فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

دوئل کراس‌اوور‌های کوچک اروپایی

عصر خودرو- خودروهای کراس‌اوور کوچک نه‌تنها در بازار ایران بلکه در بازار جهانی، همواره در حال محبوب‌تر‌شدن هستند و هرچند که تا چندی پیش اصولا خودروهای اقتصادی و شهری در این کلاس به تولید می‌رسیدند اما چند سالی می‌شود که پای برندهای لوکس نیز به دنیای کراس‌اوورهای کوچک باز شده است.

دوئل کراس‌اوور‌های کوچک اروپایی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، از ب‌ام‌و X1 به عنوان یکی از نخستین خودروهای لوکس تولید شده در این سگمنت، یا پورشه ماکان گرفته تا مرسدس‌بنز با GLA و...، از جمله کراس‌اوورهای کوچک لوکس بازار جهانی هستند که بعضا در بازار ایران نیز عرضه می‌شوند. اما دو سالی می‌شود که پای برند DS فرانسه با محصولات پریمیومش به کشورمان باز شده و مدل DS6 این کمپانی که در زمره خودروهای مورد بحث ما قرار می‌گیرد، با برچسب قیمتی 242.7 میلیون تومان توسط شرکت آرین موتور تابان به فروش می‌رسد. این در حالی است که شما با بودجه مذکور قادر به خریداری یک دستگاه X1 28i دست دوم خواهید بود. اما کدام یک را باید انتخاب کرد؟

    پرستیژ و اصالت
    بحث بر سر برتری ظاهر هر یک از این دو خودرو داستانی کاملا سلیقه‌ای دارد. X1 با وجود جلوپنجره کلیوی و لوگوی سفید/آبی/مشکی نقش بسته بر رویش، پرستیژ همیشگی برند BMW را به همراه دارد. شاید این کراس‌اوور را نتوان یک ب‌ام‌و تمام‌عیار (از نظر قابلیت‌های دینامیکی در قیاس با محصولاتی مثل سری3، سری5 و ...) دانست اما هرچه که هست، این خودرو نبوغ مهندسی آلمانی را یدک می‌کشد. البته لازم به ذکر است که در حال حاضر نسل دوم این خودرو در بازار ایران و جهان عرضه می‌شود اما با توجه به اینکه X1 جدید بیش از 300 میلیون تومان قیمت دارد، در این نوشتار نسل اول آن را مد نظر داریم. محصول DS فرانسه که در واقع برند لوکس سیتروئن محسوب می‌شود و نام آن از سیتروئن دی‌اس فقید به اقتباس گرفته شده نیز در بحث طراحی بسیار هوشمندانه عمل کرده و DS6 به عنوان یک کراس‌اوور کوچک لوکس و با اصالت، تمام المان‌های لازم برای چنین خودرویی را دارد. از جلوپنجره عریض گرفته تا قطعات کرومی بدنه، لوگوی بسیار شکیل DS، رینگ‌های 18 اینچی آلومینیومی دو رنگ و ...، جزئیاتی هستند که مهر تاییدی بر لوکس بودن DS6 محسوب می‌شوند. محصول دی‌اس طول و ارتفاع بیشتری نسبت به X1 دارد و در عوض کراس‌اوور ب‌ام‌و عریض‌تر از DS6 است.

    سادگی در برابر سادگی
    هرچند که طراحی این نسل از X1 به پیش از سال 2009 بازمی‌گردد و در یکی دو دهه اخیر، ب‌ام‌و سعی داشته که طراحی داخلی محصولات خود را در یک چارچوب مشخص نگاه دارد، اما دکوراسیون داخلی X1 در عین سادگی، ارگونومی خوبی داشته و راننده خیلی زود با ادوات و آپشن‌های آن ارتباط برقرار می‌کند. این خودرو در نسخه‌های متفاوتی از نظر آپشن به بازار کشورمان عرضه شده است اما در فول‌ترین نسخه از مدل xDrive2.8i، با روکش چرم تمامی صندلی‌ها (صندلی‌های اسپرت سه‌تکه سفارشی)، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، مموری صندلی راننده، سیستم iDrive به همراه قابلیت پخش CD، بلوتوث، USB، AUX، ناوبری ماهواره‌ای، نشانگر اطلاعات ترافیکی، قابلیت کنترل از روی غربیلک فرمان، پد کنترلگر و قابلیت اتصال به اینترنت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، دوربین دنده عقب، سنسور پارک، سیستم استارت استاپ، سوئیچ هوشمند، سقف پانوراما، قابلیت انتخاب حالت رانندگی، سنسور باران، شیب‌سنج، اهرم‌های تعویض دنده پشت فرمان و ... قابل خریداری خواهد بود. اما در مقابل، DS6 به عنوان یک فرانسوی لوکس با فضای داخلی متفاوتی به بازار عرضه می‌شود. کابین این خودرو مملو از روکش چرم برای بخش‌های مختلف (صندلی‌ها، رودری‌ها، غربیلک، داشبورد، کنسول میانی و ...) بوده و کیفیت ساخت آن به بسیار بالاست. البته این فرانسوی لوکس نیز طراحی داخلی پیچیده و غیر‌قابل درکی ندارد و خیلی زود می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به سیستم صوتی با نمایشگر 7 اینچ لمسی، بلوتوث، AUX، USB، DVD و دکمه‌های کنترلی از روی غربیلک فرمان، کروز کنترل، سنسور نقاط کور راننده، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، کی‌لس استارتر و سوئیچ هوشمند، سیستم تهویه مطبوع دونقطه‌ای به همراه کنترل کیفیت هوا، سانروف پانوراما و‌... اشاره کرد که با X1 تقریبا در یک سطح قرار می‌گیرد. هرچند که فضای داخلی هر دو این خودروها چندان وسیع نیست.

    دو توربو، دو نتیجه متفاوت!
    X1 نیز همچون عمده محصولات ب‌ام‌و با چند نوع پیشرانه به بازار جهانی عرضه می‌شود که از این بین نمونه‌های 28i، 20i و 18i این خودرو به بازار داخلی راه پیدا کرد. اما نمونه 28i با توجه به بهره‌گیری از پیشرانه 2 لیتری توئین‌پاور توربو 245 اسب بخاری، بیش از نسخه‌های دیگر مورد استقبال قرار گرفت و بازار فروش بهتری نیز دارد. این محصول با وجود جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک xDrive، شتاب صفر تا صد 6.5 ثانیه‌ای را به شما ارائه می‌کند و به‌ غیر از شتاب خوب، همچون هر BMW دیگری، هندلینگ خوبی نیز دارد که البته وجود سیستم‌های ترمز و پایداری HSA، DTC، CBC، ABS و DSC نیز در کنترل بهتر این خودرو بی‌تاثیر نیست. البته لازم به ذکر است که سلامت پیشرانه و سیستم انتقال قدرت این خودرو در گرو انجام به‌موقع سرویس‌ها و استفاده از روغن و قطعات مرغوب است و همچنین پیشرانه پرخوران X1 به کیفیت سوخت حساسیت بسیار زیادی دارد. در مقابل، DS6 صفر کیلومتر را با موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو به قدرت 165 اسب بخار و بیشینه گشتاور 240 نیوتن متر را داریم که با وجود حدود 150 کیلوگرم وزن کمتر نسبت به ب‌ام‌و و البته گیربکس 6 سرعته خودکار، شتاب صفر تا 100 ضعیف‌تر 9.5 ثانیه را به شما ارائه می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که این خودرو تنها به صورت دیفرانسیل جلو (FWD) به بازار عرضه می‌شود که این موضوع موجب محدودیت کاربردی DS6 در شرایطی غیر از جاده آسفالته و یا حتی در جاده‌های پیچ‌در‌پیچ خواهد شد. هرچند که در بحث هندلینگ، DS از سیستم‌های ترمز و پایداری مثل ABS، ESP، EBV، HSA و ASR برای این خودرو استفاده کرده است. البته در مقام مقایسه باید گفت که پیشرانه ضعیف‌تر DS، موجب ارائه مصرف سوخت کمتر و استهلاک کمتر در دراز‌مدت خواهد شد. با این حال موتور DS6 نیز همچون هر پیشرانه توربو دیگری به کیفیت سوخت مورد استفاده بسیار حساس است.

    حال چه کنیم؟!
    تصمیم‌گیری نهایی برای خرید یکی از این دو خودرو با بودجه 240 میلیون تومانی، یک امر کاملا سلیقه‌ای است. در شرایط این‌روزهای بازار شما قادر به خرید یک X1 28i  مدل 2013 فول آپشن و کم کارکرد و مدل 2014 با کارکرد بالاتر (شاید میدل آپشن) با این بودجه خواهید بود و این در حالی است که DS6 مدل 2017 صفرکیلومتر نیز قیمتی مشابه دارد. حال با توجه به تمامی تفاسیر فوق، این تصمیم با شماست که برای کسب پرستیژ ب‌ام‌وسواری، از هزینه‌های جاری نگهداری این خودرو و دست دوم بودن آن چشم می‌پوشانید و یا برای داشتن یک خودرو صفر کیلومتر با امکانات رفاهی بیشتر، قدرت کمتر و تک‌دیفرانسیل بودن آن را نادیده می‌گیرید.

    DS 6

     

    X1 28i

     

    نویسنده: معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو