فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

مروری بر اینترنشنال‌ترن استار؛ اصالت ماندگار

عصر خودرو- اینترنشنال هاروستر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سنگین‌ساز دنیا بود که امروزه به نام ناویستار اینترنشنال شناخته می‌شود. یکی از محصولات این شرکت که در کشورمان نیز به تعداد نه‌چندان زیادی عرضه شد، اینترنشنال ترن استار بود که بعد‌ها ریشه و اساس سری نیوپورت new port شد که این سری نیز از موفق‌ترین تولیدات اینترنشنال به شمار می‌آید.

مروری بر اینترنشنال‌ترن استار؛ اصالت ماندگار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  ترن استار هم‌اکنون نیز نام یک سری از تولیدات اینترنشنال است.

مدل بی‌دماغ ‌
ترن استار در 2 چهره دماغ‌دار و بی‌دماغ ساخته شد و از این نظر یک مورد خاص در بین محصولات سنگین منطقه آمریکای شمالی محسوب می‌شود. در روز‌هایی که کامیون‌های بی‌دماغ در آمریکا همچنان پر‌طرفدار بودند، مدل بی‌دماغ در سال 1965 با کد CO-4000 طراحی و ساخته شد تا جایگزین سری قبلی یعنی DCO-400 باشد. طراحی خارجی و ابعاد بدنه در این نسل بزرگ‌تر از نسل پیشین شده بود و به نوعی رقیبی قدرتمند برای ماک سری F به شمار می‌آمد. در سال 1968 موتور‌های توربوشارژ‌شده ‌روی آن نصب شد که از ساخته‌های کامینز و دیترویت دیزل بودند. تا این زمان این محصول اینترنشنال، همان CO-4000 نام داشت تا اینکه با روی کار آمدن نسخه سقف‌بلندش، نام ترن استار ‌روی این کشنده قرار گرفت.
اما یکی از محصولات خاص ساخته‌شده ‌روی این سری، نسخه سوپر ترن استار بود که از موتور v12 ساخت دیترویت دیزل در آن استفاده شده بود و مدل تمام‌چرخ محرک آن نیز ساخته شد تا بتواند به‌راحتی بار‌های بالای 65 تن را حمل کند. این مدل در سال 1970 ساخته شد و یک سال بعد، روی ترن استار بهینه‌سازی‌هایی صورت گرفت و با نام ترن استار 2 به فروش رسید. از مهم‌ترین مشخصه‌ها و تفاوت‌های این نسل با نسل قبلی در چراغ‌هایی با قاب مربعی به جای گرد و برف‌پاک‌کن‌های آن بود که به جای پایین شیشه جلو در بالای شیشه نصب شده بودند. انتخاب پیشرانه در این مدل بیشتر و متنوع‌تر شد و خریدار می‌توانست از بین موتور‌های 6 و 8 سیلندر خورجینی اینترنشنال، کامینز، کاترپیلار و یا دیترویت دیزل، یکی را به انتخاب سفارش دهد. در سال 1981، ترن استار به پایان عمر خود رسید و سری جدید نیوپرت که از سری کد 9000 بود، جای آن را گرفت.

مدل دماغ‌دار‌‌
سری دماغ‌دار که به Conventional شناخته می‌شود، در سال 1969 معرفی شد و اولین سری آن با کد 400 روی خط تولید آمد. در سال 1971 این مدل با دو سری 4200 و 4300 جایگزین شد که 4200 دارای درب موتور کوتاه بود و سری 4300 از درب موتور بزرگ‌تری بهره می‌برد. در سال 1985 مدل 4300 با تغییرات ظاهری و داخلی زیادی همراه شد و حاصل کار به اسم اینترنشنال 9370 روی کار آمد تا آغازگر سری 9000 باشد. در سال 2000 اتاق این سری دماغ‌دار اینترنشنال برای اولین‌بار از سال 1971 به طور کامل دوباره طراحی شد. هم‌اکنون ترن استار یکی از محصولات این شرکت آمریکایی است.

 

نویسنده: مهندس علیرضا داودی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو