فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

تویوتا سنچری ۲۰۱۸؛ یک تویوتا در کلاس رولزرویس و بنتلی!

عصر خودرو- تقریبا همه جا سدان های رولزرویس و بنتلی، و همچنین سدان های فول‌سایز بنز، ب‌ام‌و و آئودی را به عنوان نُرم خودرو های تشریفات می شناسند اما در برخی فرهنگ ها، حس ناسیونالیستی آنقدر غالب هست که ترجیح دهند ساخته ای از کشور خود را به عنوان نماد تجمل، جایگاه اجتماعی و حتی قدرت خود علم کنند.

تویوتا سنچری ۲۰۱۸؛ یک تویوتا در کلاس رولزرویس و بنتلی!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، شکل‌گیری و بقاء برند یا خودرویی که گاه به نماد ملی تشریفات در یک کشور تبدیل می شود نیز عمدتا در گرو چنین تفکری است. مثلا در ژاپن، مقامات بلندپایه دولتی، و یا اعضای اصلی یاکوزا (که معمولا هم با هم یکی هستند)، عمدتا دوست دارند سوار بر یک سنچری باشند؛ پرچم‌دار برند تویوتا که دقیقا نیم قرن از عرضه اولین نسل آن می گذرد. در موتورشو توکیو امسال، تویوتا نسل سوم سنچری را بصورت رسمی رونمایی می کند تا آن را جایگزین نسلی کند که نزدیک به 20 سال (2016 – 1997) روی خط تولید بود.

آنچه که در نگاه اول جلب نظر می کند، استایلی کلاسیک، شبیه به ساخته های رولزرویس است اما این طراحی، در اصل برگرفته از میراث اصیل پرچم‌دار تویوتاست. نسل سوم سنچری در واقع شکل تکامل‌یافته نسل های اول و دوم را در قالبی مدرن تر مجسم می کند. تناسبات این خودرو نیز متناسب با یک خودرو تشریفات است و با طول بدنه 5335 میلیمتر و فاصله 3090 میلیمتر، از نظر ابعادی می توان آن را در کنار رولزرویس گوست و بنتلی فلایینگ‌اسپور قرار داد. این نزدیکی را هم در طراحی، و هم در چیدمان داخلی سنچری نیز می توان حس کرد. البته برخلاف طراحی کلاسیک بدنه که در انتخاب متریال داخلی (همچون تریم چوب، پوشش صد در صد پشم خاکستری صندلی ها و رودری ها، و پرده های پارچه ای برای شیشه های جانبی) نیز تاثیر داشته، محیط داخلی سنچری 2018 با معیار ها و امکانات ایمنی و رفاهی روز سدان های تشریفاتی مدرن طراحی شده است. و به همین ترتیب، صندلی های مجزای سرنشینان عقب، دارای ماساژور و زیرپایی برقی هستند. بین این دو صندلی و در امتداد کنسول میانی جلو یک نمایشگر بزرگ تعبیه شده که امکان کنترل کاربری های متعددی همچون تهویه، سیستم پخش و تنظیمات صندلی ها را به سرنشین/سرنشینان خاص عقب می دهد. حتی پخش حرفه ای با 20 بلندگو، تبلت یادداشت‌برداری و سیستم سرگرمی سرنشینان عقب نیز در کنار گستره امکانات ایمنی و رفاهی مرسوم خودرو های این کلاس برای نسل سوم سنچری در نظر گرفته شده است.

برخلاف نسل قبل سنچری که مجهز به پیشرانه V12 بود، تویوتا در نسل جدید سنچری به یک پیشرانه V8 5.0 لیتری که بخشی از نسل دوم سیستم هایبرید این کمپانی است، اکتفا کرده است و مدعی است این مجموعه، بهترین راندمان مصرف سوخت را در کلاس خودرو های تشریفاتی ارائه می دهد. هنوز اطلاعات فنی کامل از این پیشرانه هایبرید منتشر نشده اما می دانیم که برای تضمین یک سواری راحت و بی‌صدا، مکانیزم کاهش سرعت موتور دو مرحله ای برای آن در نظر گرفته شده است. گفته می شود پیشرانه اشتراکاتی با پیشرانه لکسس LS600h دارد و این یعنی حداقل انتظار 400 اسب‌بخار قدرت و 500 نیوتن‌متر گشتاور بیشینه از آن می رود. گفتنی است سنچری 2018 سوار بر تایر های مخصوصی عرضه خواهد شد که نه تنها لرزش های مسیر را کاهش می دهند، بلکه صدای کمتری نیز ایجاد می کنند. به همین منظور، اتصالات موتور اختصاصی برای این مدل طراحی و مهندسی شده و از سیستم کنترل صدای جدیدی بهره گرفته شده که بصورت اتوماتیک در لحظه استارت خوردن موتور فعال می شود.

 

نویسنده: مجید رقیبی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط