فونیکسریمکسبهتام

جایگاه نخست فارس که نمی توان به آن افتخار کرد

عصر خودرو- استان فارس با فاصله قابل توجه و معنی داری از تهران دومین استان کشور در فوتی های ناشی از حوادث رانندگی، مقام نخست را در ایران دارد، جایگاهی که نمی توان به آن افتخار کرد.

جایگاه نخست فارس که نمی توان به آن افتخار کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا، بر جا ماندن 790 پیکر بی جان در جاده ها و خیابان های شهرها و روستاهای استان فارس براثر تصادف رانندگی در 6 ماه نخست امسال در این استان جای تامل دارد.

    اینکه چرا فارس رکورددار تصادفات رانندگی در کشور و دارای مقام نخست فوتی در تصادفات است بارها در محافل رسانه ای و همایش ها و کنگره های علمی بررسی شده است، بارها متخصصان و صاحبنظرانی از حوزه های مختلف دانشگاهی و غیر دانشگاهی در کنگره علمی این مساله را بازگو کرده اند اما تغییر محسوسی در آمار نگران کننده تلفات جاده ای دیده نشده و این همایش ها خروجی در سطح جامعه نداشته است.
    آخرین آماری که پزشکی قانونی استان فارس از تصادفات و فوتی های حوادث رانندگی استان منتشر کرده، مربوط به 6 ماه اول امسال بوده است.
    مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس در این باره گفت: 790 نفر براثر تصادف رانندگی در 6 ماه نخست امسال در این استان جان خود را ازدست دادند و این استان مانند سال های گذشته در مرگ های ناشی از تصادف رانندگی رتبه نخست در کشور را دارد.
    سعید غلامزاده گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال که تعداد فوتی ها 789 نفر بود، افزایش یک درصدی را در استان نشان می دهد.ازمجموع کشته شدگان حوادث رانندگی در 6 ماه نخست امسال 622 نفر مرد و 168نفر زن بودند.
    بر اساس آمار پزشکی قانونی در 6 ماه اول امسال، استان فارس در تعداد فوتی ناشی از سوانح رانندگی با 790 نفر فوتی با فاصله قابل توجهی در رتبه نخست قرار دارد و پس از استان فارس، استانهای تهران با 649 فوتی و خراسان رضوی با 647 فوتی در رتبه های بعدی قرار دارند.
    تعداد مصدومان تصادفات رانندگی نیز نسبت به پارسال 1.1 درصد افزایش داشته است در 6 ماهه اول امسال 13هزارو 95نفر مصدوم ناشی از تصادفات در فارس بر جای مانده که در کشور پس از استانهای تهران ،خراسان رضوی و اصفهان در رتبه چهارم است .
    بر اساس آمار های موجود هر 30 دقیقه یک نفر بر اثر تصادف در ایران می‌میرد و براساس اخبر منتشر شده ، سوانح و تصادفات رانندگی سومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است، که علاوه بر از بین رفتن سرمایه‌های انسانی هرساله هزینه‌های هنگفتی نیز صرف این حوادث می‌شود. بر این اساس سالانه 39 میلیارد دلار از درآمد ملی ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دلیل حوادث و سوانح ترافیکی از بین می‌رود.
    بر اساس آمار پزشکی قانونی فارس، این استان پارسال هم با یک هزار 458 نفر فوتی ناشی از تصادف رتبه نخست کشور را در مرگ ناشی از سوانح ترافیکی داشته است در صورتی که این میزان در سال 94، یک هزار و 374 نفر بوده که نشانگر رشد در این زمینه است.
    همچنین تعداد مصدومان ناشی از تصادفات در استان فارس روند افزایشی داشته به‌گونه‌ای که براساس آمار پزشکی قانونی استان فارس در مصدومان سوانح ترافیکی بعد از استان‌های تهران و خراسان رضوی سال گذشته در رتبه سوم قرار داشته است.
    مسئولان پلیس راهور استان فارس نخستین و مهم‌ترین عامل در تصادفات را خطای انسانی اعلام می‌کنند و معتقدند که ابزارهای قهری مانند جریمه نمی‌تواند به صورت صددرصد در کاهش تصادفات موثر باشد.
    آنها بر آموزش فرهنگ رانندگی و ترافیکی تاکید دارند و تحقق این امر را موثرترین و ماندگارترین روش برای کاهش تصادفات و رانندگی صحیح ذکر می‌کنند.
    مسئولان قضایی استان فارس افزایش ایمنی خودروها به‌ویژه خودروهای پراید و پژو 405 و بهبود وضعیت راه‌های جاده‌ای استان به‌ویژه در نقاط پر تصادف و ایمن‌سازی آنها را در کاهش تصادفات موثر می دانند و معتقدند ، حضور و نظارت ویژه پلیس راهور و افزایش دوربین‌های کنترل سرعت و نظارتی، نصب تابلو و علائم ترافیکی، ایجاد گارد ریل و مکانیزه کردن پل عابر پیاده می‌تواند در جلوگیری از بروز حوادث و سوانح رانندگی و با کاهش خسارات جانی و مالی مؤثر باشد.
    احمد رحمانیان معاون قضایی و پیشگیری از جرم دادگستری استان فارس با بیان اینکه 50 درصد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در استان فارس مربوطه به شهرستان‌های شیراز، کازرون، مرودشت، جهرم و داراب بوده است اظهار داشت: یک هزار و 76 نفر در شهرستان‌های شیراز، کازرون، مرودشت، جهرم، داراب، اقلید، فیروزآباد، نورآباد، نی‌ریز و آباده در سال 95 به دلیل تصادف جان خود را از دست دادند و مهم‌ترین علت مرگ ناشی از تصادفات 58 درصد به علت ضربه به سروصورت بوده است.
    رحمانیان با بیان اینکه بیشترین آمار متوفیان تصادفات سرنشینان و راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده بوده‌اند، خاطرنشان کرد: بیشترین تلفات عابر مربوط به شهرستان شیراز، مرودشت، کازرون و پر تلفات‌ترین مناطق برای موتورسواران شهرستان‌های شیراز، کازرون، مرودشت و داراب است.
    رحمانیان افزود: حدود 10 درصد از مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در کشور مربوط به استان فارس است درحالی‌که 6 درصد جمعیت کشور ساکن فارس است 74.7 درصد از حوادث منجر به فوت در معابر برون‌شهری و 25.3 درصد در معابر درون‌شهری به وقوع پیوسته است.
    معاون پیشگیری از وقوع جرم استان فارس بیان کرد: استان فارس رتبه اول در کشته‌ها در معابر برون‌شهری و رتبه چهارم در کشته‌های معابر درون‌شهری را دارد و بیشترین تعداد متوفیان مربوط به فصل تابستان به دلیل افزایش سفر و کمترین آن مربوط به فصل زمستان به علت کم بودن سفرها و سردی هوا است.
    رحمانیان خاطرنشان کرد: خودروهای پراید، پژو پارس و پژو 405 بالاترین آمار تلفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند و شیراز بالاترین نرخ تصادفات منجر به فوت دراین خودروها داشته است. مهم‌ترین علت تصادف عدم توجه به جلو در حین رانندگی به دلیل استفاده از تلفن همراه (34.8 درصد)، نقص سیستم روشنایی معابر (23 درصد)، استفاده از سیستم صوتی در حین رانندگی (14.2 درصد) و نقص فنی خودرو از ناحیه سیستم روشنایی (12 درصد) بوده است.
    وی با بیان اینکه تخطی از سرعت مطمئن 26 درصد، خستگی و خواب‌آلودگی 18 درصد، انحراف به چپ 14 درصد و تغییر مسیر ناگهانی 3 درصد از دیگر دلایل تصادفات بوده اظهار کرد: یکی از علل مرگ‌ومیر ضربه وارده به سر است که استفاده از کلاه ایمنی استاندارد توسط سرنشینان موتورسیکلت می‌تواند در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از تصادف مؤثر باشد.
    رئیس سمینارهای بین المللی کاهش سوانح ترافیکی و رئیس مرکز سیاستگذاری سلامت استان فارس نیز بر لزوم افزایش مراقبت های بیمارستانی و توسعه خدمات اورژانس برای کاهش تلفات رانندگی بعد از وقوع تصادف تاکید و بیان کرد: با افزایش پایگاه های جاده ای، لازم است کیفیت مراقبت ها را بالا ببریم و آمارها نشان می دهد می توان از بخش مهمی از این مرگ و میرها، پیشگیری کرد.
    کامران باقری لنکرانی اظهار داشت : 70 درصد حوادث ترافیکی، به دلیل خطای انسانی است و باید محیط ترافیکی، شامل وسیله نقلیه، جاده، راه های دسترسی و وسیله نقلیه عمومی، ایمن تر و حمایت کننده سلامت کاربران خود شوند.
    رئیس سمینارهای بین المللی کاهش سوانح ترافیکی با بیان اینکه در یک سال، 500 هزار فرد در تصادفات کشور مجروح و از این تعداد، 15 درصد آن، ناتوان و معلول می شوند گفت: مرگ و میر عابران پیاده در تصادفات، افزایش پیدا کرده که لازم است، مدیریت شهری، به سوی انسان محوری برود. حدود 56 درصد مرگ و میر تصادفات ترافیکی ، در گروه سنی 18 تا 49 سال و مهم ترین دلیل مرگ و میر در افراد میانسال ، تصادفات جاده ای است.
    معضل بالا بودن شمار تصادفات رانندگی و تلفات آن دراستان فارس ابعاد مختلفی دارد ، ابعادی که به آموزش ، ایمن سازی خودرو ، توسعه جاده ای و مسایل دیگر ارتباط پیدا می کند ، موضوعی که نباید آن را از ذهن دور داشت این است که باید همه مردم و مسئولان و صاحبان صنعت و همچنین مراکز بهداشتی درمانی و پلیس دراین زمینه احساس مسئولیت بیشتری کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو