فونیکسریمکسبهتام

در نشست مطبوعاتی رییس هیات مدیره پاکرو مطرح شد

افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید، تشویق به خرید خودروهای آلاینده بنزینی است

عصر خودرو- محمد زاده، رییس هیات مدیره پاکرو صبح امروز در یک نشست مطبوعاتی با اشاره به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید، این تصمیم را مغایر با برنامه های دولت برای کاهش آلودگی هوا و تشویق مردم به استفاده از خودروهای بنزینی دانست.

افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید، تشویق به خرید خودروهای آلاینده بنزینی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، محمد زاده در آغاز این نشست مطبوعاتی با اشاره به آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور گفت:"این مشکل در کشور بسیار زیاد و موجب بیماری شدید شهروندان ما شده است. تبعات این معضل بیشتر از زلزله است اما برای حل این مشکل کسی اقدام نمی‌کند و در اصل دغدغه‌ و اولویت کسی در کشور نیست. رویکرد جهانی برای حل این مشکل کاملا با چیزی که در ایران اتفاق می‌افتد متفاوت است برای مثال در چین و یا مکزیک برای رفع این مشکل تعرفه خودروهای هیبرید را به صفر رساندند تا با آن مبارزه کنند. در ایران سهم حمل‌ونقل عمومی باید به 75% برسد اما متاسفانه در حال حاضر این عدد زیر 50درصد است در صورتی که در اروپا این عدد 85 الی 95درصد محاسبه شده است. این اتفاق زمانی اجرایی می‌شود که از طرف اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی و شرکت‌های مربوطه دست یاری دراز شود و کمک‌های مناسبی انجام گیرد. در کشور ما تا به امروز اقدامی برای تولید خودرو کم‌مصرف صورت نگرفته است و حتی برای کنار گذاشتن خودرو‌های یورو 3 نیز نتوانسته‌ایم راه‌حلی پیدا کنیم."
    رئیس هیات مدیره پاکرو با انتقاد از افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید گفت:"به دلیل بی‌دقتی‌ها در تنظیم این تعرفه‌، خودرو بنزینی وارداتی 1500 تا 2000 سی‌سی نسبت به قبل 2.5 برابر شده اما در همین حجم موتور، تعرفه در خودروهای هیبرید به 9 برابر رسیده است. این سیاست نشان می‌دهد که تصمیم‌گیرندگان سعی بر تشویق مردم به خرید خودروهای بنزینی دارند درصورتی‌که با صفر کردن تعرفه‌ها می‌توانستند هم‌زمان با کاهش آلودگی هوا و کمتر کردن مصرف بنزین، خودروهای به‌روز و مناسبی تحویل مشتریان بدهند."
    وی افزود:"85درصد واردات مربوط به قطعه و یا کالای نیم ساخته است که با افزایش واردات، تولید داخل نیز افزایش قیمت خواهد داشت که تایید حرف من مبنی بر افزایش قیمت خودروسازهای داخلی در چند وقت اخیر است.در حال حاضر با این تعرفه ما در هر تاکسی هیبرید 60 میلیون تومان افزایش قیمت خواهیم داشت، بنابراین هدف تنظیم بازار نیز در این طرح دیده نمی‌شود. حمایت از تولید داخل نیز در این طرح دیده نمی‌شود زیرا در لایحه بودجه پیشنهادی 97 آمده است که 35 درصد از درآمد دولت را افزایش واردات تشکیل می‌‌دهد."
    مدیرعامل شرکت پاکرو در انتها افزود:"در شش ماه گذشته شرکت‌های پژو، سیتروئن و رنو فرانسه با خودروسازهای داخلی قرارداد مشارکت در ساخت خودروهای بنزینی امضا کرده‌اند که عملا درون‌مایه این قراردادها رفتن به‌سوی حمایت از بنزین و حمایت از دی‌اکسید کربن و آلودگی هوا و بی‌اعتنایی به خودروهای پاک است. افزایش تعرفه باعث بالا رفتن قیمت می‌شود که طبیعتا برای شرکت به‌صرفه نیست که سوناتای هیبرید را تبدیل به تاکسی کند. اگر دولت محترم تمهیداتی را بیاندیشد که ورود به طرح رایگان شود، تعرفه‌ها کاهش یابد و تسهیلات ارزان‌قیمتی را به خریداران اعطا کند شاید بتوان به آلودگی هوا و سیستم حمل‌ونقل عمومی کمک کرد."

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو