فونیکسریمکسبهتام

اثر منفی افزایش تعرفه واردات خودرو بر بازار

عصر خودرو- در حالی رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت از بازنگری تعرفه واردات خودروهای هیبریدی تا دو ماه آینده خبر می‌دهد که، با تصمیم عجولانه‌ای که در دوره وزارت صنعت قبلی گرفته شد که بار منفی زیادی را برای این بخش از صنعت خودرو به همراه داشت.

اثر منفی افزایش تعرفه واردات خودرو بر بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تین نیوز، در حالی رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت از بازنگری تعرفه واردات خودروهای هیبریدی تا دو ماه آینده خبر می‌دهد که  تصمیم عجولانه‌ای دوره وزارت صنعت قبلی بار منفی زیادی را برای این بخش از صنعت خودرو به همراه داشت.

    بر اساس این گزارش، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اما در واکنش به تصمیم جدید سازمان توسعه تحارت، گفت: این اعلام نظر در حالی منتشر شده است که کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از مشخص نبوده اساس افزایش تعرفه واردات خودرو یه کشور خبر داده و خواسته است در این مهم منافع مردم در نظر گرفته شود.

    فرهاد احتشام‌زاده تصریح کرد: پس از ابلاغ کمیسیون اصل نود مجلس مسئولان به این فکر افتاده‌اند که راحت‌ترین بخش به منظور اعمال کاهش تعرفه واردات را حوزه خودروهای هیبرید دانسته و قرار است تا نسبت به بازنگری تعرفه واردات آنها اقدام شود کاری که گفته شده، تعرفه‌های جدید به ویژه در مورد خودروهای هیبریدی توسط متخصصان و اهل فن تعیین شده است.

    وی با استناد به نظر اعضای کمیسیون اصل نود مجلس  به منظور مشخص شدن اساس قرار دادن مبنای تعرفه بر پایه 100 درصدی، گفت: وزارت صنعت باید به این سوال پاسخ دهد که مبنای تحلیل در تعیین نرخ چگونه تعیین شده است؟ تعیین نرخ باید به سود مصرف کننده باشد نه در جهت منافع یک صنعت خاص.

    احتشام‌زاده با اشاره به مصوبه هیات وزیران در 5 سال پیش، گفت: دلیل این‌که پس از 5 سال تصمیم درستی برای واردات خودرو به کشور و تعدیل تعرفه‌ها گرفته نشده است مشخص نیست اما زمان آن رسیده تا به این وضعیت سر و سامان داده شود.

    وی بازه زمانی 6 ماهه را بسیار مناسب برای اتخاذ تصمیمات کارشناسی دانست و گفت: تعحیل در تصمیم‌گیری موجب برخی مشکلات شده که شاید سال‌ها وقت باید صرف حل‌وفصل آن شود.

    این مقام مسئول با تاکید بر این‌که تصمیم وزارت‌صنعت در توقف ثبت سفارش واردات خودرو به کشور مشکلات زیادی دارد، گفت: تعیین سقف،  تعیین قیمت و قدرت موتور در واردات خودرو جای بحث زیادی دارد که در تصمیم عجولانه، به راحتی نادیده گرفته شده‌اند که متاسفانه رشد 103 درصدی تعرفه واردات یکی از رهآوردهای ان است.

    عدم اطلاع از مزایای استفاده از خودروهای هیبریدی و ضرورت کاهش تعرفه این نوع خودرو، یکی دیگر از مباحثی بود که احتشام‌زاده به آن اشاره کرد و گفت: کاهش مصرف در ترافیک و آلایندگی به شدت کم خودروهای هیبریدی و وضعیت کنونی کلان‌شهرهای کشور ایجاب می‌کند تا تصمیم درستی به منظور کاهش تعرفه واردات این نوع خودرو به کشور گرفته شود.

    بر اساس این گزارش، مجتبی خسروتاج گفته است: دولت معتقد است که برای کاهش آلودگی هوا باید اقدامات جدی انجام شود و در این راستا استفاده از خودروهای با سوخت فسیلی کاهش یابد.

    به گفته وی همانطور که وزیر صنعت اعلام کرده سعی داریم به سمتی حرکت کنیم که تعرفه‌ها دوسال یک‌بار تغییر کند تا فعالان بخش خصوصی با ثبات در شرایط بتوانند به فعالیت بپردازند.

    کمیسیون ماده ١ پایان سال برگزار می‌شود و در صورتی که کارشناسان نسبت به تعرفه خودروهای هیبریدی انتقاد داشته باشند این موضوع در این کمیسیون مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

    این در حالی است که گفته شده بود ظرف کمتر از یک ماه تعرفه خودروهای هیبرید تعیین تکلیف خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو