فونیکسریمکسبهتام

طرح ترافیکی جدید از ۱۵ فروردین۹۷ در پایتخت اجرا می‌شود

جزئیات طرح ترافیکی جدید

عصر خودرو- مدیریت تقاضای حمل‌ونقل یکی از راه‌حل‌ها درخصوص آلودگی هوا و ترافیک است که در بسیاری از کشورهای جهان نیز تجربه شده است.

جزئیات طرح ترافیکی جدید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری، ازجمله روش‌های مجرب این الگو، شیوه‌ای است که در آن، با تغییر تعرفه‌ها در زمان‌های مختلف و با توجه به پویایی سیستم قیمت‌گذاری، استفاده‌کنندگان ترغیب می‌شوند که در طول ساعات اوج ترافیک، از سفر در محدوده‌های پرتردد شهر پرهیز کنند و سفرهای خود را برای حضور در شهر تنظیم کنند. براساس اطلاعاتی که معاونت ترافیک شهرداری تهران در اختیار همشهری قرار داده، طرح ترافیکی جدید تهران قرار است به‌زودی اجرایی شود و گزارش پیش رو جزئیات دقیق این طرح را مشخص می‌کند.

        مدیریت برای سفر ارزان‌تر

    طرح ترافیکی جدید، عدالت تردد در تهران را برقرار می‌کند. این طرح قرار است در نخستین گام، 38سال انحصار دسترسی به محدوده مرکزی شهر را حذف کند و بر مبنای مدیریت سفر، ساعاتی که فرد در مرکز شهر حاضر می‌شود و دسترسی به هر نقطه از شهر را برای همه شهروندان فراهم کند. در طرح جدید، اگر فردی در ترافیک صبحگاهی یا عصرگاهی عبور و مرور کند، باید 3برابر افراد دیگر عوارض بدهد.

    این یعنی زمان به 3قسمت اوج صبح، ساعت 10صبح تا 4بعدازظهر و اوج ترافیک عصر تقسیم‌بندی شده است. به این ترتیب برای افرادی که از این 3قسمت در طول روز استفاده می‌کنند تفاوت قائل شده‌ و عوارض هم 3 قسمت شده‌اند، به این ترتیب مردم می‌توانند زمان سفر خود را مدیریت کنند.

    از این‌رو اقشار ضعیف می‌توانند برای تردد ارزان‌تر برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند. این در حالی‌است که طبق مطالعات صورت گرفته تقاضای ورود به محدوده طرح ترافیک فعلی کمتر از 50 روز در سال است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود تسهیلات روز‌های پنجشنبه بخش قابل توجهی از نیاز‌های شهروندان را برآورده کرده و موجب کاهش ترافیک در روزهای کاری شود. ضمن اینکه در بیشتر روزهای سال تعداد تقاضا برای خرید مجوز روزانه ورود به طرح به سقف تعیین شده نمی‌رسد.

        حذف همه سهمیه‌ها

    محمدعلی نجفی، شهردار تهران دیروز در این‌باره در جلسه شورای شهر گفت: با فروش طرح و آرم مخالف هستم. تمامی سهمیه‌بگیران آرم طرح ترافیک در طرح جدید حذف می‌شوند. در هیچ کجای دنیا این روش‌ها سابقه نداشته است. وی افزود: تهران باید دچار تحول شود و اینکه طرحی در دهه 50اجرایی شود ولی هیچ‌کس جرأت نداشته باشد که آن را اصلاح کند، قابل‌قبول نیست.

        زیرساخت‌ها‌ی آماده

    محسن‌پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران درخصوص طرح جدید ترافیکی پایتخت به همشهری خبر داد که مقدمات و زیرساخت‌های اجرای طرح ترافیک جدید فراهم شده و این طرح از 15فروردین 97 با همکاری شهرداری و پلیس راهور اجرایی می‌شود. البته در این مسیرمشکلاتی هست که تلاش می‌شود با همراهی نهاد ها برطرف شود.

        حل مشکل ساکنان مرکز شهر

    ساکنانی که در محلات طرح ترافیک زندگی می‌کنند تا ساعت 8:30صبح می‌توانند بدون مجوز طرح ترافیک از منزل خود خارج شوند و از محدوده طرح بدون جریمه شدن خارج شوند.

        در‌آمد طرح کجا مصرف می‌شود؟

    درآمد حاصل از طرح ترافیکی جدید تهران که از رانندگان وسایل نقلیه شخصی اخذ می‌شود، صرف تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و افرادی می‌شود که از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند. همچنین زمینه‌ساز توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا و تسهیل کنترل ترافیک می‌شود.

        20درصد کاهش ترافیک

    ترافیک صبح و عصر با طرح جدید 20درصد کاهش می‌یابد چراکه 40درصد سفرهای تهران الزام ساعتی ندارد و برای مردم قابل تنظیم است.

        عوارض 3محدوده

    محدوده سبز 10تا 36هزار تومان محدوده آبی 3تا 12هزار تومان (طبق ساعت ورود و خروج و میزان آلایندگی خودرو)

        قوانین 3محدوده

    حق ورود عموم شهروندان به محدوده با ضوابط مشخص و آشکار نه سهمیه خاص.

    هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک با مدیریت زمان، کمتر از وضع فعلی می‌شود.

    خودروهایی که قبل از ساعت 16از این مناطق خارج شوند، 33درصد هزینه کمتری پرداخت می‌کنند.

    در روزهای پنجشنبه به کلی محدودیت‌های طرح ترافیک برداشته می‌شود.

    خودروهای دارای گواهی معاینه فنی برتر از تخفیف 20درصدی برخوردار می‌شوند.

    تسهیلات عوارض خودروهای هیبریدی و برقی 90درصد است.

        نحوه ورود به طرح

    در طرح جدید ترافیک، هر خودرویی حساب کاربری داشته و افراد مبلغی را شارژ می‌کنند تا هر زمانی که وارد طرح ترافیک می‌شوند بسته به اینکه چه ساعتی بیایند و بروند، مبلغ از حساب کاربری‌شان کسر‌شود. به‌عبارت دیگر اگر یک ساعت، یک روز یا 50روز است، از حساب‌شان برداشت می‌شود.

    دوربین‌های خروجی طرح، ساعت خروج و میزان اخذ عوارض را مشخص می‌کنند. این حساب کاربری همانند سیم‌کارت‌های اعتباری تلفن یا درگاه‌های USSD همراه و کارت بلیت‌های مترو، هم در داخل اپلیکیشن و هم با استفاده از رمز دوم کارت‌های بانکی از طریق پرداخت اینترنتی قابل شارژ است و هر بار که خودرو وارد محدوده شود، براساس تعرفه و ضرایب تعیین شده، مبلغ عوارض محاسبه و از اعتبار خودرو کسر می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو