فونیکسریمکسبهتام

رشد ۲ برابری بازار اجاره خودرو در عصر فناوری

عصر خودرو- موسسه پژوهشی معتبر «زیون مارکت ریسرچ» (Ziobn Market research) به‌تازگی گزارشی درباره صنعت اجاره خودرو منتشر کرده که در آن به تحلیل و پیش‌بینی درباره این صنعت در جهان پرداخته است.

رشد ۲ برابری بازار اجاره خودرو در عصر فناوری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش صنعت ، براساس این گزارش که به‌صورت تفصیلی به تحلیل و پیش‌بینی بازار اجاره خودرو در مناطق گوناگون جغرافیایی جهان و نیز براساس نوع خودروها پرداخته، آمده است در سال 2016 میلادی (95-1394 خورشیدی) ارزش این صنعت در سطح جهان به 58/26 میلیارد دلار رسید. در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده تا سال 2022 (01-1400) ارزش این صنعت به حدود 124/56 میلیارد دلار برسد. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود، نرخ رشد سالانه ترکیبی (CAGR) صنعت اجاره خودرو در سال‌های 2017 (96-1395) تا 2022 (01-1400) 13/55 درصد خواهد بود. اجاره خودرو، سرویسی است که خودرو را برای مدت زمانی مشخص در اختیار یک فرد قرار می‌دهد. این دوره زمانی به‌طورمعمول از چند ساعت تا چند هفته در نوسان است. عمده فعالیت شرکت‌های اجاره خودرو در نزدیکی فرودگاه‌ها، جاذبه‌ها یا شهرهای گردشگری و محل‌هایی مانند آنها است. شرایط بسیار متنوعی برای خدمات اجاره خودرو در جهان وجود دارد که ممکن است بسته به کشورها متفاوت باشد. شرکت‌های بزرگ اجاره خودرو به‌طورمعمول از کارت‌های اعتباری برای پرداخت‌ها استفاده می‌کنند؛ به این معنا که مشتریان مبلغی را در این کارت‌ها سپرده‌گذاری یا اگر هزینه‌ها بیشتر از مبلغ سپرده باشد بازهم با استفاده از این کارت‌ها با مشتری، حساب و کتاب می‌کنند. همچنین برخی شرکت‌ها برای اجاره دادن خودروها به مشتریان از آنان درخواست کارت شناسایی می‌کنند. بازار اجاره خودرو در نتیجه رونق صنعت گردشگری در جهان انتظار رشد بالایی را می‌کشد. از مهم‌ترین عوامل رشد بازار اجاره خودرو، رشد گردشگری در سطح بین‌المللی است که باعث افزایش درخواست برای خدمات اجاره خودرو نیز می‌شود. در کنار آن، انتظار این است که رشد اقتصادی سالم و افزایش درآمد قابل‌عرضه در کشورهای درحال توسعه اثر مثبتی بر صنعت اجاره خودرو در سراسر جهان داشته باشد.
    همچنین پیش‌بینی می‌شود تقاضای بالا برای استفاده از اینترنت و گوشی هوشمند که باعث افزایش راحتی خدمات اجاره خودرو می‌شود، باعث رشد چشمگیر در کار شرکت‌های بزرگ این بازار شود. نرخ‌های به‌صرفه برای خدمات اجاره خودرو و افزایش تقاضا برای خودرو اجاره‌ای در بازه زمانی روزانه، روندهای نوظهوری هستند که بازارهای جدیدی را برای این صنعت در آینده نزدیک ایجاد می‌کنند. البته برخی خطرها هم رشد این بازار را تهدید می‌کند که یکی از آنها افزایش نرخ نفت خام است. بازار اجاره خودرو براساس نوع خودرو به خودروهای مینی‌ون، شاسی‌بلند، اقتصادی، تشریفات (سیاسی) و لوکس تقسیم‌بندی می‌شود. خودروهای اقتصادی نزدیک 33/1 درصد از سهم درآمد بازار جهانی خودروهای اجاره‌ای را در سال 2016 (95-1394) تشکیل می‌دادند؛ محبوبیت این نوع خودروها بیش از همه به دلیل افزایش نرخ سوخت بود. این نوع خودرو همچنین در نرخ رشد ترکیبی سالانه 13/73 درصدی در دوره زمانی مطالعه‌شده بیشترین سهم را دارد.
    استفاده محلی، حمل‌ونقل فرودگاهی و استفاده در خارج از شهر از جمله اهدافی هستند که کاربر نهایی خودرو اجاره‌ای برای آنها خودرو را اجاره می‌کند. اجاره خودرو برای حمل‌ونقل فرودگاهی با 41 درصد سهم، پررنگ‌ترین نوع استفاده از خودرو اجاره‌ای در سال 2016 (95-1394) بود. این امر بیش از هر چیز مدیون افزایش فعالیت‌های تجاری و کسب‌وکاری در سطح بین‌الملل بود. انتظار این است که امریکای شمالی همچنان سرآمد این بازار در سال‌های آینده باقی بماند. این منطقه از جهان در سال 2016 (95-1394)، 44/6 درصد از مجموع درآمد بازار خودروهای اجاره‌ای را به خود اختصاص داد. رشد استفاده از اینترنت و فناوری‌های هوشمند در امریکای شمالی یکی از مهم‌ترین دلایل رشد بازار خودروهای اجاره‌ای در این منطقه است. همچنین انتظار این است که رشد سریع صنعتی‌سازی و صنعت گردشگری در کشوری مانند ژاپن و اقتصادهای نوظهوری از جمله چین و هند باعث شود بازار خودروهای اجاره‌ای منطقه آسیا-اقیانوس آرام با پرچمداری این کشورها در آینده پیش برود.
    پیش‌بینی می‌شود صنعت اجاره خودرو به‌تدریج به سمت خودروهای اشتراکی برود و مالکیت یک خودرو آرام آرام به سنتی نخ‌نماشده در جهان تبدیل شود. نیما مبصر، نایب‌رئیس شرکت اجاره خودرو «استیت ون رنتال» (State Van Rental) در لس‌آنجلس امریکا درباره آینده اجاره خودروها و خودروهای اشتراکی چنین می‌گوید: «صنعت اجاره خودرو به‌تدریج به خودروهای اشتراکی تبدیل خواهد شد. من آن را یک تهدید نمی‌بینم اما فرآیندهای فناورانه بیش از پیش در حال تکامل هستند.»ویلیام هریس، مالک شرکت اجاره خودرو «اج اوتو رنتال» (Edge Auto Rental) نیز دراین‌باره می‌گوید: «آینده بر محور تقاضای مشتری شکل خواهد گرفت؛ همان‌طور که در گذشته چنین بوده اما دادن حس به‌روز بودن به کاربر اکنون مهم‌ترین عامل برای پرچمداری در بازار خودروهای اجاره‌ای است.»
    از نظر پیتر چاپمن، مالک شرکت اجاره خودرو «آلاسکا اوتو رنتال» (Alaska Auto Rental)، تلفن همراه مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در آینده خودروهای اجاره‌ای است زیرا جمعیت جوان بخش بزرگتری از جوامع را در جهان تشکیل خواهند داد و این جوانان به‌دنبال فناوری‌های نو هستند.


    خودروهای اشتراکی شکل روزآمدتری از شرکت‌های اجاره خودرویی هستند که بیشتر با محوریت اینترنت و فناوری‌های هوشمند کار می‌کنند. برای نمونه شرکت اجاره خودرو «رنتال سنتریک» (Rent Centric) کانادا یک برنامه سلف‌سرویس را توسعه داده که می‌تواند وانت‌کامیون و کامیون را از نزدیک 25 پارکینگ در شهرهای مونترال و کبک اجاره دهد. مشتریان برای اجاره این کامیون یا وانت‌کامیون‌ها از یک اپلیکیشن نصب‌شده روی تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کنند. استفاده از تاکسی‌های اینترنتی نیز یکی دیگر از شکل‌های بروزشده اجاره خودرو در جهان است. شرکت‌های بزرگی مانند اوبر و لیفت در واقع تهدیدی برای صنعت اجاره خودرو به‌شمار می‌آیند. هرچند در مناطق روستایی یا کوچک جهان هنوز تاکسی‌های اینترنتی چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند اما بسیاری از شهرهای بزرگ به وجود این نوع حمل‌ونقل عادت کرده‌اند. شارکی لاگوانا، مالک شرکت امریکایی اجاره ون «بانداگو» دراین‌باره گفت: «اوبر و لیفت با صنعت اجاره خودرو در برخی جنبه‌ها رقابت می‌کنند اما این مدل تنها در مناطق متراکم شهری کار می‌کند. حال آنکه آنها تفاوت‌هایی با شرکت‌های اجاره خودرو دارند. یک شرکت اجاره خودرو اگر سفر طولانی‌تر و برای بار بیشتری باشد همچنان انتخاب اقتصادی‌تری است.» علاوه بر این اگرچه ایده خودروهای خودران یا بدون راننده به‌نظر ایده‌ای دور می‌آید اما این نوع خودروها اکنون با نمونه‌های آزمایشی مانند خودران گوگل یا اوبر در خیابان‌های بسیاری از شهرهای جهان دیده می‌شوند. بنابراین می‌توان چنین انتظار داشت که به‌زودی خودروهای خودران جای همه اینها را بگیرند و بدون اینکه راننده زحمت خاصی داشته باشد جابه‌جایی‌ها انجام شود. این خودروها البته چالش‌هایی را هم پیش روی خود دارند؛ چالش‌هایی از جمله نرم‌افزارهای صددرصد خودران، چارچوب‌های قانونی و موانع امنیتی که سازندگان و توسعه‌دهندگان در سراسر جهان در تلاش برای گذر از آنها هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو