فونیکسریمکسبهتام

عضو شورای شهر تهران:

طرح ترافیک جدید هنوز در حد پیشنهاد است

عصر خودرو- عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح ترافیک جدید هنوز در حد پیشنهاد است، گفت: طرح جدید جلوی رانت و کارت شناور را خواهد گرفت.

طرح ترافیک جدید هنوز در حد پیشنهاد است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایلنا، زهرا صدراعظم نوری (رئیس کمیسیون سلامت، خدمات و محیط زیست شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به جلسه این کمیسیون با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص طرح ترافیک جدید اشاره کرد و گفت: این طرح توسط معاونت حمل و نقل ترافیک ارائه شده و در حد یک پیشنهاد و لایحه است که قبل از ارائه به شورا آن را مطرح کردند. مادام که این طرح به شورا نیامده و مورد تصویب شورا قرار نگرفته است، طبیعتا قابلیت اجرا ندارد. شورای ترافیک تهران نیز مرجع دیگری است که این طرح را مورد تایید قرار می‌دهد.

    او در پاسخ به این سوال که اگر تغییرات ایجاد شده در طرح ترافیک هنوز در حد پیشنهاد است، پس چرا شهرداری در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که سال آینده دیگر طرح ترافیک فروخته نمی‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی این طرح به تصویب برسد، آرم طرح ترافیک دیگر وجاهت قانونی ندارد. درست است که هنوز طرح به تصویب نرسیده، اما اگر به تصویب برسد، آرم‌های فروخته شده و کسانی که این آرم‌ها را خریده‌اند، بلاتکلیف می‌مانند، در نتیجه باید اعلام می‌‌کردند که آرم طرح ترافیک نمی‌فروشیم تا زمانی که تکلیف این طرح مشخص شود.

    این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که چگونه قصد دارند؛ تعداد خودرو‌ها به داخل طرح را کنترل کنند، تصریح کرد: هدف طرح این است که حجم ترافیک کاهش و کنترل شود و ابزار آن هم کنترل قیمت ورود به طرح خواهد بود. ترافیک با ابزار قیمت کنترل خواهد شد، براساس این طرح قیمت ورود به طرح ترافیک براساس ساعت ورود متفاوت است. وقتی افراد می‌خواهند وارد محدوده طرح شوند، اگر کار ضروری نداشته باشند، ترجیح می‌دهند هزینه کمتری پرداخت کرده و در ساعت غیرپیک وارد شوند.

    او ادامه داد: یک محدوده زمانی میان 6 صبح تا 10 و محدوده بعدی بین 10 تا 4 بعدازظهر است و تایم بعدی 4 تا 7 شب است و افرادی که در محدوده زمان اول قصد دارند، وارد شوند باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. کسانی که در میانه روز وارد طرح می‌شوند، هزینه بسیار کمی پرداخت خواهند کرد و کسانی که از ساعت 4 تا 7 شب قصد تردد در محدوده طرح را دارند باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. در نتیجه افرادی که کار ضروری ندارند به هیچ وجه در پیک ترافیک وارد طرح نمی‌شوند.

    وی تصریح کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته 60 درصد سفر‌ها در داخل طرح، کاری و 40 درصد غیرکاری است و این طرح کمک می‌‌کند که این 40 درصد در پیک ترافیک وارد طرح نشود، چرا که افراد ترجیح می‌دهند پول کمتری پرداخت کنند و در ساعت غیرپیک وارد طرح شوند.

    تعیین و تصویب قیمت ورود به طرح ترافیک برعهده شورای شهر تهران بوده و براساس ضرایب مختلف تعیین می‌شود که یکی از این ضرایب، ضریب ویژه نام دارد که به معلولین، جانبازان، خبرنگاران و به افرادی که شورا تعیین می‌کند، اختصاص خواهد یافت.

    صدراعظم ‌نوری در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان مطمئن بود که این ضریب ویژه دوباره همچون آرم طرح ترافیک تبدیل به امتیاز و رانت نشود، گفت: شورای شهر در این امر نظارت خواهد کرد و یکی از شعارهای شورای پنجم شفاف‌سازی است. اساسا علت اینکه این طرح مطرح شد به علت رانتی است که در فروش آرم طرح ترافیک وجود دارد.

    او ادامه داد: در طرح قبلی حدود 130 هزار آرم طرح ترافیک به اضافه 10 هزار کارت شناور داده شد که در توزیع آن‌ها هیچ گونه ضابطه‌ای نداشت و هر کس که امکان و دسترسی بیشتری داشت، می‌توانست؛ ارتباط برقرار و آرم‌ طرح ترافیک دریافت کند. هیچ ملاک و معیاری وجود نداشت و از چهار میلیون خودرویی که وجود دارد، فقط 100 هزار خودرو می‌توانستند از این رانت استفاده کند، اما ضریب ویژه تعریف دارد و این رانت با ضریب ویژه باز نخواهد گشت. ضریب ویژه برای گروه‌های خاصی همچون جانبازان و بیماران خاص و... است. باید مبنا را بر اعتماد بگذاریم و بی‌تردید شورا بر آن نظارت خواهد داشت و تمام تلاش خود را می‌کنیم که این طرح درست اجرا شده و از مسیر خود خارج نشود.

    این عضو شورای شهر تهران طرح جدید را دارای نکات مثبت فراوان دانست و گفت: براساس این طرح یک صندوق توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد خواهد شد که درآمد حاصل از این طرح فقط در توسعه حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود و صرف خرید اتوبوس و توسعه حمل و نقل عمومی خواهد شد.

    صدراعظم نوری درباره موضع پلیس راهور به طرح ترافیک جدید گفت: من تصور می‌کنم که شاید پلیس راهور هنوز نسبت به این طرح کاملا توجیه نیستند و به نظر می‌رسد با گفت‌وگوهایی که با آن‌ها صورت گرفته دارند توجیه می‌شوند. بالاخره این شهر هزینه دارد و هزینه آن را باید کسانی که عارضه‌هایی را به آن وارد می‌کنند، متحمل شوند. باید تمام تلاش خود را بکار بندیم که در بحث طرح ترافیک تمام درآمد‌ها را صرف حمل و نقل عمومی کنیم و راه برون رفت از معضل ترافیک و آلودگی هوا فقط توسعه حمل و نقل عمومی است.

    صدراعظم‌نوری با تاکید بر اینکه شهرداری طرح پیشنهادی خود را برای اعضای شورا و کمیسیون‌های مربوطه از جمله کمیسیون حمل‌و نقل و ترافیک و کمیسیون سلامت، خدمات و محیط زیست توضیح داده است، ادامه داد: در جلسه دیروز ابعاد طرح توضیح داده شد و در مجموع نظر کمیسیون سلامت و محیط زیست نسبت به این طرح مثبت است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو