فونیکسریمکسبهتام

نزاع پس از تصادف، واقعیت تلخی که نیاز به چاره اندیشی دارد

عصر خودرو- برخورد ۲ خودرو رخ می دهد، اورژانس برای کمک به مصدومین می رسد، اما پس از بررسی صحنه حادثه مشخص می شود که صدمه انسانی ناشی از تصادف نیست بلکه نزاع پس از تصادف مصدوم برجای گذاشته است.

نزاع پس از تصادف، واقعیت تلخی که نیاز به چاره اندیشی دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، گاه خبرهای تلخ و تاسف بار از این دست به گوشمان می رسد که جوانی در جریان نزاع پس از تصادف جان سپرد یا درگیری خونین پس از تصادف. این اتفاقات وجدان عمومی را جریحه دار کرده و گاه آثار جبران ناپذیری را بر انسان ها و جامعه بر جای می گذارد.
    تلاش برای کاهش اینگونه حوادث غم بار که چهره ای ضد فرهنگی از جامعه ما به نمایش می گذارد، در حقیقت اقدام در جهت عمل به امر به معروف و نهی از منکر محسوب می شود و استمرار فرهنگ سازی در این زمینه خیر و صلاح همه را به دنبال دارد.
    بر اساس آمارهای موجود پرونده های نزاع بیشترین پرونده های داسراها را به خود اختصاص داده که این میان نزاع های ناشی از تصادفات رانندگی بیشترین بخش نزاع ها را شامل می شود.
    وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بر این واقعیت تلخ اذعان دارد که بعد از تصادفات، نزاع بیشترین دلیل اعزام ماموران اورژانس است.
    دکتر حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه همایش چهل و دومین سالگرد تاسیس اورژانس گفت: وقتی که فرهنگ رانندگی مان پایین است و وقتی ارتباطاتمان با اطرافیانمان را نمی توانیم به خوبی تعریف کنیم، طبیعی است که تصادفات و نزاع ها بیشتر شود، ولی این مسئولیت رفتارهای اجرایی را نفی نمی کند، اما بخشی از آن دست خود مردم است که با تکرار می توان فرهنگسازی کرد.
    برخی بعد از توقف ناشی از تصادف در چند ثانیه درگیری فیزیکی را شروع می کنند و بدون توجه به چرایی آن، مقصر بودن و لزوم رسیدگی قانونی، آستین بالا زده و شخصا به صحنه تصادف رسیدگی می کنند.
    این افراد با احساساتی غیرقابل کنترل و حق به جانب که گاه آسیب جسمی و روانی و مالی ناشی از این درگیری به مراتب بیشتر از آسیب ناشی از تصادف دو خودرو است، به جان هم افتاده که ضعف در مهارت روابط بین فردی و کنترل هیجانات رابه دنبال دارد.
    همچنین ناتوانی در کنترل احساسات جریحه دار شده و تخلیه غیر منطقی آن از عوامل لحظه ای بروز تنش ها و درگیری ها در صحنه تصادف می باشد.
    معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز درگفت وگو با خبرنگارایرنا گفت: ایراد ضرب و جرح و دیگر پرونده های خشونت که در دادگستری تشکیل می شود به عنوان جرم دوم کشوری تلقی می شود.
    مهدی جوهری افزود: پرونده های مربوط به ایراد ضرب و جرح است که در خیابان ها اتفاق می افتد و یکی از عوامل مهم در خصوص تشکیل این پرونده ها که اخیرا شاهد هستیم پرونده تصادفاتی است که منجر به خسارت شده است.
    وی اضافه کرد: طرفین به جای اینکه مسالمت آمیز به بیمه های همدیگر مراجعه کنند یا حتی اگر بیمه نبود از طرف مقابل خسارت بگیرد، متوسل به خشونت می شوند اول فحاشی و در آخر منجر به چاقو کشی و چماق کشی و مسایل دیگر می شود.
    وی خاطرنشان کرد: هرچند اینگونه پرونده هایی که با پرداخت از بیمه و یا حتی با پرداخت چند میلیون خسارت طرف مقابل پرداخت می شود، متاسفانه شاهد هستیم، این پرونده ها از پرونده تصادف خارج و به یک پرونده ایراد ضرب و جرح عمدی ، می شود.
    جوهری افزود: حادثه ای که اخیرا در جاده چالوس رخ داد، رانندگان خودروها با یکدیگر درگیر شدند و منجر به ایراد ضرب جرح عمدی شده است که توصیه می شود رانندگان خشم خود را کنترل و مدیریت کنند، به جای اینکه متوسل شدن به کارهای خشونت آمیزشوند، ابتدای امر به عواقب کار خود توجه داشته باشند منجر به کار خشونت نمی شوند.
    وی گفت: اینگونه پرونده های ایراد ضرب و جرح عمدی که به واسطه تصادفات تشکیل می شود بخش عظیمی از پرونده های دادگستری است و جرایمی مثل سرقت، ایراد ضرب و جرح عمدی تصادفات کلاهبرداری و توهین، حدود 50 درصد کل پرونده را دربرمی گیرد.
    معاون پیشگیری ازوقوع جرم اداره کل دادگستری استان البرز افزود: آموزش های لازم توسط متولیان امر فرهنگی باید صورت گیرد و این آموزش ها باید از سنین پایین تر به صورت یک فرهنگ آموزش داده شود که در تصادفات چطور بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم.
    جوهری گفت: افرادی که به دلیل یک تصادف به اعمال خشونت آمیز متوسل می شود قانون برخورد می کند، وطبق قانون حبس و جنبه عمومی دارد و محکوم خواهد شد و چنانچه تصادفی رخ داده و سرنشینان این خودروها با هم درگیر می شوند این مصداق منازعه است و منازعه نیز قانون گذار به سخت گیری در این قسمت توجه داشته و قضات نیز در این قسمت شدت عمل دارند.
    معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان البرز نیز دراین زمینه گفت: شرط اول در رانندگی رعایت صبر و حوصله است که متاسفانه برخی رانندگان به آن بی توجه هستند.
    سرهنگ رضا نصرتی افزود: در تصادفات خسارتی ما شاهد رفتار تند و ناشی از عصبانیت و هیجان طرفین تصادف هستیم، این رفتار به طور یقین می تواند تبعاتی به همراه داشته باشد.
    وی اضافه کرد: در مواردی شاهد بودیم که در پاره ای موارد حتی بسیاری از موضوعاتی مانند قتل ابتدا و شروع کار ناشی از همین شروع عصبانیت شده که باید افراد خویشتن داری کرده تا حوادث ناگواری بوجود نیاید.
    وی خاطرنشان کرد که درتصادف خسارتی چنانچه وسیله نقلیه تا 50 میلیون ریال خسارت دیده باشند نیاز به کروکی ندارند و طرفین تصادف بدون کروکی و حضور پلیس می توانند بنا بر توافقی که با هم دارند مدارک بیمه رد و بدل کنند و مراجعه و خسارت را دریافت کنند.
    نصرتی گفت: در موارد دیگرنیز از طریق تماس با 110 پلیس حضور پیدا می کند تصادف را مورد بررسی قرار می دهد و مطالبات و خسارت هایی که در این زمینه وجود دارد را رد و بدل می شود.
    وی افزود: برای چاره این کار، کارشناس راهور مرجع ذیصلاح که تشخیص بدهد که چه کسی مقصر است و اظهارنظرهای شخصی جایگاه قانونی و حقوقی جایگاهی ندارد.
    نصرتی بیان کرد که باید رفتارهای خشونت آمیز بعد از حادثه تصادف درجامعه اصلاح شود ، آموزش و فرهنگ جهت نهادینه کردن این موضوع باید اولویت قرارگیرد و اصلاح رفتارهای خشونت آمیز را از طریق آموزش و از طریق نهادینه کردن در خانواده ها داشته باشیم.
    رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان البرز نیز دراین زمینه به خبرنگارایرنا گفت: یکی از ماموریت های این مرکز به دلیل، ضرب و جرح بین اشخاص به ویژه بعد از وقوع تصادفات است که منجر به مصدویت می شود.
    مهرداد بابایی افزود: طبق آمارها در شهریورماه سال جاری، 306 مورد ماموریت این مرکز، ناشی از ضرب و جرح بوده که بیشترآمارمربوط به حوادث رانندگی است که به دلیل عجله و شتاب و عدم کنترل خشم راننده ها است، که یک تصادف جزئی منجر به مصدومیت ناشی از وقوع نزاع می شود.
    وی اضافه کرد: به عنوان مثال در ماه گذشته حادثه ای در جاده چالوس داشته ایم که تصادفی نه چندان شدید رخ می دهد و منجر به درگیری بین 2راننده می شود و یکی از راننده ها از صحنه حادثه به خاطر تشنج ایجاد شده پس از یک ضرب و جرح با عجله خارج می شود و مجددا چند کیلومتر پائین تریک تصادف شدیدتری را باعث که حدود 10 نفر مصدوم می شوند،در آن حادثه در جاده چالوس باضریب امنیت بالا، 5 دستگاه آمبولانس جاده چالوس درگیر این قضیه کنیم.
    بابایی افزود: جامعه باید به سمتی برود که اگر اتفاقی می افتد خشم کنترل شده تا از بسیاری ازحوادث جلوگیری شود و آمار قابل توجهی در کشور در خصوص حوادث ومرگ و میر بر اثر این ضرب و جرح ها بین افراد رخ می دهد، وجود دارد که امیدواریم به تدریج شاهد کاهش آنها باشیم.
    وی خاطرنشان کرد: آموزش از فرهنگ عمومی جامعه نشات می گیرد و اگر افراد سعی کنند که تحمل افکار مخالف ، تحمل عقیده یکدیگر را داشته باشند قطعا هیچ حوادث ناگواری رخ نمی دهد.
    یک کارشناس اجتماعی نیز دراین زمینه درگفت وگو باخبرنگارایرنا گفت: برای آموزش روابط وکنترل هیجانات احساس نیاز سنجیده شود و تمام روابط افراد دراجتماع سنجیده شود .
    احمد علی جبارزاده افزود: والدین در سبک تربیتی خود بایدآموزش مهارت های ارتباطی و کنترل هیجانات را در تربیت کودکان خویش در اولویت قرار دهند.
    وی اضافه کرد:افرادی که تصادف می کنند لازم است که یک دقیقه اول مکث کنند و از اقدام به هر کار نسنجیده خدداری کنند.
    جبارزاده افزود:شهروندان درچنین شرایطی باید قضاوت را به قانون بسپارندتا زودتر به نتیجه برسند.
    وی خاطرنشان کرد: بعد از تصادف کنترل بر بدن و روان در اولویت است و تنفس های عمیق آرامش را بر تصادف کنندگان به وجود می آورد.
    جبارزاده افزود: همچنین درچنین شرایطی افراد باید غیر عمدی بودن تصادف را بپذیرندکه هیچ طرفی از تصادف کنندگان عمدی، در حادثه نداشته اند و متاسفانه این امر به کرات در شهرها اتفاق می افتد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط