فونیکسریمکسبهتام

طرح ترافیک جدید چقدر درآمد شهرداری را افزایش می‌دهد؟

عصر خودرو- طرح ترافیک جدید که ورود تمامی خودروها را با پرداخت عوارض به این محدوده مجاز می‌داند، برای شهرداری تهران درآمد روزانه میلیاردی خواهد داشت.

طرح ترافیک جدید چقدر درآمد شهرداری را افزایش می‌دهد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان, با تصمیم شهرداری تهران مقررات عبور و مرور در محدوده طرح ترافیک و زوج یا فرد قرار است از سال 97 تغییر کند. بر این اساس تردد همه خودروها در این 2 محدوده به شرط پرداخت عوارض آزاد خواهد بود.

    محسن پورسید‌ آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک در این ارتباط گفت: با بیان اینکه در طرح جدید حداقل میزان پرداختی 9 هزار و 600 و حداکثر آن 36 هزار تومان خواهد بود، اظهار کرد: برای تردد در محدوده زوج و فرد هم حداقل‌ پرداختی 3 هزار و 200 تومان و حداکثر‌ آن 12 هزار تومان خواهد بود.

    اما بر اساس آماری که محسن هاشمی رفسنجانی در شورای شهر تهران مطرح کرده است، اکنون روزانه حدود 123 هزار خودرو در محدوده طرح ترافیک با مجوز تردد می‌کنند و با توجه به آمار پلیس راهور مبنی بر تردد حدود 4 میلیون خودرو در تهران در روز، می‌توان حدس زد که با اجرای طرح جدید درآمد هنگفتی نصیب شهرداری تهران می شود.

    به عبارت دیگر اگر فرض کنیم سال آینده نیز همین 123 هزار خودرو روزانه وارد طرح ترافیک می شوند و میانگین 9600 و 36 هزار تومان هزینه را نیز لحاظ کنیم؛ 2 میلیارد و 804 میلیون تومان وارد خزانه شهرداری خواهد شد.

    البته پیش بینی کارشناسان این است که با حذف مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک و آزاد شدن تردد برای تمامی خودروها، تعداد خودروهای موجود در محدوده طرح ترافیک افزایش 2 برابری داشته باشد.

    همچنین گفته می شود که عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک تنها برای 2 ساعت تردد است و بعد از 2 ساعت در صورت خروج از محدوده و ورود مجدد، عوارض دیگری بر مبنای پیک ترافیک لحظه ورود، به حساب مالک خودرو افزوده می شود.

    طرح جدید همچنین با حذف محدوده زوج یا فرد و تعیین عوارض برای این محدوده نیز درآمد هنگفتی را روانه خزانه شهرداری تهران خواهد کرد.

    اگر تعداد خودروها را بر مبنای آمار راهور 4 میلیون بدانیم و نیمی از آن‌ها را اکنون روزانه مجاز به تردد در زوج و فرد لحاظ کنیم، به عدد 2 میلیون خودرو در محدوده زوج یا فرد می رسیم.

    حال اگر فرض کنیم که تنها نیمی از این خودروها وارد محدوده زوج یا فرد می‌شوند، به عدد یک میلیون خودرو می‌رسیم که با توجه به میانگین عوارض وضع شده، 7 میلیارد و 760 میلیون تومان عوارض روزانه خواهد بود.

    در این مورد نیز کارشناسان پیش بینی تردد بیش از یک میلیون خودرو را در روز داشته اند و با توجه به اینکه در بسیاری از ساعات روز محدوده زوج یا فرد و طرح ترافیک دارای ترافیک سنگین است، حداکثر عوارض از خودروها اخذ خواهد شد.

    اما بر مبنای همین ورود حداقلی، روزانه 10 میلیارد و 564 میلیون تومان به خزانه شهرداری واریز می‌شود و با توجه به برنامه شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های 800 میلیونی فرانسوی، می‌توانیم انتظار خرید حدود 13 دستگاه اتوبوس در روز را داشته باشیم.

    از آنجا که شهردار و معاون حمل و نقل و ترافیک او وعده استفاده از عوارض ورود به طرح ترافیک و زوج و فرد برای توسعه حمل و نقل عمومی را داده‌اند، شهروندان نیز انتظار دارند تا تاریخ 15 اردیبهشت ماه یعنی یک ماه بعد از اجرای طرح جدید، تغییرات را در حمل و نقل عمومی حس کنند.

    شهرداری تهران با عوارض ورود به طرح ترافیک و زوج یا فرد می‌تواند ماهانه بیش از 300 دستگاه اتوبوس تهیه کند و این موضوع یعنی انقلابی بزرگ در عرصه حمل و نقل عمومی، البته به شرطی که این عوارض در محل مناسب که همان توسعه حمل و نقل عمومی است، هزینه شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط