فونیکسریمکسبهتام

تلاش تاکسی اینترنتی برای جذب مسافربرهای شخصی

عصر خودرو- فعالیت شاخه ای از تاکسی های اینترنتی امروز در سنندجی به بار نشست که مملو از راننده شخصی مسافربر و تاکسی است و در همان ابتدا نشان داده که به دنبال جذب مسافربران شخصی است.

تلاش تاکسی اینترنتی برای جذب مسافربرهای شخصی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، تاکسی اینترنتی نوعی از تاکسی است که با بهره گیری از اپلیکیشن یا نرم افزار نصب شده بر روی تلفن همراه به مشترکان خود خدمات ارائه می کند.
    مشتری یا مسافر می تواند از طریق این نرم افزار در هر مکان و زمانی (حوزه شهری) درخواست تاکسی کند و هزینه را از طریق همان نرم افزار یا به صورت نقدی به راننده پرداخت کند.
    این نوع از حمل و نقل بویژه در تهران و بعدها در برخی از کلان شهرها رواج پیدا کرد و امروز بعد از مدتی در شهرهای دیگر از جمله سنندج هم راه اندازی شده است.
    بسیاری از عدم امکان رونق و فعالیت این نوع از وسیله حمل و نقل در شهری همچون سنندج می گویند و دلیل خود را وجود تعداد بالای تاکسی در این شهر و شرایط جغرافیایی محدود آن می دانند.
    آنها ابراز نگرانی می کنند که فعالیت این نوع از تاکسی ها موجب کاهش درآمد رانندگان بخش حمل و نقل درون شهری می شود و حتی ممکن است منجر به بیکاری برخی ها شود.
    اما با فعالیت آزمایشی آی تاکسی در سنندج به نظر می رسد تا اینجای کار مشکلی ایجاد نکرده است.
    مدیر دفتر پشتیبانی این شرکت در سنندج هم نظری خلاف آن نگرانی ها دارد و می گوید قرار نیست به ناوگان کنونی حمل و نقل شهر باری اضافه کنیم بلکه تلاش می کنیم خودروهایی که خارج از ضوابط در حال حمل مسافر هستند را ساماندهی و آنها را جذب کنیم.
    سحر کرباسی افزود: سعی کرده ایم به این رانندگان هویتی بدهیم و امنیت حمل و نقل را در شهر افزایش دهیم.
    او دقیقا دست بر روی موضوعی می گذارد که پاشنه آشیل همین نوع از حمل و نقل بوده چراکه بسیاری به پشتوانه اینکه بر روی تاکسی های شهر نظارت وجود دارد از آن استفاده می کنند اما بسیاری تلاش کرده اند که بگویند تاکسی های اینترنتی بدلیل اینکه همچون تاکسی های عادی شهر و تاکسی تلفنی ها تحت نظر دستگاه های نظارتی همچون شهرداری نیست می تواند از امنیت پایین تری برخوردار باشد.
    اما کرباسی تلاش می کند از همین موضوع امنیت بهره بگیرد و این اطمینان خاطر را به مسافران بدهد که به دلیل اینکه رانندگان متفرقه و شخصی را ساماندهی می کنند و زیرپوشش می گیرند میزان امنیت مسافرت با این نوع از تاکسی افزایش می یابد.
    وی به راهکارهای دیگر افزایش این امنیت برای مسافران اشاره می کند و می گوید: از همه رانندگان پیش از بکار گرفتن، درخواست گواهینامه عدم سوء پیشینه و اعتیاد می شود و برای احراز هویت مدارک شان برابر با اصل می شود.
    کرباسی به کنترل های حین سفر توسط اپراتور هم اشاره می کند و می افزاید: هر گونه تغییر مسیر سفر تعیین شده از سوی اپراتور و از طریق نرم افزار مسیریاب پیگیری شده و بلافاصله با مسافر تماس گرفته می شود تا مشخص شود آیا تغییر مسیر به خواست مسافر بوده یا خود راننده مسیر را تغییر داده است.
    وی از امکان دیگری برای راحتی و امنیت مسافران سخن می گوید و ادامه می دهد، تماس های مسافر با راننده و بالعکس از طریق یک سیستم سویچینگ انجام می شود و 2 طرف از شماره تلفن یکدیگر مطلع نخواهند شد.
    به گزارش ایرنا، نخستین تاکسی اینترنتی و هوشمند در سنندج زیر شاخه ای از یک شرکت ملی است که بعد از فعالیت در 11 شهر دیگر این بار در این شهر فعال شده و مجوزهایی به صورت سراسری از صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه های کسب و کار مجازی و اصناف مرتبط دریافت کرده است.
    مشکل نداشتن بیمه رانندگان یکی دیگر از موضوعاتی است که در مورد این نوع از تاکسی ها مطرح است که مدیر دفتر پشتیبانی شرکت آی تاکسی در سنندج نیز ضمن تایید آن می گوید این موضوع را چالشی می دانیم که در ابتدا نمی توانیم آن را حل کنیم اما سعی کرده ایم با بستن قراردادهایی با شرکت های مرتبط با خودرو، هزینه های رانندگان را کاهش دهیم.
    مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری سنندج پیشتر گفته بود حمل و نقل درون شهری بر عهده شهرداری است و نظارت بر رانندگان نیاز به گزینش دارد.
    به گفته عرفان فتحی، شیوه سنتی استفاده از تاکسی مدام تغییر می کند و باید از تکنولوژی های نو هم بهره گرفت که ما هم استقبال می کنیم اما این امکان باید طبق شیوه نامه ای باشد که هنوز در اختیار نداریم.
    مدیر دفتر پشتیبانی شرکت آی تاکسی در سنندج اما می گوید مذاکراتی را با تاکسیرانی آغاز کرده ایم تا با آنها قرار داد همکاری منعقد کنیم.
    به گفته کرباسی، با اتحادیه های تاکسیرانی و آژانس تاکسی تلفنی هم مذاکراتی انجام داده ایم تا رضایت آنها نیز جلب شود.
    وی در پاسخ به این سئوال که آیا نگران افزایش تعداد تاکسی های اینترنتی نیستند، گفت: این موضوع کاملا پیرو عرضه و تقاضا در بازار است و به میزان استقبال مردم افزایش می یابد.
    کرباسی ضریب نفوذ تکنولوژی در سنندج را بالا دانست و ادامه داد: سنندج در استفاده از اینترنت و گوشی های همراه هوشمند در میان پنج شهر برتر کشور قرار دارد.
    وی افزود: سنندج در طرح تکاپو شهر یکی از شهرهای پایلوت و اجرای آزمایشی شهر الکترونیک در کشور تعیین شده است.
    تکاپو، طرحی است که از سوی دولت با اهدف توسعه اشتغال پایدار، رونق اقتصادی در جامعه هدف ارتقای درآمد و معیشت واحدها در کوتاه ترین مدت تدوین شده است.
    وی حمل و نقل اینترنتی را نیز یکی از پایه های اجرای شهر الکترونیک دانست و تاکید کرد: این نوع از اقتصاد ظرفیت بالایی دارد.
    چندی پیش یک شرکت سنندجی نیز در زمینه حمل و نقل اینترنتی مسافر در شهر فعالیت هایی را آغاز کرد و حتی اعلامیه های درخواست راننده آنها در سطح شهر هم دیده شد اما با وجود اینکه تاریخی را برای آغاز فعالیت خود مشخص کرده بودند اما هنوز این شرکت فعالیت خود را آغاز نکرده است.
    به نظر می رسد برخی مشکلات آغاز فعالیت یک شرکت از صفر و ابتدا گریبان گیر این شرکت بومی را گرفته است در شرایطی که رقیبان غیربومی آن بدلیل اینکه شرکت مادر این مشکلات را زودتر پشت سر گذاشته اکنون در شهر سنندج فعال شده اند.
    استارت آپ عنوان یک شرکت نوپا است که راه حلی را برای ارائه خدمات و یا رفع مشکلی ارائه می دهد که می تواند بعد از اجرا درآمدزا و اشتغال آفرین باشد.
    راه حلی که دولت بدلیل ظرفیت بالای آن برای اشتغالزایی بسیار بر روی آن تاکید می کند، شرکت های تاکسی اینترنتی نیز از همین استارت آپ ها آغاز کرده اند و امروز می رود که به شرکت های بزرگی تبدیل شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط