فونیکسریمکسبهتام

تکذیب خودروسازان؛

مصوبه سازمان استاندارد برای خودروهایی که تولیدشان متوقف بود

عصر خودرو- سازمان استاندارد امروز در حالی از توقف تولید ۲۵ مدل خودرو سواری و سنگین خبر داد که در فاصله کوتاهی از انتشار این خبر، خودروسازان توقف تولید برخی محصولاتشان را تکذیب کردند و در عین حال از تعطیلی قبلی تولید برخی دیگر از محصولاتشان خبر دادند.

مصوبه سازمان استاندارد برای خودروهایی که تولیدشان متوقف بود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران صبح امروز با بیان اینکه تولید 25 مدل خودرو سواری و سنگین به دلیل عدم انطباق با استانداردهای اجباری متوقف شده است، اعلام کرد: با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی امسال، تولید و واردات برخی از خودروهای غیر استاندارد از جمله MVM 315 سدان،MVM 550 ، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700 (بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان  X60 ، جک J5 ، هیوندای I10 و برخی از خودروهای سنگین جاده ای از دستور کار خودروسازان خارج شد.

    وی گفت: با شروع اجرای استانداردهای جدید تأیید نوع خودرو، تولید تعدادی از خودروهایی که نتوانستند الزامات استانداردهای اجباری مربوطه را رعایت کنند خاتمه یافت و از این پس شاهد تولید این محصولات نخواهیم بود.

    وی با بیان اینکه استانداردهای تأیید نوع خودرو از اول دیماه امسال برای تمام تولیدات و واردات خودرو لازم الاجراست، افزود: اجرای این استانداردها برای تولیدکنندگانی که پیش از این از سازمان ملی استاندارد ایران گواهینامه تأیید نوع دریافت کرده اند، مطابق برنامه زمانبندی تعیین شده، در دست اقدام است و با توجه به این زمانبندی الزامات استانداردهای مورد نظر در چارچوب کنترل‌های تطابق تولید(COP) توسط سازمان ملی استاندارد ایران آغاز شده است.

    پیرایش اعلام کرد: گواهینامه تایید نوع خودرو آن دسته از خودروسازانی که در تولید محصول خود الزامات استانداردهای جدید را رعایت نکنند، تمدید نخواهد شد. در حال حاضر تولید 25 مدل خودروی سواری و سنگین، با توجه به عدم امکان انطباق آنها با استانداردهای اجباری، متوقف شده است که خودروهای سواری MVM 315 سدان،MVM 550 ، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان  X60 ، جک J5 ، هیوندای i10 و برخی از خودروهای سنگین جاده ای از این جمله اند.

    *تکذیب خودروسازان

    با گذشت مدت کوتاهی از انتشار این خبر، برخی شرکت‌های خودروساز با انتشار اسنادی، توقف تولید این خودروها را تکذیب و اعلام کردند که به تولید محصولاتشان ادامه خواهند داد. در این راستا شرکت مدیران خودرو اعلام کرد که تمام محصولات این شرکت از جمله خودروتیگو5 دارای استانداردهای لازم بوده و شماره گذاری این محصول بدون هیچ مشکلی ادامه دارد. در این توضیح آمده بود که خودروهای ام وی ام 315 صندوقدار و ام وی ام 550 که در فهرست سازمان استاندارد آمده است از چرخه تولید محصولات این شرکت حذف شده و دیگر تولید نمی شوند.

    همچنین شرکت کرمان موتور اعلام کرد که خط تولید خودروهایش متوقف نشده و فقط تولید خودرو I10 متوقف است که خط تولید آن نیز تا چند هفته دیگر آماده و بهره‌برداری می‌شود.

    گروه خودروسازی سایپا نیز در واکنش به اطلاعیه سازمان استاندارد اعلام کرد که تولید سایپا 141 از چند سال پیش متوقف شده و سایپا 131 و 132 دوگانه‌سوز نیز دیگر تولید نمی‌شود. این شرکت همچنین اعلام کرد که مجوز شماره‌گذاری آریو 1500 تا دی ماه 97 اخذ شده و تولید این خودرو همچنان ادامه دارد.

    ایران خودرو هم اعلام کرد که تولید پژو پارس با موتور XUM از ابتدای امسال متوقف شده است. همچنین گروه خودروسازی بهمن مدعی شد که خط تولید وانت کارا و مزدا از قبل متوقف شده و در حال حاضر هیچ تولیدی روی این محصولات صورت نمی‌گیرد.

    در این شرایط مشخص نیست هدف سازمان استاندارد از اعلام توقف خط تولید خودروهایی که قبلا تولیدشان متوقف شده، چه بوده و در مورد خودروهای دیگر نیز چرا با وجود توافق قبلی برای ادامه تولید آنها و در حالی که توقفی در خط تولیدشان روی نداده، اطلاعیه توقف تولید صادر شده است؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو