فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی وزارت بهداشت:

سالانه ۳۹ میلیارد دلار از تولید ناخالص ملی به علت سوانح از بین می‌رود

عصر خودرو- سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شایع‌ترین علت مرگ و میر در گروه سنی زیر ۴۰ سال سوانح هستند که می‌توانند هزینه بسیار زیادی از جمله معلولیت‌ها به جای بگذارند. تخمین زده می‌شود سالیانه ۳۹ میلیارد دلار از تولید ناخالص ملی به دلیل این حوادث از بین می‌رود.

سالانه ۳۹ میلیارد دلار از تولید ناخالص ملی به علت سوانح از بین می‌رود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، ایرج حریرچی در اختتامیه اولین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث اظهار کرد: سال گذشته 36 هزار و 500 نفر به دلیل حوادث و سوانح در کشور فوت کردند. شش درصد مرگ و میرهای کشور ناشی از حوادث ترافیکی است که قابل پیشگیری هستند.

    سال 95، 768 هزار مورد بستری در بیمارستان‌های کشور فقط به دلیل این حوادث داشتیم که معادل 10 درصد بستری‌ها بود همچنین 1189 میلیارد تومان صورتحساب این موارد را به بیمه داده‌ایم. ما برای پیشگیری از این اتفاقات به حماسه‌هایی از جنس آنچه در کرمانشاه از طرف مردم اتفاق افتاد همچنین مشارکت اجتماعی و پیش از آن مطالبه اجتماعی نیاز داریم. مردم از ما پیش‌بینی و پیشگیری می‌خواهند. زلزله پدیده‌ای طبیعی است اما آماده نبودن ما غیرطبیعی است. یک آتش سوزی مانند پلاسکو می‌تواند همه کشور را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات زیادی ایجاد کند.

    سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت از سال 86 کار بررسی وضعیت بیمارستان‌ها را آغاز کرده است. نتایج این مطالعات نشان داد متوسط عمر ساختمان‌های درمانی در نیم سال آغاز این مطالعه 27 سال و در تهران 35 سال بود. در سال 86، 73 درصد تخت‌های بیمارستانی کشور فرسوده و فاقد ارزش بهسازی لرزه‌ای بودند. هزینه مقاوم‌سازی آنها نیز بیش از هزینه ایجاد یک تخت جدید بود. در تهران نیز 87 درصد تخت‌های بیمارستانی فرسوده بودند.

    وی تخت‌های فرسوده و ناکافی را دو مشکل اساسی بیمارستان‌های کشور دانست و گفت: در حال حاضر میزان تخت‌های بیمارستانی در کشور به اعضای هر 1000 نفر کمتر از  2 تخت است. با وجود در اختیار گذاشتن منابع و کمک‌های دولت و مجلس، توانستیم طی چهارسال گذشته 24 هزار تخت جدید راه‌اندازی کنیم. قبل از طرح تحول سلامت ظرفیت راه‌اندازی سالانه 1700 تخت بیمارستانی را داشتیم. در سال 95 برآورد شد که 45 درصد تخت‌های بیمارستانی در سراسر کشور فرسوده است. این رقم در تهران 75 درصد اعلام شد.

    سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بیمارستان‌های ارجاعی تهران هنگام زلزله تبدیل به مشکل می‌شوند، اظهار کرد: اگر دولت و مجلس حمایت کنند، تعداد تخت‌های فرسوده تا سال 1399 باید به 30 درصد در سراسر کشور و در تهران به 38 درصد برسد. برای بهبود این وضعیت در تهران قطب‌بندی‌هایی انجام شده است.  در حال حاضر بیشتر تخت‌های بیمارستانی تهران در مرکز شهر قرار دارند که نقطه کور ترافیکی نیز محسوب می‌شوند. اگر این بیمارستان‌ها هنگام حوادث سرپا هم بمانند هم دسترسی به آنها سخت است. ما سعی کردیم مدل این بیمارستان‌ها را طوری طراحی کنیم که اطراف شهر و بزرگراه‌ها با تیراژ مناسب و بلوک‌های 400 تخته بسازیم.

    به گفته حریرچی در سال 85 ،28 هزار نفر به علت حوادث ترافیکی فوت کرده‌اند اما در حال حاضر این رقم به 16 هزار مورد رسیده است.آمار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کشور از هر 100 هزار نفر 19 نفر است که این رقم از آمار کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، منطقه چشم‌انداز توسعه همچنین کشورهای با درآمد متوسط بالا کمتر است.

    سخنگوی وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد: با فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها به ویژه صداوسیما در زمینه پیشگیری از حوادث انجام می‌شود بتوانیم در حوادث ترافیکی غلبه کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو