فونیکسریمکسبهتام

اسقاط خودروهای فرسوده فرصتی مناسب برای داشتن آسمان آبی

عصر خودرو- امروزه آلودگی هوا در اغلب کلان شهرها به معضلی برای مردم و مسئولان تبدیل شده که بتا به گفته کارشناسان محیط زیست یکی از عوامل آلودگی را می توان وجود خودروهای فرسوده عنوان کرد.

اسقاط خودروهای فرسوده فرصتی مناسب برای داشتن آسمان آبی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، اجرای سریعتر طرح اسقاط خودروهای فرسوده می تواند برای داشتن آسمان پاک و آبی کمک کند و همچنین سفری امن را در ادامه راه زندگی به ارمغان آورد.
    الزام خودروسازان به اسقاط خودروی فرسوده منجر به بهبود فناوری سوخت خودروسازان می شود و جایگزینی خودروهایی با سوخت پاک به کاهش آلودگی هوا کمک بسیاری خواهد کرد.
    در این میان ناوگان حمل و نقل عمومی لرستان را باید یکی از جوانترین ناوگان ها در کشور دانست چراکه عمر وسایل نقلیه مسافربری در این استان بسیار پایین بوده و علاوه بر تضمین آسمانی پاک می تواند تا حدودی خیال مسافران را از نظر ایمنی در جاده راحت کند.

    ** پنج مرکز اسقاط خودرو در لرستان وجود دارد
    معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان می گوید: طبق آخرین آمار اعلام شده اسقاط خودروها به صورت مرحله ای انجام می شود که در سال آینده کامیون های با عمر 50سال به بالا برای مسیرهای طولانی محدودیت تردد خواهند داشت.
    مصطفی ملکی صادقی بیان کرد: در حال حاضر پنج مرکز اسقاط خودرو در لرستان وجود دارد و نخستین مرحله اسقاط در سال 97 با محدودیت اتوبوس های با عمر 50سال به بالا اجرا خواهد شد.
    وی با اشاره به وجود 243دستگاه خودرو در ناوگان اتوبوسرانی لرستان گفت: عمر ناوگان حمل و نقل عمومی کشور 11سال است اما این آمار در لرستان 6 سال بوده که یکی از جوان ترین ناوگاه های عمومی کشور را دارا هستیم.
    معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان افزود: علاوه بر ساماندهی عمر ناوگان حمل و نقل عمومی در لرستان برای کاهش تصادفات و تلفات جاده ای اقدامات موثری چون چهاربانده کردن محورهای ارتباطی، فرهنگ سازی ترافیکی، آموزش و کنترل مستمر رانندگان، آشکارسازی نقاط پرخطر در این زمینه مثبت ارزیابی می شود.
    وی گفت: استان لرستان از مراکز مهم کریدور شمال-جنوب کشور با آمار تردد بسیار بالایی است و به‌ طور متوسط در هر 24 ساعت 300تا 650 هزار وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی این استان تردد می‌کنند.

    ** افزایش ایمنی مسافران از اهداف اجرای شبکه سیر در ناوگان حمل و نقل کشور
    مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور مرداد سال جاری در جمع خبرنگاران در خرم آباد اظهار داشت: افزایش ایمنی، ارتقاء کیفیت و ارزیابی خدمات از اهداف اجرای شبکه سیر در ناوگان حمل و نقل کشور می باشند.
    حمیدرضا شهرکی افزود: نوسازی ناوگان مینی بوسرانی کشور آغاز شده که در قالب این طرح، ون، مینی بوس هیوندا و سواری کرایه‌ای از طریق پرداخت تسهیلات با نرخ سود 6درصد و بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان واجد شرایط واگذار می شود.

    **اسقاط یکهزارو 786 خودرو در 9ماه نخست سال جاری در لرستان
    رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: عمر وسایل نقلیه در استان برای کامیون و کشنده و سایر وسایل باری، ادوات کشاورزی و مسافربری 25سال، سواری شخصی 20سال، مینی بوس، اتوبوس برون شهری، وانت ها و سواری های دولتی 15سال، اتوبوس درون شهری، سواری، سواری کار، تاکسی و موتورسیکلت 10سال می باشد.
    سرهنگ منوچهر مرادی با اشاره به وجود پنج مرکز اسقاط خودرو در لرستان افزود: 2مرکز در خرم آباد، 2مرکز در بروجرد و یک مرکز در الیگودرز وجود دارد و در حال حاضر آمادگی کامل جهت تحویل خودروهای فرسوده را دارند.
    وی ادامه داد: سواری های شخصی مدل 61 تا 84 و وانت های مدل 50تا 84 که براساس تناژ کنترل می شوند می توانند از تسهیلات تعیین شده جهت اسقاط و جایگزینی خودرو اقدام کنند.
    وی بیان کرد: متقاضیان خرید خودروهای وارداتی که در 100کیلومتر بین پنج تا 6 لیتر بنزین مصرف میکنند باید 2خودرو، بین 6 تا هفت کیلومتر چهار خودرو، هفت تا هشت کیلومتر 6خودرو و هشت کیلومتر به بالا باید هشت خودرو را اسقاط کنند.
    سرهنگ مرادی اضافه کرد: این طرح به ازای خرید خودرو ساخت داخل و مصرف بنزین هشت لیتر به بالا باید یک خودرو اسقاط شود که قرار بود از ابتدای مهرماه سال جاری اجرا شود اما به دلایلی که بخش خصوصی با دولت رایزنی کرد درحال حاض این طرح ملغی بوده و راهنمایی و رانندگی شماره گذاری می کند.
    وی افزود: در 9ماهه نخست امسال تعداد یکهزارو 786 خودرو اسقاط شده و این درحالی است که تعداد خودروهای نوشماره که وارد چرخه ترافیک شده اند حدود 25هزار شماره می باشد.
    وی ادامه داد: با طرح جایگزینی خودروهای فرسوده می شود ضامن آسمان پاک و بدون آلودگی باشیم و مردم با توجه به تسهیلات ارایه شده می توانند در این طرح مشارکت داشته باشند.

    **اشتغالزایی 71 نفر در مراکز اسقاط خودرو در لرستان
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز با اشاره به ایجاد 38مرکز اسقاط خودرو در لرستان گفت: از این تعداد اکنون پنج مرکز با اشتغالزایی 71نفر در شهرستان های خرم آباد، بروجرد و الیگودرز فعال است.
    محمدرضا صفی خانی با اشاره به اینکه مجوز مراکز اسقاط خودرو فعال در لرستان در سال های 85، 86 و 90صادر شده است ادامه داد: پنج مرکز دیگر که اکنون پیشرفت فیزیکی آنان از 11 تا 60 درصد است در صورت فعال شدن 106نفر ایجاد اشتغال خواهند کرد.

    **80 درصد آلودگی شهرها مربوط به خودروهای آلاینده است
    مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز گفت: لازمه کاهش آلودگی های شهرها تولید خودروهای استاندارد و جایگزینی خودروهای فرسوده است.
    مهرداد فتحی بیرانوند افزود: سازمان حفاظت محیط زیست موضوع استانداردهای یورو را به خودرو سازان ابلاغ کرده است و خودروسازان مکلف به رعایت آن هستند.
    به گفته وی جایگزین کردن خودروهای فرسوده راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی های زیست محیطی است که با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و سایر مشوق ها می توان انگیزه استقبال از آن را افزایش داد.
    مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد:در این راستا مراکز معاینه فنی با نظارت محیط زیست در سال های اخیر استانداردهای سخت گیرانه ای اعمال می کنند.
    وی افزود: با راه اندازی سامانه پایش مرکزی تمام مراکز معاینه فنی بصورت آنلاین در مرکز کنترل می شوند و هیچگونه فرصتی برای اعمال نظر شخصی در بررسی وضعیت فنی خودروها وجود ندارد.

    **استفده از تسهیلات برای اسقاط خودروها برای همه یکسان است
    مدیرعامل یکی از مراکز اسقاط خودرو در خرم آباد در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه ماهانه تعداد 60خودرو فرسوده در مرکز تحت کنترل اسقاط می شود گفت: به هر متقاضی برای طرح جایگزینی خودرو فرسوده مبلغ 25میلیون ریال براساس گواهی و یکصد میلیون ریال وام 18درصد تعلق می گیرد و مابقی هزینه خودرو جدید را باید بصورت نقد پرداخت کند.
    مجید میرزایی با اشاره به اینکه پیکان از مدل 61 به بالا اسقاط می شود بیان کرد: صاحبان وانت بار فرسوده برای هر مدل می توانند از هر شرایطی برای اسقاط استفاده کرده و تسهیلات مورد نظر در این طرح برای تمامی خودروها یکسان است.
    وی با اشاره به اینکه ثبت سفارش خودرو فرسوده از ابتدای سال جاری مسدود شده و تاکنون هیچ اقدامی نتوانسته ایم انجام دهیم، افزود: شخصی که تاکسی فرسوده دارد و می خواهد آن را اسقاط کند، اداره تاکسیرانی به اجبار اورا مجاب می کند که از طرح جایگزین استفاده کند و این در شرایطی است که شاید هرشخص نتواند و قدرت بازپرداخت اقساط را ندارد که مشمول این طرح شود.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو