فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

از بین محصولات جدید ایران خودرو دنا پلاس را انتخاب کنیم یا تندر پلاس؟ شاخ‌به‌شاخ پلاس‌ها!

عصر خودرو- ایران‌خودرو به عنوان بزرگ‌ترین برند خودروسازی ایران، از چندی پیش، فروش نسخه‌های جدید دو محصول پرفروشش را آغاز کرد.

از بین محصولات جدید ایران خودرو دنا پلاس را انتخاب کنیم یا تندر پلاس؟ شاخ‌به‌شاخ پلاس‌ها!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، دنا پلاس به عنوان یک فیس‌لیفت مینور از دنا که امکانات رفاهی و ظاهر بهتری را به خریداران عرضه می‌کند، با قیمت 48 میلیون تومان در معرض فروش قرار گرفته است. همچنین نمونه به‌روز شده تندر90 محبوب که تحت عنوان تندرپلاس شناخته می‌شود نیز در حال حاضر با قیمت 40 میلیون و 800 هزار تومانی قابل خریداری خواهد بود که با این اوصاف هر دوی این «پلاس»‌ها در بازه قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان قرار گرفته و می‌توانند انتخاب خوبی برای مصارف روزمره و خانوادگی باشند. اما کدام گزینه را انتخاب کنیم!؟

    به روزشدگان
    یکی از مهم‌ترین نقدهایی که همیشه متوجه تندر90 (داچیا/رنو لوگان) بوده، ظاهر نه‌چندان عامه‌پسند یا حتی «نازیبا»ی این خودرو است که موجب دو‌دل‌شدن خریداران این خودرو می‌شود. البته در این بین، شرکت پارس خودرو فیس‌لیفتی از این محصول تحت عنوان «پارس‌تندر» روانه بازار کرد که با وجود ظاهر متفاوت نسبت به تندر ساده، باز هم نتوانست مثل نسخه اصلی این خودرو موفق باشد. اما تندر پلاس در واقع نسخه فیس‌لیفت داچیا لوگان نسل اول است که در سال 2008 آماده شد و با تغییراتی در چراغ‌های جلو و عقب، سپرها، آیینه‌های جانبی، جلوپنجره، درب صندوق و... ظاهری شسته‌رفته‌تر نسبت به تندر ساده به شما ارائه می‌کند. در مقابل دنا را به عنوان بهترین محصول ملی صنعت خودروسازی کشور داریم که بر پایه پلت‌فرمی مشترک با خانواده پژو 405 (اعم از خود 405، پارس و سمند) طراحی شده و کمتر از نیم دهه است که به بازار داخلی (و برخی از کشورها مثل روسیه) عرضه می‌شود. این خودرو به خودی خود از ظاهر متفاوت و مدرن‌تری نسبت به دیگر محصولات ایران‌خودرو بهره می‌برد اما نمونه فیس‌لیفتش که تحت عنوان «دنا‌پلاس» شناخته می‌شود، در نمای جانبی، چراغ‌های جلو و عقب، سقف و... دچار تغییراتی شده است.

    فضای داخلی و امکانات
    لوگان، ساندرو و داستر 3 محصول رنو هستند که طراحی آنها در اصل توسط شرکت داچیای رومانی صورت گرفته و به همین خاطر داخل کابین آنها شباهت بسیار زیادی به هم دارند. اما مسئله اینجاست که طراحی داخلی این سه خودرو آنطور که باید جذاب و مدرن صورت نگرفته و تندر90 نیز تا چندی پیش از ساده‌ترین کابین در بین این سه خودرو بهره می‌برد. اما در نسخه فیس‌لیفت تندر که تحت عنوان تندر پلاس شناخته می‌شود، فضای داخلی اندکی مدرن‌تر شده و به کابین ساندرو شباهت دارد. این خودرو که از تریم کابین مشکی‌رنگ بهره می‌برد، با امکاناتی مثل ایربگ راننده و سرنشین، آیینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، پخش صوت با قابلیت اتصال به بلوتوث و ورودی‌های AUX و USB، دسته کنترلی سیستم صوتی از پشت فرمان، 4 بلندگو در جلو و عقب، ایموبلایزر، بالابرهای برقی هرچهارشیشه، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع دستی و... به فروش می‌رسد که البته سطح امکانات چندان بالایی هم نیست. دنا پلاس نیز جدای از تغییرات ظاهری که منجر به تغییر فرم پنجره‌ها شده، از نظر ظاهر و چیدمان کابین تفاوت چندانی با دنای ساده ندارد اما در مجموع برتری بصری فاحشی در قیاس با کابین تندر پلاس دارد. از امکانات این خودرو می‌توان به ایربگ‌های سرنشینان جلو و جانبی (مجموعا 4 عدد در نقاط آسیب‌پذیر)، کروز کنترل، فرمان هیدرولیک به همراه دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل، آیینه‌های برقی جانبی، شیشه‌بالابرهای برقی، نمایشگر لمسی به همراه قابلیت اتصال به بلوتوث و رهیاب ماهواره‌ای، سیستم صوتی با 4 بلندگو، 2 تیوتر، چراغ نقشه‌خوانی، ایموبلایزر، دزدگیر، دوربین دید عقب، سنسور دنده‌عقب، شیشه‌های سولار، تنظیم برقی صندلی‌های جلو در 8 جهت، کروزکنترل، سانروف، صندوق‌پران از داخل و... اشاره کرد که لیست مذکور گواه برتری مشخص دنا نسبت به تندر در بحث آپشن است؛ اما تندر پلاس فضای داخلی وسیع‌تری را به شما ارائه می‌کند.

    قیاس پیشرانه‌ها و بحث فنی
    دنا و دنا پلاس به عنوان مدرن‌ترین و لوکس‌ترین خودروهای ملی ایران از پیشرانه EF7 (موتور ملی) بهره می‌برند که البته شنیده‌ها حاکی از این است که به زودی دنا پلاس با موتور EF7 توربو (مشترک با سورن ELX توربو) نیز وارد بازار خواهد شد. موتور این خودرو قادر به تولید بیشینه توان 115 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و نهایت گشتاور 157 نیوتن‌متر در 4500 دور بر دقیقه است که این خروجی‌ها توسط جعبه دنده 5 سرعته دستی به محور فعال جلو منتقل می‌شوند. این موتور جدای از شتاب‌گیری و کشش خوبی که دارد، با مشکل تاخیر دریچه‌گاز دست و پنجه نرم می‌کند و برای عادت کردن به آن باید مدتی نسبتا طولانی با این خودرو رانندگی کنید. همچنین وجود ترمز دیسکی  در چهار چرخ همراه با سیستم‌های ایمنی ABS و EBD، از جمله تمهیداتی است که ایران‌خودرو برای هدایت بهتر این محصول اندیشیده است.
    در مقابل تندر90 پلاس با بهره‌گیری از پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ 1.6 لیتری مشهور به K4M، توانی مشابه ساندرو و تندر90 ساده دارد و قادر به تولید بیشینه قدرت 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه خواهد بود. همچنین گشتاور این خودرو 140 نیوتن‌متر در 3750 دور بر دقیقه اعلام شده که نسبت به دنا پلاس 17 واحد کمتر است ولی با توجه به وزن کمتر نسبت به دناپلاس و مهم‌تر از همه گیربکس متفاوت این خودرو، شتاب صفرتا100 و کشش کلی تندرپلاس، بهتر از دناپلاس خواهد بود. البته لازم به ذکر است که ایران خودرو تندرپلاس را با جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک نیز به بازار عرضه می‌کند و به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد تولید نسخه دنده اتوماتیک دنا نیز باشیم. این محصول رنو نیز از ترمزهای دیسکی 2 چرخ جلو و کاسه ای 2 چرخ عقب همراه با ABS و EBD چهار کاناله بهره می‌برد و در مجموع پایداری آن در سرعت‌های بالا اندکی ضعیف‌تر از دناست.

    جمع‌بندی
    هر دوی این خودروها‌ برای استفاده روزمره، به ویژه توسط خانواده‌های کم‌جمعیت بسیار ایده‌آل هستند اما اختلاف قیمت حدود 7 میلیون تومانی این دو خودرو می‌تواند معادلات بسیاری را تغییر دهد. در واقع شما با مبلغی که برای دناپلاس می‌پردازید، قادر به خریداری یک دستگاه تندرپلاس اتوماتیک خواهید بود که این پوئن برای شهرهای بزرگ و پرترافیکی مثل تهران می‌تواند دلیل خوبی برای چشم پوشاندن از ویژگی‌های مثبت دنا باشد.
    اما اگر بحث نمونه‌های دنده‌ای این دو خودرو در میان باشد، امکانات مناسب و ظاهر بهتر دناپلاس، وسوسه‌انگیز خواهد بود. هرچند که اگر قصد دارید از خودروی خود بیش از 100هزار کیلومتر یا 5 سال کار بکشید، توصیه می‌کنیم ‌ روی گزینه تندرپلاس بیشتر فکر کنید. در حال حاضر هردوی این خودروها به صورت نقدی توسط ایران خودرو به فروش می‌رسد و فعلا شرایط فروش اقساطی برای این دو گزینه وجود ندارد.
    با این حال اگر به دنبال زرق و برق و امکانات بیشتر باشید، برخی از گزینه‌های چینی نیز با حول و حوش این بودجه پیش روی شما قرار می‌گیرند که البته با خرید آنها مطمئنا به گستردگی خدمات ایران‌خودرو دست نخواهید یافت.

    تندر 90 پلاس

     

     

    دنا پلاس

     

     

    مشخصات فنی

    نویسنده: معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو