فونیکسریمکسبهتام

کردستان مرکز معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز ندارد

عصر خودرو- پس از راه اندازی سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی خودرو)، مراکز معاینه فنی خودرو در استان کردستان امکان معاینه خودروهای دوگانه سوز و تست هیدروستاتیک مخصوص مخزن گاز CNG را ندارند.

کردستان مرکز معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا، براساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد برای خودروهای دوگانه ‌سوز با عمر مخزن بیش از 6 سال علاوه بر معاینه فنی بنزینی، تست هیدروستاتیک که مخصوص مخزن گاز CNG این خودروهاست، نیز انجام شود با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم برای اجرای این مصوبه در حال حاضر در استان کردستان وجود ندارد لذا دارندگان خودروهای دوگانه سوز می‌توانند مرحله اول در مراکز معاینه فنی عادی پذیرش شوند و سپس تا سه ماه فرصت دارند با مراجعه به مراکز تست هیدروستاتیک، معاینه فنی مورد نظر را نیز اخذ کنند.
    این مصوبه هیات وزیران از چند ماه پیش (هفته دوم شهریور ماه 96) اجرایی شد در حالیکه رانندگان کردستانی باید برای دریافت معاینه فنی خودروهای خود به استان های همجوار از جمله کرمانشاه، همدان و یا آذربایجان غربی بروند و در برخی موارد ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی برخی رانندگان را بدلیل نداشتن معاینه فنی جریمه می کنند.
    برخی رانندگان نیز برای رهایی از این مشکل خودرو خود را بدون مخازن گاز CNG به مراکز عادی می برند و پس از دریافت معاینه دوباره مخزن گاز خودرو خود را نصب می کنند تا با خطر جریمه مکرر از سوی پلیس مواجه نشوند.
    رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان می گوید: عدم وجود مراکز معاینه فنی برای خودروهای دوگانه سوز برای پلیس محرز است و تهمیداتی برای این مشکل اندیشیده شده است.
    سرهنگ صدیق درویشی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بخشنامه ای به مراکز راهنمایی و رانندگی استان ارسال شده و از ماموران این مراکز خواسته ایم تا راه اندازی مراکز معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز از جریمه این نوع خودروها بخاطر نداشتن معاینه فنی خودداری کنند.
    وی افزود: رانندگانی که در این مدت و تا راه اندازی مراکز معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز در کردستان جریمه شده اند نیز می توانند با مراجعه با واحد اجراییات راهنمایی و رانندگی جریمه خود را بلا اثر کنند.

    **مجوز مراکز معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز در کردستان صادر می شود
    معاون دفتر فنی استانداری کردستان در ارتباط با نبود مراکز معاینه فنی ویژه خودروهای دو گانه سوز در استان گفت: چندین درخواست برای راه اندازی این گونه مراکز به این دفتر ارسال شده است.
    یوسف وثوقی افزود: اخذ مجوز برای راه اندازی این مراکز نیازمند تامین نظر و همچنین الزامات اداره استاندارد است و این پروسه نیاز به زمان و بررسی بیشتر درخواست های متقاضیان دارد.
    وی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال مجوز لازم برای راه اندازی مراکز معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز در استان کردستان صادر شود تا مالکان این نوع خودروها مجبور نباشند برای دریافت این خدمت به استان های دیگر مراجعه کنند.

    **مراکز معاینه فنی مجاز به تست هیدروستاتیک نیستند
    مدیر مرکز معاینه فنی صاحب سقز گفت: طبق درستورالعمل های موجود مراکز معاینه فنی موجود مجاز به انجام تست هیدروستاتیک نبوده و برای راه اندازی مراکز تست هیدروستاتیک در حدود چهار میلیارد ریال هزینه لازم است.
    محمد قربانی با اشاره به اینکه این تست هیدروستاتیک تنها برای مخازن سوخت CNG با عمر بیش از 6 سال است، افزود: هم اکنون در این مرکز امکان تست مخازن با عمر کمتر از 6 سال (تست چسمی) وجود دارد.
    وی اضافه کرد: نیروهای مورد نیاز این بخش آموزش های لازم برای تست چشمی را در تهران فرا گرفته اند اما تاکنون کد و پسورد این معاینه را دریافت نکردند.
    به گزارش ایرنا، از هفته دوم شهریورماه امسال، معاینه فنی برای خودروهای با سوخت CNG اجباری است و دارندگان خودروهای دوگانه‌ سوز باید علاوه بر معاینه فنی اولیه خودرو، یک معاینه فنی دیگر را که در آن تست مخزن گاز خودروها انجام می‌شود، را دریافت کنند.
    در مراکز هیدروستاتیک با استفاده از تجهیزات خاص مخازن سوخت CNG بالای 6 سال مورد آزمون قرار می گیرند، مخازن بدون درز فلزی CNG در این مراکز تست می شوند تا امنیت مخزن تایید یا رد شود.
    اجرای این طرح می تواند در کاهش میزان آلودگی ها و خطرات ناشی از انفجار مخازن سوخت CNG بکاهد اما اجرای آن هم نیازمند هماهنگی ها و همکاری دستگاه های مختلف است تا باعث سردرگمی و نارضایتی شهروندان نشود.
    در استان کردستان در مجموع بیش از 375 هزار خودرو پلاک گذاری شده که دو سوم آنها دوگانه سوز هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو