فونیکسریمکسبهتام

قائم‌مقام گروه PSA در دیدار از "گروه رسانه‌ای امروز" عنوان کرد:

کیفیت محصولات جدید پژو-سیتروئن در ایران فدای قیمت نخواهد شد

عصر خودرو- هفته گذشته ژان کریستف کِمار، عضو هیات مدیره PSA و قائم‌مقام آفریقا و خاورمیانه این شرکت در "گروه رسانه‌ای امروز" حضور یافت و در گفت و گو با مدیران این مجموعه، پاسخگوی سوالات خبرنگار "خودرو امروز" بود.

کیفیت محصولات جدید پژو-سیتروئن در ایران فدای قیمت نخواهد شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶:۰۰
  • کیفیت محصولات جدید پژو-سیتروئن در ایران فدای قیمت نخواهد شد
  • کیفیت محصولات جدید پژو-سیتروئن در ایران فدای قیمت نخواهد شد
  • کیفیت محصولات جدید پژو-سیتروئن در ایران فدای قیمت نخواهد شد
  • کیفیت محصولات جدید پژو-سیتروئن در ایران فدای قیمت نخواهد شد
  • کیفیت محصولات جدید پژو-سیتروئن در ایران فدای قیمت نخواهد شد
  • کیفیت محصولات جدید پژو-سیتروئن در ایران فدای قیمت نخواهد شد

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این گفت و گو وی ضمن تشریح برنامه های پژو-سیتروئن برای بازار ایران، از عرضه مدل های جدید، شیوه همکاری با شرکای ایرانی و برنامه های کلان PSA در منطقه و جهان گفت.

- در ابتدا اجازه بدهید از بحث های کلان تر آغاز کنیم. با توجه به اینکه مدیریت منطقه خاورمیانه و آقریقا PSA در اختیار شما است از وضعیت پژو و سیتروئن در این بازار آغاز می کنیم. پژو در بازار های اروپایی بسیار قوی است و در آفریقا هم سابقه طولانی از موفقیت دارد اما به نظر می رسد PSA در خاورمیانه آنقدر که در دیگر بازار ها موفق است، حضور پررنگ ندارد. برای ارتقا این جایگاه چه برنامه ای دارید و نقش ایران در این میان چیست؟

اگر بخواهیم هدف خود را با ارقام بیان کنیم باید بگویم هدف ما این است که گروه PSA در سال 2021 در خاورمیانه و آفریقا، 700 هزار دستگاه خودرو به فروش برساند و در سال 2025 این میزان باید به یک میلیون دستگاه برسد. در این سازماندهی که برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی شده، ایران به دلیل قدمت ما در این کشور، نقش اساسی دارد. اگر هدف یک میلیون دستگاه و در جزئیات، 600 هزار دستگاه در خاورمیانه و 400 هزار دستگاه در آفریقا را برای منطقه بگذاریم، هدف والای ما برای سهمی که برای ایران در نظر داریم حدود 400 هزار دستگاه است. این عدد هر چند بزرگ است اما از دید ما این کار کاملا شدنی است زیرا تجربه ما در ایران نشان می دهد یک بار اینکار را انجام داده ایم و این بار می خواهیم با تمام برندهای خود این کار را انجام دهیم. بنابراین، ایران نقش به سزایی در سیاست های خاورمیانه ما دارد دارد تا به این اهداف برسیم به همین دلیل است که ما استراتژی های بلند مدتی را با شرکای خود در ایران تدوین کرده ایم.

-  کمی دقیق تر در مورد ایران صحبت کنیم. چشم انداز آینده PSA چه در بخش تولید و چه در بخش واردات در ایران چگونه است؟

در افق میان مدت یا تا 5 سال آینده، ما خود را در یک مجتمع تولیدی در تهران با همکاری ایران‌خودرو و یک مجموعه تولیدی در کاشان با همکاری سایپا می بینیم که هر کدام از این دو برند حداقل سه محصول را به تولید انبوه رسانده‌اند و در آنجا درباره محصولات بعدی که امروز قرارداد آنها بسته شده، به نتیجه رسیدیم و به دنبال تولید آنها هستیم تا به این ترتیب محصولاتی به روز را در این سایت های تولیدی عرضه کنیم. ضمن اینکه با برنامه ریزی بلند مدت، ما و شرکای کاریمان برای آینده محصولات هم آماده هستیم. برند DS برند نوظهوری است که در این بخش اگر بخواهید برندی را ایجاد کنید باید افق 20 ساله ترسیم کنید و ما در افق 5 ساله، برنامه وارداتی برای ایران داریم. در خصوص اوپل هنوز زود است که بخواهیم صحبتی داشته باشیم. البته اوپل نیز در ایران جایگاه خود را دارد، اما هنوز تصمیمی درباره نحوه حضور آن در ایران نداریم. واحدهای تولیدی ما در ایران در رتبه واحدهای تولیدی در جهان، هم از نظر کیفیت و هم صرفه اقتصادی، در صدر پنج شرکت برتر خواهند بود.

- کیفیت یکی از اصلی ترین مسایلی است که مشتریان ایرانی مد نظر دارند. آنچه در زمینه کیفیت سایت های تولیدی گفتید ایده‌آل همه است، اما آیا واقعا توان تولید خودرویی با کیفیت جهانی در ایران وجود دارد؟

تجربه چین ثابت کرده که ما در ایران قطعا به کیفیت خواهیم رسید. زمانی گفته می شد که در چین محصول با کیفیتی تولید نمی شود، من امروز به شما اعلام می کنم که با کیفیت ترین محصولات PSA از چین می آید نه اروپا و کیفیت محصولاتی که در ایران تولید می کنیم، حداقل در برابر کیفیت محصولات ما در اروپا خواهد بود و این مهم با تلاش بسیار محقق می شود و به همین دلیل بیش از پیش به ایران سفر می کنم.

 - یکی از مسایل مطرح شده در زمینه دور جدید همکاری PSA با ایران، همکاری با ایران‌خودرو و سایپا است. مجموعه شما سال ها با این دو شرکت همکاری داشته است اما خیلی ها انتظار داشتند PSA برای دور جدید همکاری به سراغ شرکت های خصوصی بروند و در این زمینه مطالب زیادی هم در رسانه ها منتشر شد.

من تعجب می کنم که در ایران امروز خودرو ساز جهانی که انتخاب همکاری با سایپا و ایران را انجام می دهد مورد این انتقاد شدید قرار می گیرد که انتخاب بدی انجام داده است. انتخاب همکاری با دو بازیگر مهم خودروساز ایران، یک انتخاب آینده ساز است و صنعت خودرو در ایران با این دو شرکت رقم می خورد و هر خودروساز جهانی انتخاب طبیعی این چنینی دارد. اما زمانی که نمی‌خواهید واقعیت‌ها را ببینید و به مشکلات بپردازید، این صحبت ها پیش می آید. افکار عمومی باید مشوق این انتخاب باشند و من انتقاد از این انتخاب را درک نمی کنم. اما آیا فکر می‌کنید چهره صنعت خودرو ایران در آینده بدون سایپا و ایران خودرو ترسیم خواهد شد؟ ما این گونه فکر نمی کنیم.
 

- رنو اما مسیری متفاوت را طی کرده است. آیا PSA نمی توانست به طور مستقل کار کند؟

من برای رنو احترام زیادی قائلم اما چه کسی می تواند بگوید که انتخاب یک شرکت راه درست است و انتخاب متفاوت یک شرکت، دیگر محکوم به شکست می شود. هر شرکتی مختار است راه خود را انتخاب کند و به دلیل آن انتخاب مورد انتقاد قرار گیرد. انتخاب ما همکاری استراتژیک با ایران‌خودرو و سایپا است.

 - بر اساس محصولات پژو و نمونه های مفهومی این شرکت به نظر می رسد PSA آینده صنعت خودرو را در مدل های برقی و هایبرید ترسیم کرده است. با توجه به تجربه جهانی این گروه چه نسخه ای را برای ایران پیشنهاد می کنید؟

موضوع خودروهای برقی یا خودروهای با سوخت پاک، موضوعی است که در ایران نباید از آن اجتناب کرد. وضعیت اسفناک ترافیک و آلودگی، موضوعی کلان است و ادعا درباره اینکه من با اقدامی مقطعی و اضافه کردن خودروهای برقی به ایران مشکل آلودگی را حل می کنم، مشکلی را از شهرهای آلوده ایران حل نمی کند. اضافه کردن چند هزار خودرو برقی راه حل نیست و ناوگان فعلی بازار ایران باید نوسازی و جایگزین شود.

-  پیشنهاد شما در این زمینه چیست؟

بیاید دو سال دیگر را ببینیم. دو سال دیگر ما 8 محصول دیگر داریم که یا هایبرید هستند یا برقی. مثلا برای 208 یک جایگزین برقی خواهیم داشت. محصولات ما که دو سال دیگر عرضه می شوند همگی یک نسخه برقی یا هایبرید هم خواهند داشت اما اینکه این محصولات چه جایگاهی در ایران دارند بستگی به این دارد که ایران چه بستری برای آن آماده می کند. خودرو برقی را می‌شود اکنون نیز وارد کرد اما و وقتی خودرو برقی با 300 کیلومتر باید شارژ شود آیا ایران بستر شارژ آن را در جاده ها دارد؟ درباره بسترها صحبت کردیم اما محصولات ما آماده هستند. سیاست ها باید تطبیق داده شوند. در ارزش کل یک خودرو برقی تقریبا نیمی از قیمت برای باتری است. با توجه به سیاست های دولت باید خودرو ها در داخل ساخته شود و این یعنی باتری هم باید تولید داخل باشد. تولید باتری برای اینکه سوددهی داشته باشد باید 500 هزار عدد در سال باشد اما ایا این استقبال در بازار ایران وجود دارد؟ برای اینکه این اتفاق بیافتد باید نقشه راهی ترسیم شود و مسیری را که باید به این هدف برساند توسط متولیان به روشنی ترسیم شده باشد. در فقدان این مسیر محصولات برقی با این نرخ خودرو بنزینی و قیمت سوخت هیچ شانسی برای ورود به بازار ندارد. پس از اینکه این بستر ایجاد شود شک نکنید ما خودروهای برقی را در دستور کار خود قرار می دهیم.
 - محصولات جدید عرضه شده از سوی PSA در ایران بالاتر از قیمت عمومی محصولات پژو در ایران است. آینده را در این بخش چگونه می بینید؟ آیا در آینده می توان این بخش از بازار را هم با محصولات جدید پوشش داد؟

تحول بازار ایران در سال های آتی یک سوال بزرگ است، چگونه ما می‌خواهیم از وضعیت کنونی که محصولات با کیفیت پایین و قدیمی با فناوری چند دهه پیش اما بسیار ارزان است و به صورت انبوه عرضه می شود به محصولات روز با فناوری بالا و قیمت بیشتر از محصولات فعلی است برویم؟ صنعت دنیا کاملا به سمتی رفته که فناوری های قدیمی را کنار گذاشته و خودروهای با خدمات بسیار پیشرفته تولید می کنند اما فاصله قیمتی زیادی نیز وجود دارد. آیا این تقاضا در ایران وجود دارد که من خودرو گران تری می خواهیم اما پاک باشد و خدمات پشتیبانی خوبی دارد و آیا مسئولین خودشان را برای این افق آماده کرده اند؟ چگونه بازار این تلاش و فشار را تحمل می کند؟ اینها سوالاتی است که باید جواب بدهیم. این دقیقا مساله انتخاب بین کیفیت و قیمت است. برای ما کیفیت از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.

-  با توجه به حضورتان در هیات مدیره PSA قطعا در جریان بحث های کلان در زمینه صنعت خودرو هستید. آینده صنعت خودرو به کدام سمت می رود؟

خودرو در جهان دچار تحولات گستردهای شده و در حال تبدیل شدن به انقلاب است، بنابراین مایلم در این باره صحبت شود و تنها به مسائل محلی و داخلی توجه نشود. انقلاب اول در این زمینه تغییر از حالت مالکیت به تحرک بدون مالکیت خودرو است و تقاضای بازار در این خصوص بالاست. در انقلاب دوم تولیدکنندگان خودرو در حال خروج از سوخت های فسیلی به سمت سوخت های جایگزین هستند. چرا از انقلاب صحبت می کنیم؟ چون سرعت بالا است و درباره صنعت خودرو، من شک ندارم که این دو تحول در ایران نیز رخ خواهد داد، اما زمان آن مشخص نیست. باید دید آیا مشتریان آماده دریافت این خدمات هستند و آیا متولیان صنعت خودرو خود را برای این تحولات آماده کرده اند. من به عنوان شخصی که به طور مستمر در ایران حضور دارم تا کنون کسی را مشاهده نکردم که تفکر سنجیده ای در این خصوص داشته باشد. آنچه را که می توانم درباره گروه PSA به شما بگویم این است که اکنون تمام تولیدکنندگان به سمت تولید خودروهای برقی، خودروهای خودران و تجارت مبتنی بر خودروهای اجاره ای است. این دغدغه امروز جهان است، اما متاسفانه کسی در ایران هنوز در این خصوص ما را مورد خطاب قرار نداده است. این به این معنی است که هر بار من به ایران سفر می‌کنم، درباره موضوعاتی بحث می شود که فقط در ایران وجود دارد و در هیچ کجای دنیا درباره آن دیگر صحبتی نمی شود.
 

- اجازه بدهید در آخر به موضوع اوپل بپردازیم. شما وقتی اوپل را خریداری کردید، به دلیل زیانده بودن آن، ریسک بزرگی انجام دادید. شما از اوپل چه می‌خواستید و چشم‌اندازه آینده اوپل چیست؟

این را باید در چارچوب سه سال گذشته بررسی کرد. در آن زمان وضعیت شرکت PSA نامناسب بود و هر روز و هر ماه زیان زیادی به بار می‌آورد و آینده آن مبهم بود. در سه سال به وضعیت مالی سلامتی دست یافتیم که اعتماد به نفس زیادی به ما داده و آن چه را که برای خودمان اجرا کردیم، می‌توانیم برای اوپل هم این تحول را به وجود آوریم. این تنها قضاوت ما نیست و تحلیل گران مالی نیز بر این باور هستند که احیای سلامت مالی اوپل در حال اجرا است. همانطور که اشاره شد اوپل برند آلمانی و خوشنام در سطح جهان است. یکی از نگرانی ها همپوشانی بین مشتریان ما و اوپل بود اما مطالعات ما نشان داده که مشتریان ما متفاوت هستند و انتخاب واضحی بین این دو شرکت وجود دارد که باعث هم‌افزایی می‌شود و سیاست اوپل برای ما با رشد همراه است و نگرانی در این خصوص نداریم. ما ثابت کردیم که می‌توانیم بر این چالش ریسک مالی فایق شویم. این برند، برندی معتبر است و مشتریان آن هر روز در حال اضافه شدن هستند. نکته‌ای که باید توجه شود این است که همکاری ما با اوپل از سال‌ها پیش آغاز شده، شناخت عمیقی به آن داریم و زمان تصمیم‌گیری برای خرید آن هیچ شکی نداشتیم. امروز پس از سه ماه می‌توانیم بگوییم که سه مدل از محصولات اصلی اوپل بر پلتفرم PSA ساخته می‌شوند و نشان می‌دهد ما آگاهانه به این کار اقدام کردیم.
 

-اوپل در ایران برند بسیار خوشنام و شناخته شده ای است. آیا برنامه ای برای اوپل در ایران در PSA دیده شده است؟

ورود اوپل به بازار ایران قطعا در برنامه های ما در آینده است اما در همین لحظه نمی توان در این مورد صحت کرد.

 

گزارش و نوشته: مهندس بابک وفائی
عکس: اعظم صباغ

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو