فونیکسریمکسبهتام

ثبت سفارش واردات خودرو امروز باز می شود

عصر خودرو- ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی با ابلاغ دستورالعمل جدید مدیریت و تعرفه‌های واردات، امروز(پنج شنبه) بازگشایی می شود.

ثبت سفارش واردات خودرو امروز باز می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد گمانه‌‌زنی‌های متفاوت برخی رسانه مبنی بر باز شدن سامانه ثبتارش برای ثبت سفارش خودروهای خارجی در روز چهارشنبه هفته جاری ،گفت: بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو فقط در انتظار ابلاغیه هیات وزیران است و با توجه به این که دیروز(چهارشنبه) جلسه هیات دولت برگزار شده احتمالا این ابلاغیه ارایه  اما هنوز به من اعلام نشده است و   با آمدن ابلاغیه مذکور بلافاصله احتمالا از امروز(پنج شنبه) سامانه ثبت سفارش واردات خودرو بازگشایی می شود.
    امیر حسین قناتی با بیان این که این ابلاغیه شامل تعرفه‌های جدید و دستورالعمل واردات خودرو است که هنوز از جزئیات تغییر آن در هیات وزیران اطلاع دقیقی ندارم در مورد تعیین سقف 40 هزار دلاری برای واردات خودروهای خارجی گفت: در پیشنهاد وزارت تعیین سقف قیمتی 40 هزار دلاری برای ثبت سفارش واردات خودرو لحاظ شده بود اما در دولت در مورد این سقف بحث شده است.
    وی در مورد تغییر معیار سنجش لوکس بودن خودروهای وارداتی، و در نظر گرفتن توام حجم موتور و قیمت برای انجام این کار، افزود: از این پس معیار لوکس بودن خودروها بر اساس حجم موتور را نخواهیم داشت و تعیین سقف قیمتی ، معیار اصلی واردات خودروهای خارجی خواهد بود و خودروهایی که قیمت بالاتر از 40 هزار دلار داشته باشد، لوکس محسوب شده و مجوز ثبت سفارش و واردات را نخواهد داشت.
    قناتی با بیان این که بر این اساس محدودیتی برای واردت خودروهای خارجی بر مبنای حجم سیلندر وجود نخواهد داشت، افزود: با این روند واردات خودروهای خارجی حتی با حجم موتور بالای 2500 و حتی بیش از 3 هزار سی سی نیز به شرط عبور نکردن قیمت این خودروها از سقف تعیین شده وجود خواهد داشت. اما حتما وقتی سقف قیمتی برای واردات خودروهای خارجی لحاظ شود، موضوع لاکچری بودن و قیمت بالای این گونه خودروها مطرح خواهد شد. یعنی این که مبنای سنجش لوکس بودن خودروهای وارداتی سقف قیمتی خواهد بود و در این زمینه حجم موتور مطرح نیست.
    وی با رد تعیین محدودیت واردت خودروهای خارجی بر مبنای حجم موتور در دستورالعمل جدید واردات، افزود: گرچه تقسیم بندی و تعیین تعرفه‌ها بر مبنای حجم موتور بسته شده اما این که عدد تعرفه‌های واردات خودرو بر مبنای حجم موتور چه عددی است را با توجه به این که هنوز مصوبه هیات وزیران به من اعلام نشده، اطلاعی ندارم.
    قناتی در مورد تعرفه واردات خودروهای هیبریدی افزود: پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت این بوده که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی با حجم موتور کمتر از 1500 سی سی  مشمول تعرفه صفر شود چرا که واردات خودروهای هیبریدی با حجم موتور بیش از 200 سی سی عملا به معنای واردات خودروهای دارای موتورهای با سوخت فسیلی خواهد بود و تفاوتی با واردات این گونه خودروها نخواهد داشت.
    مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد، رویکرد اصلی وزارت صنعت در واردات خودروهای هیبریدی آن بوده است که این خودروها صرفا با سوخت هییرید یا برقی باشد و از سوخت‌های فسیلی صرفا برای شارژ باطری و نه برای حمل و نقل استفاده کنند. چرا که اگر بنا بر استفاده از سوخت فسیلی در این گونه خودروها باشد، این گونه خودروها با حجم موتور بیش از 2 هزار سی سی اما تعرفه خودروهای برقی تردد می کنند که این موضوع به معنای ظلم و اجحاف در زمینه آلودگی هوا خواهد بود.
    قناتی از حذف الزام ساخت داخل به ازای درصد مشخصی از واردات خودرو در دستورالعمل جدید مدیریت واردات خودروهای خارجی خبر داد و افزود: در این دستورالعمل صرفا سقف قیمتی و تعرفه‌ای مبنای ثبت سفارش و واردات خودروهای خارجی خواهد بود.
    وی افزود: حمایت از داخلی سازی خودروهای خارجی را در بازنگری در زمینه سی کی دی کاری و تعیین تعرفه‌های واردات قطعات سی. کی. دی لحاظ می کنیم و برندهای خارجی خودرو به ازای افزایش میزان مشخصی از داخلی سازی محصولاتشان از تخفیف‌های تعرفه‌ای در واردات سی کی دی برخوردار خواهند شد. قناتی با بیان این که باید منتظر تعیین و ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودروهای خارجی باشیم افزود: در طرح پیشنهادی دولت همه موارد مانند داخلی سازی لحاظ شده بود اما باید منتظر ابلاغ دستورالعمل جدید باشیم تا ببینیم رویکرد دولت در این زمینه چه بوده و طرح نهایی در دولت چه تغییراتی کرده است.
    مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از شکست حباب قیمتی خودروهای خارجی در بازار با بازگشایی ثبت سفارش خبر داد و افزود: مطمئنا با بازشدن سامانه ثبت سفارش خودروهای خارجی قیمت حبابی کنونی این خودروها در بازار شکسته خواهد شد و مردم می توانند با شرایط بهتری خودروهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. وی تاکید کرد، حتی با تعرفه‌ها ، تعیین سقف قیمتی و ضوابطی که در دستورالعمل جدید واردات خودرو در هیات وزیران تصویب و ابلاغ شده است، قیمت خودروهای خارجی ثبت سفارش و وارد شده با شرایط جدید به مراتب کمتر از قیمت‌های حبابی کنونی در بازار خواهد بود. در واقع افزایش قیمت ناشی از این نگرش که با تعرفه‌های جدید برخی خودروها در بازار عرضه نخواهد شد، منتفی می شود، یعنی گرچه سطح قیمتی خودروهای خارجی با تعرفه‌های جدید پایین نمی آید اما حباب قیمتی این خودروها در بازار شکسته خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو