فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

جایگذاری و شمارش کیسه‌های هوا به چه صورت است؟؛ آرایش کیسه‌های نجات در خودرو

عصر خودرو- بعد از اینکه در سال ۲۰۰۵ واردات خودرو‌های خارجی به کشور بعد از نزدیک به یک دهه، دوباره از سر گرفته شد، انبوهی از شیطنت‌ها یا به عبارتی سودجویی‌ها با عناوینی چون مانیتوردار، فول شرکتی و فول وارداتی و ... توسط افراد حاضر در این بازار صورت می‌گرفت که در این میان یکی از مواردی که بسیاری از خریداران نمی‌توانستند اطلاعات دقیقی از آن داشته باشند و بعضی اوقات هزینه‌های الکی جای چیزی که وجود نداشت پرداخت می‌کردند، تعداد ایربگ‌ها بود.

جایگذاری و شمارش کیسه‌های هوا به چه صورت است؟؛ آرایش کیسه‌های نجات در خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، از آن زمان تعداد ایربگ‌ها یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت‌ها شد و مواردی مثل 6 ایربگ، 10 ایربگ و ... روی کار آمد. اما واقعا در خودرو‌های وارداتی به کشورمان چه تعداد ایربگ وجود داشت و چگونه شمارش آنها به 10 و 12 عدد می‌رسید در حالی که امروزه لوکس‌ترین خودرو‌های دنیا هم این تعداد ایربگ ندارند؟!

    انواع ایربگ‌ها
    همان‌طور که در شماره‌های پیش گفتیم، ایربگ‌ها نام‌های متفاوتی دارند که دقیقا اشاره به محل استفاده و نصب آنها دارد. این کیسه‌های هوا عبارتند از ایربگ راننده و سرنشین کناری که به ایربگ جلو شناخته می‌شوند، ایربگ‌های جانبی که معمولا برای سرنشینان ردیف جلو استفاده می‌شود و از درون ستون یا بغل صندلی‌ها خارج شده و وظیفه آنها نیز جلوگیری از برخورد لگن و قفسه سینه سرنشینان به ستون و کلاف درهاست و البته کیسه هوای زانو که در برخی از خودرو‌ها برای راننده نصب می‌شود تا از برخورد داشبورد و قطعات زیر فرمان به زانوی راننده جلوگیری شود. در این میان جدید‌ترین ایربگ این روز‌های صنعت خودرو، کیسه هوای عابر پیاده نام داشته که در زیر درب موتور قرار دارد و کارکرد آن به منظور جلوگیری از برخورد سر عابرین پیاده، دوچرخه و موتور‌سواران به شیشه جلو بعد از تصادف است. دیگر ایربگ موجود در خودرو‌ها، ایربگ پرده‌ای است که بعد از باز‌شدن، کل شیشه‌های جانبی خودرو را پوشش می‌دهد تا هم سر و کتف سرنشینان به شیشه‌ها و ستون‌های بغل برخورد نکند و هم شیشه‌های ریز شده در تصادف وارد اتاق نشود و حتی در صورت بسته‌نبودن کمربند ایمنی سرنشینان، این افراد از شیشه‌ها به بیرون از خودرو پرتاب نشوند.

    تعداد ایربگ‌ها
    اما همان‌طور که تمام ایربگ‌ها نام دارند، در معرفی و لیست تجهیزاتی خودرو‌ها نیز معمولا با نام خودشان معرفی می‌شوند و گاهی اوقات تعداد آنها نیز ذکر می‌شود. برای خودرویی مثل مرسدس بنز S63 AMG در صفحه سفارش‌گذاری این خودرو، تعداد 9 ایربگ گفته شده است و جالب اینکه در کشورمان برای برخی از خودرو‌های وارداتی عبارت‌های 10 و 12 ایربگ به کار می‌رود‌ اما دلیل این اختلاف تعداد در کجاست؟!
    همان‌طور که گفته شد، تمام ایربگ‌ها در شرکت‌های خودروسازی با اسم و تعدادشان نام برده می‌شوند. برای مثال، برای خودروی گفته شده در بالا تعداد 9 عدد ایربگ بیان می‌شود که عبارتند از کیسه‌های هوای زانو برای راننده و سرنشین که در اکثر خودرو‌ها فقط برای راننده نصب می‌شود، کیسه هوای راننده، سرنشین کناری، 2 عدد ایربگ جانبی ردیف جلو، 2 عدد ایربگ پرده‌ای که برای هر دو ردیف صندلی نصب می‌شوند و 2 عدد ایربگ جانبی برای ردیف عقب که در نهایت تعداد کیسه‌های هوا به همان 9 عدد گفته شده توسط شرکت سازنده می‌رسد و از این نظر، جدا از ایربگ‌هایی چون کیسه هوای کمربندی ایمنی و یا ایربگ عابر پیاده، این نهایت تعداد کیسه‌های هوای موجود در خودرو است.
    دیدیم که تعداد ایربگ‌ها و مکان آنها کاملا مشخص است اما مشکل از جایی شروع می‌شود که برخی از وارد‌کننده‌ها و دلالان به تعداد نوشته‌های ایربگ در خودرو استناد می‌کنند که در اینجا فقط تعداد نوشته‌های ایربگ جانبی مشکل‌ساز می‌شود. این ایربگ از ‌محل اتصال ستون‌های خودرو با سقف یا به عبارتی از کلاف‌های افقی در بالای اتاق خارج می‌شود که در سراسر کابین از هر دو طرف نصب شده‌اند. به همین خاطر معمولا در دو و حتی سه نقطه در این مسیر، با نوشته‌های Airbag شناسایی می‌شوند و این دقیقا اشتباهی است که در شمارش ایربگ‌ها رخ می‌دهد و تعداد نوشته‌های Airbag در قسمت‌های مختلف اتاق به عنوان مرجع شمارش قرار می‌گیرند و این در صورتی است که ایربگ‌های پرده‌ای در خودرو که از هر طرف، کل شیشه‌های جانبی را پوشش می‌دهند، فقط یک کیسه هوا محسوب می‌شوند؛ چرا‌که در زمان باز‌شدن این ایربگ، کل کیسه‌های یک طرف با هم باز می‌شود و به این صورت نیست که اگر برخورد فقط از درب شاگرد رخ دهد، کیسه هوای پرده‌ای فقط برای سرنشین جلو باز شود.

    ایربگی که از فرمان خارج می‌شود، همیشه کوچک تر و گرد بوده و از این نظر با ایربگ سرنشین تفاوت دارد.

    نقش مهم ایربگ پرده ای در جلوگیری از برخورد سر با شیشه و ستون‌های اتاق

    ایربگ کمربند ایمنی که با عنوان Inflatable seat شناخته می‌شود هنوز به صورت انبوه در خودرو‌ها استفاده نمی شود و فورد از پیشگامان استفاده از این ایربگ است.

    ایربگ زانو که بیشتر برای راننده نصب می‌شود، از برخورد ادوات زیر فرمان و ستون آن به زانو‌ها جلوگیری می‌کند.

    ایربگ جانبی به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به لگن و قفسه سینه افراد در برخورد‌های جانبی است.

    نمایی از ایربگ‌های موجود در خودرو که در این تصویر، 2 ایربگ زانو دیده می‌شود.

     

    نویسنده: علیرضا داوودی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط