فونیکسریمکسبهتام

بازار خودروهای وارداتی در تعلیق

عصر خودرو- طولانی‌شدن روند بررسی طرح ساماندهی مدیریت واردات خودرو و توقف ثبت سفارش‌خودرو موجب کاهش عرضه و بزرگ‌ترشدن حباب قیمت‌ خودروهای وارداتی شده است.

بازار خودروهای وارداتی در تعلیق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، طرح مدیریت واردات خودرو قرار است ضوابط جدیدی را برای واردکنندگان و صاحبان برندهای حاضر در بازار ایران درنظر بگیرد تا این برندها به سرمایه‌گذاری و تولید در ایران ترغیب شوند.مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت از بررسی طرح مدیریت واردات خودرو در هیأت دولت پس از تصویب لایحه بودجه خبر داده بود. چهارشنبه گذشته لایحه بودجه در دولت به تصویب رسید و احتمالا هیأت دولت به‌زودی طرح مدیریت واردات خودرو را بررسی خواهد کرد.

    برخی فعالان بازار خودرو با دست به‌دست کردن لیستی از تعرفه‌های احتمالی واردات خودرو که بالاتر از تعرفه‌های فعلی است، از قریب‌الوقوع بودن افزایش هزینه‌های واردات خبر می‌دهند به همین دلیل قیمت انواع خودروهای وارداتی با افزایش مواجه شده‌ و حباب‌های چندده‌میلیونی و در برخی خودرو‌ها حباب چندصد میلیون تومانی ایجاد شده است.

    مجتبی خسروتاج با استناد به رشد 26درصدی واردات خودرو طی 8ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، معتقد است که خودروی خارجی به اندازه نیاز بازار وجود دارد و افزایش قیمت آن معنی ندارد. امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه نیز پیش از این در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود که نباید بازار خود را دودستی تقدیم خارجی‌ها کنیم بلکه باید شرایط به‌گونه‌ای تعیین شود که به ازای واردات خودرو در ایران سرمایه‌گذاری و تولید انجام شود.

    • عرضه قطره‌چکانی و گرانی وارداتی‌ها

    تداوم مناقشه خودرو بین وزارت صنعت و واردکنندگان موجب افزایش حبابی قیمت برخی خودروهای وارداتی شده است به‌نحوی که چندی پیش سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران از افزایش 100میلیون تومانی قیمت کیا سورنتو و گرانی چندده میلیون تومانی اغلب خودروهای وارداتی در نمایندگی‌های فروش برندهای خارجی و حاشیه بازار خبر داد. در شرایطی که قیمت خودروهای وارداتی افزایش یافته است، برخی فعالان بازار نسبت به پیش‌خرید خودروهای مدل 2018 هشدار داده‌اند چراکه وضعیت تعرفه و واردات خودروهای جدید هنوز نامشخص است.

    • عقل کل پنداری دولتی‌ها

    رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگارما گفت: متأسفانه دولت با ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو و کاهش مدت اعتبار آن به نصف، زنجیره تصمیم‌گیری‌های مکرر و اشتباه را تکمیل کرد. فرهاد احتشام‌زاد با بیان اینکه وزارت صنعت، بدون دریافت هیچ نظری از فعالان بخش خصوصی و عقل کل پنداری خود با ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو، ماده 5قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را زیر پا گذاشته است، افزود:

    فعالان بخش خصوصی قبلا نگرانی‌های خود نسبت به تداوم ممنوعیت ثبت سفارش خودرو را بارها به مسئولان دولتی اعلام کرده اما متأسفانه هنوز هم شاهد نسل کشی بخش خصوصی با اینگونه تصمیم‌گیری‌ها هستیم که اکنون شدت بیشتری نیز به‌خود گرفته‌است. وی با اشاره به اینکه رشد واردات خودرو تنها بهانه‌ای برای توقف ثبت سفارش است، افزود: سهم خودروسازان داخلی از واردات 54هزار دستگاه خودرو طی 8ماه امسال، حدود 10درصد بوده و اگر برخی مجوزهای خاص واردات خودرو را به این آمار اضافه کنیم، بخشی از واردات خودرو خارج از حیطه اختیارات واردکنندگان رسمی است.

    احتشام‌زاد همچنین کاهش مدت اعتبار ثبت سفارش واردات خودرو از 6به 3‌ماه را موجب پرداخت هزینه دو برابری توسط واردکنندگان و افزایش قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی دانست و افزود: سفارش گذاری، تولید و حمل برخی کالاها بیش از 3‌ماه زمان می‌برد و نظام تولید اقلام سرمایه‌ای مبتنی بر فناوری در بنگاه‌های خارجی هیچ‌گاه منطبق با سفارش‌گذاری واردکنندگان ایرانی نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو