فونیکسریمکسبهتام

در نشستی با موضوع اسقاط خودروهای فرسوده مطرح شد

کامیون‌های دیزلی فرسوده همچنان در حال تردد در تهران

عصر خودرو- در نشستی با موضوع اسقاط خودروهای فرسوده مطرح شد که ۳۰ درصد کامیون‌های دیزلی فرسوده هستند اما همچنان در حال تردد، از ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیز ۳۰۰۰ دستگاه فرسوده هستند که با بازسازی آنها می‌توان حجم آلایندگی را کاهش داد.

کامیون‌های دیزلی فرسوده همچنان در حال تردد در تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، مسعود زندی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست در نشستی با موضوع اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه از سال 1383 اسقاط خودروهای فرسوده مطرح و حتی تبصره 13 نیز این امر را تسهیل کرد گفت: بعد از ایجاد ستاد مصرف سوخت قرار شد تا بر اساس برنامه‌ای مدون خروج خودروهای فرسوده کلید بخورد.


    وی گفت: در آخرین مصوبه تصویب شده، خودروهای فرسوده نه تنها حق خرید و فروش ندارند؛ بلکه بیمه نمی شوند و حق تردد در خیابان‌ها را هم ندارند.

    زندی تصریح کرد: مصوبه دیگری هم وجود دارد که بر اساس واردات خودرو باید خودروی فرسوده از چرخه تردد خارج شوند.

    سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست گفت: در حال حاضر ثبت سفارش متوقف شده و به دنبال آن خروج خودروهای فرسوده نیز کاهش یافته است و تنها در سال گذشته 50 هزار تاکسی فرسوده توسط ایران خودرو اسقاط شده است.

    او گفت: در قانون هوای پاک خرید و فروش و خدمات به خودروهای فرسوده ممنوع اعلام شده که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است زیرا اجرای این قوانین برعهده ما نیست و ما برای سال آینده هیچ بهانه‌ای نداریم لذا باید همه این مصوبات اجرایی شود.

    سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست افزود: 30 درصد کامیون‌های دیزلی فرسوده هستند اما همچنان در حال تردد، از 6000 دستگاه اتوبوس 3000 دستگاه فرسوده است که با بازسازی آنها می‌توان حجم آلایندگی آنها را کاهش داد.

    سرهنگ سعید روحی معاون فنی مهندسی پلیس راهور نیز در ارتباط تلفنی گفت: سال 88 مصوب شد که تولیدکنندگان خودرو باید به ازای خودرویی که بیش از 10 لیتر در 100 کیلومتر می سوزاند یک دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.

    او افزود: ما در آذرماه امسال نسبت به سال گذشته 42 درصد کاهش اسقاط خودروهای فرسوده را داشتیم این درحالیست که حجم بالای آیندگی هوای موجود مربوط به تردد خودروها هستند. او گفت: 7 درصد از خودروهای در حال تردد که بیش از یک میلیون دستگاه می شوند در سن فرسودگی قرار دارند.

    سرهنگ سعید روحی افزود: اسقاط خودرو درگیر واردات خودروست که در مقابل ورود هر خودرو یک خودروی فرسوده اسقاط می شود، به همین دلیل فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده به کندی پیش می رود.

    مصطفی جودی رئیس انجمن اسقاط خودروی فرسوده نیز با انتقاد از عملکرد خودروسازان گفت: خودروسازان بر خلاف قانون به نقش خود در خروج خودروهای فرسوده اقدامی نکرده اند.

    او افزود: از سوی دیگر اگر اسقاط خودرو مرتبط با واردات خودرو باشد صنعت خودروسازی کشور با چالشی جدی روبرو می شود.

    جودی با طرح سوالی گفت: واردات بیش از یک میلیون خودرو و اسقاط بیش از تنها 100 هزار خودرو چه کمکی به کاهش حجم آلاینده های هوا دارد؟

    رئیس انجمن اسقاط خودروی فرسوده گفت: خودروسازان خود مانع خروج خودروهای فرسوده از چرخه تردد هستند.

    قناتی مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه نیز با اشاره به اینکه مصوبه سال 88 قابلیت اجرایی نداشت و تنها قرار بود با اعطای امتیازاتی، خودروسازان را به اسقاط خودروهای فرسوده تشویق کنند، گفت: خودروسازان بخشی از تعهدات خود را انجام داده اند.

    او افزود: تنها در سال گذشته بیش از 57 هزار خودرو فرسوده از چرخه تردد خارج شده اند، به هر حال در هیچ جای دنیا خودروسازان مسئول اسقاط خودرو نیستند. او گفت: وزارت صنایع مخالف خودروهای فرسوده از خیابان ها نیست بلکه برعکس سیاست اصلی ما این است.

    بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، قناتی مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه افزود: قانون اسقاط با خروج خودروهای فرسوده فرق دارد. بحث خروج خودروهای فرسوده جزو اولویت های اول ماست، اما خروج خوردوهای فرسوده توسط خودروسازان وظیفه خودروسازان نیست، لذا قوانین در اصل نیازمند اصلاح است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو