فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

نگاهی به تحولات شرکت‌های بزرگ تجاری‌ساز در سال‌های آینده؛ آرزو‌های بزرگ

عصر خودرو- شرکت‌های بزرگ سازنده خودرو‌های کار و تجاری در دنیا، رقابت تنگاتنگی با هم دارند و در این راه از چندین سال قبل اقدام به طرح برنامه و نقشه می‌کنند تا هم بتوانند به مرور بر کیفیت تولیدات خود و قابلیت‌های رقابتی آنها اضافه کنند و هم بازار‌های رو به رشد جدید‌تری را به تسخیر خود در‌بیاورند.

نگاهی به تحولات شرکت‌های بزرگ تجاری‌ساز در سال‌های آینده؛ آرزو‌های بزرگ
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، تجاری‌سازان بزرگ دنیا برای عقب‌نماندن از گردونه رقابت‌ها، ناچار به همکاری با سازندگان بومی مناطق مختلف نیز می‌شوند و این یک فرصت عالی برای کشور‌های در حال توسعه خواهد بود تا بازار خود را رایگان در اختیار شرکت‌های پیشرفته قرار ندهند و در ازای ورود محصولات آنها به بازار فروش، دانش و تکنولوژی و سرمایه‌های خارجی کسب کنند.

    هفت مقدس
    شرکت‌های بزرگ نسبتا زیادی در دنیا به طراحی و ساخت خودرو‌های سنگین و تجاری و یا دیگر بخش‌های مربوط به این صنعت، مشغولند. اما از بین این شرکت‌ها، در دسته‌بندی‌هایی که انجام می‌شود و با توجه به آمار فروش آنها، معمولا 7 شرکت دایملر، ولوو، MAN، اسکانیا، پک کار، ناویستار و ایویکو در رده‌های بالایی قرار می‌گیرند چرا‌که فعالیت این شرکت‌ها در سطح وسیعی از دنیا در جریان است و معمولا جدا از تولید خودرو در طراحی و تولید بخش‌های فنی و قوای حرکتی خودرو‌های تجاری نیز دستان توانایی دارند.
    دایملر بزرگ‌ترین سازنده خودرو‌های سنگین دنیاست و جدا از فعالیت گسترده مرسدس بنز در اروپا و خارج از آن، بخش خودرو‌های کلاس 8 منطقه آمریکای شمالی نیز در دست فریت‌لاینر که از دیگر اعضای این شرکت است، قرار دارد. ضمن اینکه دایملر در چین همکاری تنگاتنگی با فوتون داشته و محصولاتش را در هند که مختص این بازار تولید می‌شود، با نام بهارات بنز عرضه می‌کند. دایملر در روسیه همکار قدرتمندی به نام کاماز دارد که این همکاری در قالب دراختیار قرار دادن اتاق، موتور و دیگر بخش‌های فنی است و میتسوبیشیفوسو ژاپن نیز از دیگر اعضای موفق این گروه به شمار می‌آید.
    در لیست آمار تولید منتشر‌شده از شرکت‌های مختلف خودروسازی دنیا در بخش سنگین، حضور پرقدرت چینی‌ها را می‌توان در حد و اندازه‌های جهانی دید که البته بیشترین میزان فروش آنها متعلق به آفریقا و آسیا و خصوصا کشور چین است. در این لیست دانگ‌فنگ با تولید 201 هزار دستگاه خودرو تجاری بالای 6 تُن در سال 2016 و FAW با رقم 187 هزارتایی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند و سینوتراک که همه ما آن را با محصول پر سر و صدایش یعنی هوو می‌شناسیم نیز با تیراژ 132 هزار دستگاه، در مکان هشتم دنیا جای گرفته است. بعد از این شرکت ایسوزو قرار دارد که متخصص ساخت کامیون‌های سبک وزن است و از طرفی چون شرکتی مستقل است، تیراژ 115 هزار دستگاهی آن ارزش بسیار بالایی دارد. بد نیست بدانیم که در حدود 70 درصد پیشرانه‌های دیزل مورد نیاز جنرال موتورز توسط ایسوزو تامین می‌شود.
    در این لیست تا رتبه بیست‌و‌یکم نامی از ایویکو دیده نمی‌شود اما باید بدانیم که اگرچه ایویکو تیراژ تولید چندانی ندارد ولی ساخته‌های تجاری سبک‌وزن گروه فیات از دو کمپانی ایویکو و فیات با در اختیار گرفتن 22 درصد بازار تجاری‌های زیر 16 تُن در اروپا (در اینجا وزن مجموع ناخالص)، بعد از دایملر و فولکس واگن قرار دارد و در بخش خودرو‌های سنگین بالای 16 تُن نیز با حدود 7 درصد از بازار، بعد از فولکس واگن، دایملر، ولوو و DAF قرار دارد. با این حال باید اهمیت فعالیت گروه ایویکو را در کلاس خودرو‌های زیر 16 تُن بدانیم و اینکه بسیاری از کامیون‌های سبک‌وزن اروپایی، شاسی‌های خود را از گروه فیات تهیه می‌کنند تا جایی که گفته می‌شود از هر 3 دستگاه آنها، 2 دستگاه شاسی ساخت فیات دارند. ضمن اینکه بخش موتور‌سازی فیات به نام FPT نیز از تامین‌کنندگان مشهور پیشرانه در دنیا محسوب می‌شود.


    اهداف و استراتژی‌ها تا سال 2020
    در حال حاضر طبق آمار فروش شرکت‌های سنگین‌ساز دنیا در کلاس‌های بالاتر از 6 تُن، دایملر در رتبه اول قرار دارد که آمار فروش این شرکت در سال 2016 برابر با 365 هزار دستگاه بوده است. رتبه بعدی در اختیار دانگ‌فنگ است که به فروش 201 هزار دستگاه رسیده‌ و بعد از آن نیز FAW با 187 هزار دستگاه قرار دارد. گروه ولوو فروش 180 هزار دستگاه را در کارنامه سال 2016 خود ثبت کرده و بعد از آن فولکس واگن با 150 هزار دستگاه و سپس تاتا و پک‌کار با 146 هزار دستگاه قرار دارند.
    در برنامه شرکت‌های بزرگی که فروش بین‌المللی بالایی دارند، می‌توان دید که دایملر به دنبال افزایش سهم خود از بازار‌های بین‌المللی و افزایش قابلیت‌های رقابتی محصولات خود است. ضمن اینکه طرح‌های آینده‌نگرانه خود را نیز با قدرت ادامه خواهد داد. گروه ولوو مثل همیشه دنبال افزایش سهم خود از بازار‌های مختلف دنیاست که همان‌طور که در ماه‌های گذشته دیده‌ایم، بازار آمریکای شمالی برای این گروه اهمیت بالاتری از گذشته پیدا کرده است و به همین خاطر محصولات این گروه از دو شرکت ولوو و ماک در این بخش دنیا، به سرعت در حال جایگزینی با محصولات جدید‌تر هستند و گسترش دامنه خدمات پس از فروش نیز رشد بالایی پیدا کرده است. شرکت MAN که در گروه فولکس واگن است و از بازیگران اصلی در منطقه آمریکای جنوبی به شمار می‌رود، به دنبال افزایش قابلیت‌های مهندسی و تکنولوژی محصولاتش است تا به این طریق بتواند سهم بالاتر و سود بیشتری به دست آورد. دیگر عضو این مجموعه یعنی اسکانیا نیز تا سال 2020 قصد دارد میزان فروش خود را بالاتر ببرد، تکنولوژی محصولاتش را افزایش دهد، در بازار‌های رو به رشد همکاری‌های بیشتری داشته باشد و سود بالاتری کسب کند. اما متفاوت‌ترین هدف در این بین، در شرکت فولکس واگن دیده می‌شود که قصد حضور در منطقه آمریکای شمالی را دارد. این اتفاق به احتمال زیاد با اتحاد با گروه ناویستار رخ خواهد داد و به این شکل این مجموعه رقیب جدی ولوو و پک‌کار در این منطقه خواهد شد. شرکت نیکولا وان نیز احتمالا تا سال 2020 کشنده کلاس 8 الکتریکی خود را در منطقه آمریکای شمالی به بازار خواهد فرستاد که تحقق این هدف می‌تواند معادلات شرکت‌های دیگر را به کلی تغییر دهد.

    محصولات FAW همان طور که در کشورمان طرفداران زیادی دارند، در خود چین نیز از قابل اعتماد ترین‌ها محسوب می‌شوند.

     

    اگر ملاک آمار تولید شرکت‌ها را به صورت تکی و مستقل در نظر بگیریم، دانگ فنگ چندین سال است که رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است.

     

    ایسوزو از شناخته شده ترین و قابل اعتماد ترین سازندگان خودرو‌های تجاری سبک وزن دنیاست که همکاری گسترده‌ای با جنرال موتورز در تامین قوای دیزل این مجموعه دارد.

     

    کشنده نیکولا وان یک کامیون تمام برقی است که امیدهای زیادی به تولید آن در سال‌های بعد است. در صورت محقق شدن طرح این کشنده، می‌توان منتظر تحول و انقلابی در بخش حمل و نقل جاده‌ای بود.

     

    فولکس واگن که از اصلی ترین بازیگران بازار آمریکای لاتین است، قصد دارد تا با کمک ناویستار در منطقه آمریکای شمالی نیز حضور پیدا کند.

     

    نویسنده: علیرضا داوودی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو