فونیکسریمکسبهتام

خط خطی کردن خودرو؛ محرومیت یا عقده روانی؟!

عصر خودرو- آن دسته از افراد معدودی که خودرو دیگران را خط خطی می کنند و آن را از شکل و قیافه می اندازند معتقدند 'تاثیر این کار از کشیدن خط بر روی جگر صاحب خودرو هم بیشتر است!'.

خط خطی کردن خودرو؛ محرومیت یا عقده روانی؟!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، پدیده ای زشت و ناهنجار و دور از اخلاق که به زبان ساده به آن 'خط کشیدن روی ماشین' می گویند.
    اینکه چرا عده ای از کوچک و بزرگ به خود اجازه می دهند با استفاده از ابزار مختلف بر روی خودرو دیگران، خط بیندازند جای تامل دارد.
    پارک خودرو روبروی منزل شخصی، اشغال جای پارک خودرو، تسویه حساب گذشته و.. از جمله انگیزه های عامل خطی کشی بر روی ماشین است .
    اما آنکه متضرر شده معتقد است عقده های روانی یا محرومیت از داشتن خودرو مشابه، دلیل این عمل ناشایست است.
    گر چه ظاهرا اینطور برداشت می شود که خط کشیدن روی خودرو ، کار کودکان یا حداکثر نوجوانان است اما مشاهده شده که بزرگتر ها هم دستی بر آتش دارند و البته این عمل ناشایست، حق الناس است.
    اگر با صاحب خودرو، مشکلی داریم باید مرد و مردانه با او طرف شویم و حرف خود را بزنیم، اینکه خودرو او را دور از چشمش خط خطی کنیم عملی دور از جوانمردی است.
    اغلب افراد هم با نوک ابزارهای تیز و نازک مثل چاقو یا کلید یا میخ، خودروها را خطی کشی می کنند که موجب آزردگی خاطر شدیدصاحب خودرو می شود و البته حق هم دارد.
    اگر خودرو مدل بالا باشد به همان اندازه هم هزینه، صافکاری، پولیش یا رنگ کردن خودرو بیشتر است و اگر خودرو مدل پایین باشد امکان این هست که صاحب خودرو، آن را به صورت قسطی خریده باشد که در هر دو صورت، موجب ازردگی خاطر مالک ماشین و هزینه کردن برای آن می شود.
    خط خطی کردن خودروها که این روزها زیاد مشاهده می شود دور از جوانمردی، انصاف و وجدان است و قطعا عواقب دنیایی و اخروی آن یقه خاطی را خواهد گرفت.
    اما واکاوی این معضل اجتماعی از دیدگاه جامعه شناسی و تخصصی نیز خالی از لطف نیست.
    یک جامعه شناس یزدی در این زمینه به ایرنا گفت: هر پدیده اجتماعی، علل متعددی دارد، این پدیده نیز علل مختلفی دارد ولی شاید بتوان گفت عمده‌ترین علت اجتماعی این مساله، احساس محرومیت نسبی است.
    دکتر سید علی رضا افشانی افزود: بر اساس نظریه محرومیت نسبی، چنانچه در راه دستیابی افراد به اهداف و خواسته‌هایشان مانعی ایجاد شود؛ آنان دچار محرومیت نسبی شده و نتیجه طبیعی و زیستی این وضع، آسیب رساندن به منبع محرومیت است.
    رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد تصریح کرد: بدین‌ترتیب، محرومیت نسبی نتیجه تفاوت درک شده میان انتظارات ارزشی (خواسته‌ها) و توانایی‌های ارزشی (داشته‌های) افراد است.
    به گفته وی افرادی مرتب دست به مقایسه می‌زنند و وقتی احساس کنند که فاصله زیادی بین آنها و دیگران وجود دارد علت این فاصله را در فرد مقابل می‌بینند و لذا در صدد تخریب وی و هر چیزی که فکر می‌کنند به ناحق تصاحب شده، برمی‌آیند.
    این استاد دانشگاه اضافه کرد: از جمله این تخریب ها اینکه روی ماشین طرف مقابل خط بکشند و به این طریق، عقده‌های خود را تخلیه کرده و به آرامش روانی دست پیدا کنند.
    و اما کلام آخر اینکه نقش بزرگترها و افراد عاقل و بالغ این است که اطرافیان و از جمله کودکان و نوجوانان خود را از این عمل ناشایست باز دارند و به آنان تفهیم کنند که این رفتار، حق الناس است و فرد خاطی در برابر خدا و وجدان خود مسوول است.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو