوت در هشت‌ماهه امسال در این استان خبر داده و می گوید: هدف‌گذاری پلیس در این زمینه دستیابی به کاهش 10 درصدی مرگ ومیرناشی از تصادفات است.
    سردار محمد مهدیان نسب افزود: در هشت ماهه سال جاری هشت هزار و 91 فقره تصادف جرحی ، فوتی و خسارتی در لرستان رخ داده که 21 درصد افزایش تصادفات را نسبت به مدت مشابه قبل نشان می دهد اما تصادفات منجر به فوت کاهش پنج درصدی در مدت هشت ماهه را نشان می دهد.
    وی با بیان اینکه بی توجهی رانندگان، سرعت بالا و خطای انسانی مهمترین علت تصادفات بوده است گفت: سرعت غیر مجاز با فراوانی 28 درصد ، عامل بیشترین تخلفات راهنمایی و رانندگی بوده است.
    سردار مهدیان نسب اظهار کرد: نظارت پلیس ، بهبود جاده ها و نیروی انسانی مهمترین عوامل موثر در کاهش تصادفات جاده ای در این استان هستند.

    ** افزایش 41 درصدی آمار مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در لرستان
    مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان اما می گوید: 429 نفر در 9 ماه امسال در این استان بر اثر حوادث جاده ای جان خود را از دست دادند که در مقایسه بامدت مشابه سال قبل 41 درصد افزایش نشان می دهد.
    حمیدرضا نظیفی اظهار کرد: طبق بررسی های به عمل آمده آمار فوت شدگان ناشی از حوادث ‏رانندگی ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی استان لرستان در 9 ماهه سال قبل 304 نفر ثبت شده است. ‏
    وی افزود: همچنین در 9 ماه امسال هفت هزار و 84 مصدوم ‏حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان لرستان مراجعه کرده‌اند که به لحاظ تفکیک جنسیتی شامل پتج ‏هزار و 447 نفر مرد و یکهزار و 637 نفر زن بوده اند.
    وی با بیان اینکه آمار مصدومین حوادث رانندگی طی 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ‏قبل یک دهم درصد افزایش یافته است، افزود: بررسی‌های انجام شده در گروه آمار پزشکی قانونی لرستان ‏نشان می دهد در 9 ماهه سال 1395 نیز هفت هزار و 73 پرونده ناشی از مصدومین ‏حوادث رانندگی درمراکز پزشکی قانونی استان لرستان تشکیل شده است. ‏
    مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان یادآور شد: در تصادفات منجر به فوت، ضربه به سر( آسیب جمجمه و ‏مغز ) علت اصلی مرگ در حوادث رانندگی است و نیمی از فوتی های حوادث رانندگی در محل حادثه کشته می ‏شوند.
    وی ایجاد زیرساختهای مناسب جاده ای، ایمنی بیشتر وسائل نقلیه و از همه مهمتر رعایت ‏قوانین راهنمایی و رانندگی را از عوامل اصلی تضمین جان افراد در هنگام رانندگی دانست و افزود: بررسی ‏صدمات ناشی از حوادث رانندگی حجم بالایی از پرونده های ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی را تشکیل می ‏دهد و امیدواریم در آینده شاهد کاهش چشمگیر تلفات و مصدومین حوادث رانندگی باشیم.
    نظیفی یادآور شد: امسال چندین مورد تصادف ساختگی برای کلاهبرداری از شرکت‌های مختلف بیمه‌ای از سوی ‏برخی افراد سودجو ایجاد شده که با هوشیاری کامل این نوع تصادفات ساختگی تشخیص داده شده است.
    وی با اشاره به تشخیص جراحات حاصل از ‏صحنه سازی تصادف در پزشکی قانونی لرستان، بیان داشت: پرونده های تصادفات ساختگی پس از بررسی‌های ‏دقیق پزشکی قانونی و احراز ساختگی بودن به مراجع قضایی گزارش داده می شوند. ‏

    **تلفات جاده ای لرستان متناسب با طول راهها نیست
    بنا بر گفته مدیرکل حمل و نقل و راهداری استان لرستان آمار تلفات جاده‌ای در لرستان متناسب با طول راه‌های استان نیست، و اولین هدف در استان لرستان افزایش ایمنی و کاهش تلفات جاده‌ای است.
    عباس شرفی با اشاره به پرونده‌های تصادفات جاده‌ای اظهار کرد: در هشت‌ماهه امسال 37 فقره پرونده تصادفات در امور حقوقی این اداره کل تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ، 23 درصد رشد نشان می‌دهد.
    به گفته وی 42 نقطه حادثه خیز در جاده های استان شناسایی شده که قرار است 10 نقطه تا پایان امسال حذف شود.
    وی افزود: طول محورهای ارتباطی لرستان هفت هزارو 929 کیلومتر است که شامل 104 کیلومتر آزاده راه، 414کیلومتر بزرگراه، 720کیلومتر راه اصلی دو خطه، 570کیلومتر راه فرعی، 24کیلومتر راه درون شهری، چهارهزارو 118کیلومتر راه روستایی آسفالته ، یکهزارو 133کیلومتر راه روستایی شوسه ، 845کیلومتر راه روستایی خاکی می باشد.

    **تسریع در چهارخطه کردن مسیرها راهی برای کاهش تلفات جاده ای
    تسریع در چهارخطه کردن مسیرها اقدامی مناسب برای کاهش تلفات جاده ای است که بنا بر گفته ، معاون اداره راه و شهرسازی لرستان اکنون مراحل چهارخطه کردن محور خرم آباد - بروجرد به اتمام رسیده و تنها در چند تقاطع این مسیر عملیات اجرایی طرح نیمه کاره مانده که بزودی به اتمام می رسد.
    صادق مریدی اظهار کرد: 76کیلومتر از 86 کیلومتر طول مسیر خرم آباد - کوهدشت نیز چهارخطه شده و از 110کیلومتر طول جاده خرم آباد - پلدختر نیز 40کیلومتر در سال های قبل به بهره برداری رسیده و 38 کیلومتر دیگر در دست اجرا است.
    وی به پیشرفت 60درصدی 13کیلومتر از طرح چهارخطه جاده چغابل - سوری در شهرستان رومشگان نیز اشاره کرد و گفت: 6کیلومتر از این مسیر تا پایان امسال و هفت کیلومتر دیگر در سال آینده بهره برداری خواهد رسید.
    معاون اداره راه و شهرسازی لرستان یادآور شد: همچنین طرح چهارخطه جاده پلدختر به اسلام آباد که 100کیلومتر طول دارد تنها هفت کیلومتر زیر بار ترافیک رفته و از طرح چهارخطه کردن جاده خرم آباد - نورآباد نیز که 80کیلومتر طول دارد تنها 18کیلومتر با پیشرفت 45تا70درصد باقی مانده است.
    اظهارات برخی مسئولان مبنی بر اینکه روزانه معادل سقوط یک هواپیمای مسافربری در جاده های کشور تلفات داریم و تشبیه مرگ و میر های ناشی از تصادفات به عنوان مرگ پنهان، همه و همه در راستای پی بردن به واقعیتی هر چند تلخ و پنهان است که گاه با معطوف کردن حواس به یک جنبه از علل سه گانه مرگ و میر تصادفات (جاده، خودرو ، خطای انسانی) این مهم به فراموشی سپرده می شود.
    ولی واقعیت تلخ چیزی غیر از این نیست که تصادفات جاده ای هر روز در کشور، چیزی معادل سقوط یک هواپیمای مسافربری است با این تفاوت که وقتی هواپیمایی سقوط می کند و سرنشینان آن جان خود را از دست می دهند همه از آن اطلاع پیدا می کنند اما در مرگ و میرهای روزانه بر اثر حوادث و سوانح، جامعه و افکار عمومی با خبر نمی شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو