فونیکسریمکسبهتام

اختصاص ۲۰۰میلیون دلار برای حمل و نقل و بافت فرسوده

عصر خودرو- ۲۰۰میلیون دلار برای حمل و نقل و بافت فرسوده در لایحه بودجه ۹۷ دولت پیش بینی شده است.

اختصاص ۲۰۰میلیون دلار برای حمل و نقل و بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  مهر، در لایحه بودجه سال 1397 در بند "و" تبصره 4 اجازه داده شده که از محل صندوق توسعه ملی، 200 میلیون دلار معادل 700 میلیارد تومان، بابت ساماندهی حمل و نقل عمومی (100 میلیون دلار)، بافت های فرسوده و مناطق زلزله خیز ( 100 میلیون دلار) هزینه شود. 

    مهدی پندار مدیرکل اداره برنامه و بودجه معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران در تشریح لایحه بودجه سال 97 دولت و تاثیر آن بر شهرداری تهران گفت: این دو مورد در بند "و" تبصره 4 اشاره شده که شهرداری تهران می تواند از طریق صندوق توسعه ملی پیگیر این موضوع باشد. همچنین بند "د" تبصره 5 نیز به دولت اجازه داده شده است که مبلغ 8 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی را برای طرح های قطار شهری با بازپرداخت 50 درصد اصل و فرع منتشر کند.

    وی با بیان اینکه این اوراق اگر منتشر شوند شهرداری تهران از آن سهم عمده ای خواهد داشت، افزود: چراکه قطار شهری تهران نسبت به سایر شهرها با توجه به وسعتی که دارد، می تواند سهم زیادی داشته باشد.

    مدیرکل اداره برنامه و بودجه معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران با اشاره به اینکه نکته دیگری که در بودجه به آن اشاره شده، بند "ب" تبصره 8 است، عنوان کرد: در این بند تصریح شده که از محل ردیف 530 هزار، جز 49، جدول شماره 9 بودجه، برای اجرای طرح آلودگی هوا استفاده شود. به عبارتی همان طرح LEZ است. در این طرح اگر خودروهایی که معاینه فنی ندارند،   تا سقف 150 میلیارد تومان جریمه شوند و مستقیما این مبلغ به خزانه شهرداری منتقل خواهد شد. این طرح مصوب سال 96 بود که در سال 97 هم با اصلاحاتی وارد شد.

    وی در خصوص اینکه دولت مکلف است که صددرصد این مبالغ را تا سقف 150 میلیارد تومان به شهرداری تهران دهد، اضافه کرد: البته ما مشابه همین جرایم راهنمایی و رانندگی را داریم که این جرایم به استناد قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است که بند "الف" ماده 23 می گوید، «هر تخلفی که در محدوده شهرها و استان مربوطه اتفاق می افتد و به سبب آن جریمه ای کسب می شود، جرایم دریافتی باید به نسبت 40، 60 درصد باشد.

    پندار در تشریح این بند گفت: به این معنی که این مبلغ 60 درصد بین دهیاری ها و شهرداری ها توزیع شود که این 60 درصد بین 30، 70 درصد بین شهرداری و دهیاری ها توزیع می شود؛ یعنی در نهایت 42 درصد از آنچه که در استان تهران محقق می شود، برای شهرداری تهران است.

    وی تصریح کرد: البته در دو سال گذشته دولت ریالی در این خصوص به شهرداری پرداخت نکرده است، ولی اتفاقی که افتاده این است که ذیل جدول 102 ذکر شده که 215 میلیارد تومان از جریمه های حاصل شده، برای شهرداری تهران است و سازمان برنامه و بودجه نمی تواند به این عدد دخل و تصرف کند.

    مدیرکل اداره برنامه و بودجه معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران در خصوص موارد دیگری که در بودجه در اختصاص با شهرداری وارد شده است، عنوان کرد: بحث های دیگری هم در بودجه آمده است؛ مواردی نظیر اینکه ما به التفاوت بلیط مترو و ما به التفاوت یارانه بلیط به شهرداری پرداخت شود، یا اینکه می توانیم در ارتباط با مترو از عوارض گمرکی هم به یک نحوی استفاده می کنیم.

    وی در تشریح معافیت های گمرکی، عنوان کرد: در این خصوص، عوارض گمرکی به صورت «جمعی-خرجی» است. بدان معنا که در حقیقت دولت معافیت های گمرکی را برای بخش های مختلفی در نظر گرفته که شهرداری تهران نیز می تواند از آن استفاده کند.

    پندار در ادامه افزود: به این معنی که مثلا اگر شهرداری تهران قصد واردات واگن مترو یا اتوبوس را داشت، می تواند از این معافیت بهره مند شود و عوارض آن را پرداخت نکند.

    وی تشریح کرد: در حال حاضر برای خطوط اولویت دار مترو ردیف بودجه وجود دارد؛ سال 96 این عدد به میزان 103 میلیارد تومان بود که برای سال آینده با کاهش مواجه شده و رقم آن در بودجه 97 به 93 میلیارد تومان رسیده است.

    مدیرکل اداره برنامه و بودجه معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران در خصوص علت کاهش این ردیف بودجه عنوان کرد: این ردیف بودجه هر سال کاهش پیدا می کند؛ سال 93 این عدد 230 میلیار تومان بود که به مرور در طی این سال ها کاهش پیدا کرده است. اعتبارات عمرانی دولت با توجه به منابعش کاهش پیدا می کند؛ شما اگر پیوست شماره 1 را در لایحه بودجه 97 نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که در کل کشور 50 درصد پروژه های عمرانی کاهش پیدا کرده است. همین روند هم به شهرداری سرایت پیدا می کند و نتیجه آن می شود که این عدد به 93 میلیارد تومان می رسد.

    پندار در پایان با اشاره به اینکه امسال دولت 48 میلیارد تومان به شهرداری تهران پرداختی داشته است، خاطرنشان کرد: در سال 97 با توجه به تحقق منابع، این رقم به شهرداری تخصیص داده خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو