فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

بررسی و مقایسه جک S۳ دربرابر هایما S۵؛ نوبرانه‌های پاییزی باغ‌های چین

عصر خودرو- در ماه‌های اخیر، زمزمه‌هایی مبنی بر عرضه برادر کوچک‌تر‌ هایما S۷، یعنی ‌هایما S۵ توسط ایران خودرو شنیده می‌شد تا اینکه در نهایت، هفته گذشته ایران خودرو به صورت رسمی از این کراس‌اوور کوچک رونمایی کرد.

بررسی و مقایسه جک S۳ دربرابر هایما S۵؛ نوبرانه‌های پاییزی باغ‌های چین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  با توجه به نزدیکی ابعاد بدنه و همچنین قیمت، می‌توان رقیب مستقیم ‌هایما S5 در بازار کشور را جک S3 محسوب کرد که به زودی شاهد تحویل نخستین سری آن به خریداران خواهیم بود. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو، نگاهی مقایسه‌ای خواهیم داشت به این دو کراس‌اوور تازه‌نفس چینی.

    طراحی
    هایما S5 به طور کلی، چهره‌ای اسپرت‌تر و پر‌صلابت‌تر از برادر بزرگ‌ترش یعنی S7 را به نمایش می‌گذارد. نمای جلو S5 با وجود چراغ‌های بزرگی که کاملا شبیه به چشم طراحی شده‌اند و جلو پنجره غول‌پیکر کرومی، طرحی کاملا خشن و اسپرت و در عین حال، شیک و امروزی دارد. در نمای جانبی S5 نیز با کاربرد منطقی و هماهنگ خطوط شکسته، شاهد طرحی چشم‌نواز هستیم ضمن آنکه در این نما، فاصله زیاد کف خودرو از زمین نسبت به خودرو‌های هم‌رده جلب توجه می‌کند. در نهایت، طرح اخموی چراغ‌ها، ابعاد نسبتا کوچک شیشه عقب و اسپویلر قرار گرفته در بالای آن نیز تأمین‌کننده چاشنی اسپرت نمای عقب‌ هایما S5 هستند. هنگامی که به کابین S5 نگاه می‌کنید، متوجه سادگی طرح آن نسبت به بدنه خودرو می‌شوید. هرچند مواردی همچون طراحی خاص قاب صفحه نشان‌دهنده‌ها و چیدمان مورب کلید‌های کنترل سیستم صوتی، طرح کابین را از یکنواختی دور می‌کند اما طرح بسیار ساده غربیلک فرمان و قرارگیری دکمه‌های شیشه بالابر روی کنسول میانی، از موارد انتقاد‌برانگیز هستند.

    در مقابل، جک S3 چهره‌ای آرام‌تر از رقیب دارد. نمای جلو S3 از یک جلو پنجره بسیار بزرگ (که قاب پلاک را نیز در خود جای داده)، چراغ‌های کشیده و مه‌شکن‌های باریک تشکیل شده که چهره‌ای اخمو و در عین حال کاملا شرقی به خودرو بخشیده است. با گذر از نمای جلو S3 و رسیدن به بخش جانبی، کم کم شاهد محو شدن این خشونت هستیم به گونه‌ای که تنها موارد قابل ذکر در این نما، قرارگیری آینه‌های جانبی روی درب و خط مورب بالای دستگیره درب‌ها هستند. نمای عقب S3 نیز با وجود مواردی مانند قاب خاص دور چراغ‌های دنده عقب و اسپویلر بالای شیشه عقب، کاملا پویا و جذاب است هرچند این پویایی به اندازه‌ هایما S5 نیست. کابین S3 نیز اگرچه کاملا بی‌عیب و نقص طراحی نشده اما چیدمانی منظم داشته و علی‌الخصوص در قسمت غربیلک فرمان و صفحه نشان‌دهنده‌ها، طراحی جذابی دارد؛ یعنی درست همان بخشی که طراحان‌ هایما S5 در آن خیلی موفق عمل نکرده‌اند. در مجموع می‌توان طراحی‌ هایما S5 را جذاب‌تر دانست اما جک S3 نیز چهره‌ای هماهنگ و متناسب داشته و به‌سادگی میدان را به رقیب واگذار نخواهد کرد.

     

    مشخصات و توانمندی‌های فنی
    هایما S5 با یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو در ایران خودرو به تولید می‌رسد که پیشرانه مذکور با تولید حداکثر قدرت 161 اسب بخار و حداکثر گشتاور 223 نیوتن‌متر، با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT)، ضمن مصرف 8 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 12.5 ثانیه و حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را برای این چشم‌بادامی خوش‌تیپ به ارمغان می‌آورد. در مقابل، جک S3 مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 107 اسب بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتن‌متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT)، ضمن مصرف حدود 6 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا100 حدود 13.5 ثانیه و حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت را برای این فرزند جدید جک به ارمغان می‌آورد. هرچند هنوز هیچ یک از خودرو‌های مورد بحث به صورت رسمی تحویل مشتریان نشده و نمی‌توان راجع به عملکرد فنی آنها نظر قاطعی داد اما آمار و ارقام حکایت از برتری فنی‌ هایما S5 نسبت به جک S3 دارند. البته S3 نیز در مقابل رقیب چندان دست و پا بسته نبوده و برگ‌های برنده‌ای همچون مصرف سوخت پایین‌تر و حساسیت کمتر پیشرانه (به دلیل تنفس طبیعی بودن) را رو می‌کند.

    امکانات رفاهی و ایمنی
    ایران خودرو، ‌هایما S5 را با تجهیزات کامل راهی بازار خواهد کرد که بخشی از مهم‌ترین این تجهیزات عبارتند از‌: کیلس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم چند‌رسانه‌ای مجهز به مانیتور لمسی 7 اینچی و 6 عدد بلندگو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، سانروف، کروز کنترل، دوربین 360 درجه، دی‌لایت، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، 6 عدد ایربگ و... که لیست بسیار کاملی بوده و به خوبی قابل مقایسه با خودرو‌هایی است که بیش از 2برابر S5 قیمت دارند.

    در مقابل، در جک S3 نیز شاهد تجهیزاتی همچون سیستم چند‌رسانه‌ای مجهز به 6 عدد بلندگو، سانروف، دی‌لایت، سنسور نور، تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش چرمی صندلی‌ها، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی (EPS)، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، 2 عدد ایربگ و... هستیم که لیستی خوب و راضی‌کننده بوده اما در مقابل رقیب کم می‌آورد. البته با این وجود، تجهیزاتی همچون سنسور نور و فرمان برقی، از مواردی هستند که در جک S3 وجود داشته اما‌ هایما S5 فاقد آن است.

    سخن پایانی
    در پایان مطلب اگر نگاهی کلی به هریک از خودرو‌های مورد بحث داشته باشیم، می‌توانیم بیان کنیم که ‌هایما S5 با وجود پیشرانه قدرتمند‌تر، آپشن‌های کامل‌تر و فضای کابین بزرگ‌تر، گزینه‌ای کاملا مناسب برای افرادی است که خواستار یک خودرو جوان‌پسند متمدن بوده و بیشتر اهل مسافرت هستند و در مقابل، جک S3 با مزایایی همچون مصرف سوخت کمتر، استهلاک پایین‌تر و قیمت کمی ارزان‌تر، گزینه افرادی خواهد بود که خواهان یک کراس‌اوور اسپرت جمع و جور بوده و بخش عمده تردد آنها در مسیر‌های شهری است. شایان ذکر است که قیمت در نظر گرفته شده برای‌ هایما S5 بین 70 تا 80 میلیون تومان بوده و نخستین سری‌های تولیدی آن در دی ماه سال جاری (و احتمالا با تخفیف سری اول) تحویل خریداران خواهد شد. کرمان موتور نیز برای جک S3، قیمت 71.9 میلیون تومانی را در نظر گرفته که البته فعلا تخفیفی 2 میلیون تومانی نیز ‌روی این قیمت اعمال می‌کند.
    نخستین سری‌های جک S3 نیز آبان ماه سال جاری به دست مشتریان خواهند رسید.

    نوشته‌: امیر خادمی‌پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط