فونیکسریمکسبهتام

رئیس سازمان محیط زیست:

بیشترین آلودگی در هوای سرد مربوط به کامیون هاست

عصر خودرو- رئیس سازمان محیط زیست گفت: استاندار تهران قول داده به محض اعلام هواشناسی مبنی بر آلودگی هوا از ورود کامیون ها به شهر جلوگیری کند.

بیشترین آلودگی در هوای سرد مربوط به کامیون هاست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه ـ 13 دی 96) هیات دولت و در جمع خبرنگاران به بیان دلایل آلودگی هوای تهران و سایر کلان شهرها پرداخت و گفت: بیشترین دلایل آلودگی هوا در ایام سرد سال و زمان وقوع وارونگی هوا مربوط به تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده است. در تهران و کلان شهرها 67 درصد از آلودگی فصل سرد سال مربوط به این خودروها بوده و تنها سه درصد از این آلودگی توسط خودروهای سواری ایجاد می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: موتورسیکلت‌ها 10 درصد میزان آلودگی هوا و 20 درصد باقیمانده نیز به دلیل سایر عوامل آلوده‌کننده هوا است.

    رییس سازمان محیط زیست با اشاره به اجرای طرح جلوگیری از تردد کامیون‌های فرسوده در جاده‌های بین شهری از سوی وزارت راه، گفت: با اجرای صحیح این طرح، تمام کامیون‌های فرسوده که از جاده‌ها خارج شدند وارد شهرها شدند و با توجه به اینکه استانداردهای سوخت کشور پایین‌تر از استانداردهای بین‌المللی است و از سمت دیگر نیز این خودروهای فرسوده وارد شهرها شده‌اند و در شب مجوز تردد دارند، هنگام آغاز روز با آلودگی هوا مواجه هستیم.

    وی با بیان اینکه حدود 3400 دستگاه اتوبوس متعلق به شرکت واحد شهرداری در تهران تردد می‌کنند، اظهار کرد: شهرداری می‌گوید که منابع لازم برای جایگزینی این تعداد اتوبوس را ندارد و با خارج کردن این میزان خودرو نیز در تردد مردم در خیابان‌ها مشکلاتی به وجود می‌آید.

    کلانتری خاطرنشان کرد: بر اساس هماهنگی‌هایی که با استانداران انجام شده، قرار است از این به بعد استانداران به محض اعلام شرایط هوای ساکن از سوی هواشناسی از تردد کامیون‌ها در سطح شهر جلوگیری کنند.

    رییس سازمان محیط زیست با اشاره به تاثیر اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها در برخی کلانشهرها در وضعیت آلودگی هوا با تاکید بر اینکه اجرای این طرح برای کاهش ترافیک است و ارتباطی به آلودگی ندارد، گفت: آلودگی هوای سرد با هوای گرم دلایل متفاوتی دارد؛ زمانی که هوا سرد است عمده آلودگی به ذرات زیر 2.5 میکرون که از سوختن گازوئیل به وجود می‌آید مربوط است اما در هوای گرم گازوئیل نقش کمتری در ایجاد آلودگی هوا دارد.

    وی ادامه داد: خودروهای سواری در فصول بهار و تابستان اثرات بیشتری در آلودگی هوا دارند. اگر بتوانیم با اعمال طرحی طی 15 روز پایانی آذر و دی ماه جلوی تردد کامیون‌های فرسوده در تهران و کلانشهرها را بگیریم و در کنار این اقدام نیز دولت تصمیمات فوری درباره اتوبوس‌های فرسوده شهری بگیرد، قطعا در سال‌های آینده با شرایط بهتری در فصول سرد مواجه خواهیم بود.

    به گزارش ایسنا، رییس سازمان محیط زیست در ادامه به تصمیم کمیسیون زیربنایی دولت درباره آلودگی هوا و کنترل آن اشاره کرد و گفت: در این کمیسیون پیشنهاد کرده‌ایم که مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران یک ماه زودتر آغاز شود و از 15 آذر تا 15 دی مدارس این مناطق تعطیل شوند تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو