فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن تولید کنندگان قطعات خودرو:

خروج خودروهای فرسوده با بودجه دولتی محقق نخواهد شد

عصر خودرو- محمد رضا نجفی منش گفت: تا زمانیکه برای خروج خودروهای فرسوده منتظر بودجه دولتی باشیم، این مهم محقق نخواهد شد. باید تعادلی بین مدل خودرو، سال تولید و میزان کارایی ایجاد کنیم

خروج خودروهای فرسوده با بودجه دولتی محقق نخواهد شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از اگزیم نیوز، برنامه صبح و گفت و گوی رادیو گفت و گو با موضوع خروج خودروهای فرسوده ،با حضور مهندس محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن تولید کنندگان قطعات خودرو و مهندس مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودروی ایران به روی آنتن رفت.

    محمدرضا نجفی منش در آغاز با بیان اینکه خودروهای فرسوده ایجاد آلایندگی می کنند و مصرف سوخت بالایی دارند که این موضوع برای شهرهای بزرگی مانند تهران آلودگی زیادی ایجاد می کنند، گفت: معمولا عمر متوسط خودرو در دنیا ده سال است اما در ایران خودرو تا 20 سال هم کار می کنند.

    وی ضمن تاکید بر خروج خودروهای فرسوده از سطح شهرها و جاده ها افزود: برای خروج خودروهای فرسوده باید اعتبارات لازم فراهم شود. در گام نخست باید معاینات فنی خودروها به صورت جدی انجام شود تا از نظر آلایندگی این خودروها وضعیت بهتری داشته باشند که البته متاسفانه معاینات فنی هم به درستی انجام نمی شود و آزمایشات را به درستی و کامل انجام نمی دهند.

    رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور تاکید کرد: آنچه در خروج خودروهای فرسوده اهمیت دارد، اقتصاد خانوار است زیرا علت اصلی که مردم کمتر به سمت اسقاط کردن خودروهای فرسوده می روند، هزینه های این کار است و با تامین اعتبارات لازم و اعطای وام های کم بهره مردم نیز به این کار روی می آورند.

    در ادامه مهندس مهدی دادفر با اشاره به قانون در رابطه با واردات خودرو و خروج خودروهای فرسوده گفت: بر اساس قانون واردکنندگان به ازای خودروهایی که وارد می کنند باید مقدار مشخصی از خودروهای فرسوده را نیز از رده خارج کنند که در این زمینه همکاری با واردکنندگان صورت نگرفته است.

    وی افزود: در بررسی فرآیند خروج خودروهای فرسوده نقش ستاد سوخت نیز حیاتی است. ستاد سوخت در زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی فرار گرفته است ولی اساسا ارتباطی با آن ندارد. مراکز اسقاط مجوز خودشان را از وزارت راه می گیرند در حالیکه اسقاط خودروها موضوعی است که در ارتباط با تولید و واردات است.

    وی با بیان اینکه مسئولیت اسقاط خودروها صرفا بر عهده واردکنندگان قرار گرفته است، اظهار داشت: این مسئولیت در حالی به وارد کنندگان خودرو سپرده شده است که حدود شش ماه است که واردات خودرو ممنوع بود و در نتیجه مراکز اسقاط و از رده خارج کردن خودرو ها نیز تعطیل بودند و بعضی از آنها نیز ورشکسته شدند.

    دبیر انجمن وارد کنندگان خودروی ایران تصریح کرد: تا زمانی که برای خروج خودروهای فرسوده باید منتظر بودجه دولتی باشیم، این مهم محقق نخواهد شد. کسی که پراید مدل 80 دارد می تواند خودرویش را در بازار 7 میلیون به فروش برساند اما مرکز اسقاط تنها 2,5 میلیون پرداخت می کند؛ طبیعی است هیچ وقت کسی این کار را نمی کند. بنابراین باید یک تعادل بین مدل خودرو، سال تولید و همچنین میزان کارایی ایجاد کنیم تا مردم به فروش خودرو ترغیب شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو