فونیکسریمکسبهتام

معاون سازمان شهرداری‌ها :

۴۰ هزار پیکان‌تاکسی از رده خارج شد

وام ارزان قیمت برای نوسازی اتوبوس در ۱۸ شهر مرزی

عصر خودرو- معاون امور شهرداری های سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از تخصیص۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت دولت به شهرداری‌ها به منظور نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری خبر داد و گفت: این تسهیلات به صورت وام با بهره ارزان‌قیمت در اختیار شهرداری‌ها گذاشته می‌شود.

۴۰ هزار پیکان‌تاکسی از رده خارج شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، هیربد معصومی با بیان اینکه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور در جلسات متعدد کارگروه کاهش آلودگی هوا در نهاد ریاست جمهوری شرکت کرده و از سال گذشته نیز تلاش‌های بسیاری برای کاهش آلودگی هوا با الویت کلانشهرها داشته است، گفت: به دلیل حساسیت موضوع آلودگی هوا، رئیس جمهور شخصا  موضوع را رصد می‌کردند و سال گذشته نیز دولت 2000 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار شهرداری‌ها قرار داد که شهرداری‌ها از این تسهیلات استفاده و نسبت به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اقدام کنند.

    وی ادامه داد: از سال 89 به بعد وزارت کشور اتوبوس یا تسهیلاتی را در اختیار شهرداری‌ها قرار نداد و کمک‌های اعتباری نیز قطع شد. اما بعد از سال 89 برای اولین بار این اتفاق در دولت یازدهم افتاد.

    معصومی افزود: در حقیقت در دولت یازدهم چند کار خوب انجام و شعارها تبدیل به عمل شد.در ابتدا کمیسیون مخصوص شهرداری‌ها به نام کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها تشکل شد که این کمیسیون می‌تواند مشکلات و مسائل شهرداری‌ها را در کشور رصد و در قسمت‌هایی که نیاز به اصلاح قانون باشد، تغییراتی انجام می‌دهد. به عبارت دیگر این اقدام بسیار مثبت است زیرا قبلا چنین فرصتی در اختیار شهرداری‌ها نبود.

     معاون امور شهرداری های سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشوردر خصوص آخرین وضعیت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز اظهار کرد: چندین بانک به عنوان بانک عامل برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی معرفی شدند و حتی به شهرداری‌ها نیز ابلاغ کردیم که در استان‌ها با هر بانکی که مشغول به کار هستند، می توانند در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز با همان بانک کار کنند. بنابراین  بانک ‌های ملت‌، ملی، صادرات، تجارت و ... به پای کار آمدند و کار با آنها آغاز شد. همچنین بانک مرکزی نیز همکاری بسیار خوبی باسازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور داشت. 

    معصومی با بیان اینکه بانک‌ها امانتدار پول مردم هستند و ضابطه‌های خاص خود را دارند و از طرفی نیز بایستی ضمن حمایت از سیاست‌های دولت از اموال مردم نیز حفاظت کنند، گفت: بانک‌ها معتقد بودند اگر شهرداری‌ها به هر شکلی نتوانستند اقساط خود رابه بانک‌ها پرداخت کنند، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور یا به عبارتی وزارت کشور تضمین دهد تا از محل وجوه قانونی که در اختیار سازمان و متعلق به شهرداری‌هاست، این اقساط را مستقیما سازمان پرداخت کند.

    وی با بیان اینکه  شهرداری‌ها یک نهاد عمومی غیردولتی هستند و بانک‌ها اعتقادشان براین بود که شهرداری‌ها شاید نتواند اقساطشان را پرداخت کنند و باید مطمئن باشند که این پول باز خواهد گشت، گفت: بنابراین این تضمین از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور انجام شد و برای اولین بار شهرداری ها از سوی دولت ضمانت شد.

    معصومی ادامه داد: برای انجام این کار نیاز به اذن دولت داریم و نیازمند مصوبه‌ای از هیات محترم وزیران هستیم که این امکان را فراهم آورد و  اینکه به شهرداران کلانشهرها اعلام کردیم که از شورای شهر خود این مصوبه را اخذ کنند و این وکالت را بگیرند تا در مواقع لزوم از وجوهی که توسط دولت در اختیار شهرداری ها گذاشته می شود توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به بانک‌ها پرداخت شود.

    وی تصریح کرد: سال گذشته شهرداری‌ها به دلیل مشکل ارایه ضمانت به بانک‌ها، نتوانستیم از آن 2000 میلیارد تومان تسهیلات استفاده کنیم. اگرچه در آن موقع حتی شهرداری‌ها برخی کارها را انجام و حتی تخصیص سهمیه‌ ها نیز مشخص شد وحتی بعضی از شهرداری‌ها نیز تا مرحله پرداخت وجه پیشرفت رفتند اما بحث‌های اداری مانع از انجام این کار شد.

    معصومی درادامه اظهار کرد: امسال نیز دولت 5000 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار شهرداری‌ها قرار داده است که این تسهیلات به صورت وام با بهره ارزان‌قیمت در اختیار شهرداری‌ها گذاشته می‌شود و از آن میزان وام  نیز 10 واحد آن را خودروساز تخفیف می‌دهد و باقی آن را شهرداری پرداخت می‌کند.

    معاون امور شهرداری های سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: امیدواریم بتوانیم به کمک بانک‌ها امسال این اقدام را عملیاتی کنیم و با چندین خودروساز( اتوبوس و مینی بوس) که مورد تایید وزارت صنعت، معدن، تجارت است و کیفیت آنها استاندارد است، اقداماتی را انجام دهیم.

    وی با بیان اینکه چندین عامل مانند کیفیت بنزین و خودرو و...منجر به بروز آلودگی‌ هوا می شود، اظهار کرد: اگر همه اقدامات انجام شود اما بنزین استاندارد نباشد و اتوبوس‌های تولید شده نیز استاندارد نباشد، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.امیدواریم تا پایان سال بتوانیم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را آغاز کنیم.

    تولید و توزیع 400 اتوبوس در مناطق مرزی و محروم/40 هزار پیکان تاکسی از رده خارج شد

    معصومی همچنین از  تخصیص وام ارزان قیمت به منظور نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به غیر از کلانشهرها خبر داد و گفت: سال گذشته علاوه بر کلانشهرها برای سایر شهرها وام ارزان‌قیمت در اختیار شهرداری‌های 18 شهر که بیشتر آنها شهرهای مرزی و محروم بودند، گذاشته شد و حدود 400 اتوبوس در آینده نزدیک در اختیار این شهرها قرار خواهد گرفت.

    وی با اشاره به اینکه  تعدادی از شرکت های خارجی نیز در خصوص تولید اتوبوس‌های برقی اعلام آمادگی کردند، گفت: براساس اقتصاد مقاومتی هیچ کالایی به صورت کامل (CBU) نمی تواند وارد و باید برطبق احکام اقتصاد مقاومتی حداقل 55 درصد آن تولید داخل باشد و انتقال تکنولوژی هم بایستی ظرف مدت زمان معقولی صورت گیرد و این امر نیز موجب اشتغال زایی در کشور خواهد شد.

    معاون امور شهرداری های سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پایان به نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری  نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از 55 هزار تاکسی جدید تحویل داده شده است و بیش از 40 هزار تاکسی پیکان از رده خارج شده است و تاکسی‌های جدید جایگزین و فاقد آلودگی بوده و موجب ارتقاء کیفیت زیست شهروندان خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو