فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

مروری بر زندگینامه حرفه ای کریس بنگل؛ خالق طرح‌های ماندگار

عصر خودرو-یک مصاحبه پیرو رویکرد طراحی جدید ب‌ام‌و و انتقاداتی که بنگل در این مورد مطرح کرد، بار دیگر نام یکی از طراحان جاودانه صنعت خودرو را بر سر زبان‌ها انداخت؛ مردی که به اعتقاد بسیاری، جزو تاثیرگذارترین افراد تاریخ صنعت خودروسازی نیز هست.

مروری بر زندگینامه حرفه ای کریس بنگل؛ خالق طرح‌های ماندگار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بسیاری طراحی‌های ب‌ام‌و را با کریس بنگل می‌شناسند؛ طراحی که توانست تعدادی از ماندگارترین ب‌ام‌و‌ها را طراحی کند و سپس به شکل عجیبی خود را از صنعت خودروسازی کنار کشید. همین بهانه‌ای شد برای ما تا مروری داشته باشیم بر زندگینامه حرفه‌ای این طراح بزرگ. کریس بنگل با نام کامل کریستوفر ادوارد بنگل سال 1956 در آمریکا به دنیا آمد و تحصیلات خود را در زمینه طراحی صنعتی در همین کشور گذراند اما برای شروع کار خود در زمینه خودرو راهی آلمان شد تا در اوپل مشغول به کار شود.

اوپل
نخستین فعالیت جدی کریس بنگل در زمینه خودرو با پیوستن او به شرکت اوپل آلمان در سال 1981 آغاز شد. بنگل 25 ساله کار خود را به عنوان طراح داخلی محصولات شرکت اوپل آغاز کرد و هر چند در ابتدا به عنوان عضوی از تیم طراحان اوپل نتوانست چندان تاثیرگذار باشد اما پله‌های پیشرفت را به سرعت طی کرد و 2 سال بعد توانست عنوان قائم‌مقام مدیر دپارتمان طراحی داخلی محصولات اوپل را به دست آورد. این مقام هر چند در مقابل موفقیت‌های آینده بنگل کوچک بود اما برای جوانی 27 ساله موقعیت مناسبی به شمار می‌رفت و شاید اگر کریس در این شرکت باقی می‌ماند می‌توانست چند سال بعد مشاغل مهم‌تری را نیز در اوپل به دست آورد اما او به دنبال پیشرفت‌های بزرگ‌تر بود و در سال 1985 اوپل را ترک کرد.
فیات
کریس بنگل ایده‌های بسیار زیادی در زمینه طراحی بدنه خودرو‌ها در سر داشت و محدود‌شدن به طراحی داخلی خودرو برایش عذاب‌آور بود. به همین دلیل وقتی پیشنهاد فیات‌ برای پیوستن به تیم طراحی این شرکت به دستش رسید در ترک اوپل تردید نکرد و راهی ایتالیا شد. ایتالیا سرزمین طراحان خودرو است و تعداد زیادی از بهترین شرکت‌های طراحی دنیا در این کشور مستقر هستند و این فرصت مناسبی بود تا بنگل دانش خود را در زمینه طراحی خودرو تکمیل کند. کریس بنگل در 1985 به فیات پیوست و در مرکز طراحی این شرکت کار خود را آغاز کرد و در سال 1992 توانست به عنوان مدیر طراحی این شرکت برسد. این پیشرفت بزرگی برای بنگل آمریکایی بود چرا که در کشوری که بزرگ‌ترین طراحان جهان خودرو را داشت توانسته بود مدیریت مرکز طراحی بزرگ‌ترین خودرو‌ساز کشور و یکی از بزرگ‌ترین خودرو‌سازان اروپا را به دست آورد.‏
او سرطراح پروژه فیات کوپه بود؛ خودرویی که بنگل از آن به عنوان یکی از بهترین طرح‌هایش یاد می‌کند. بنگل در این زمان خودرو آلفارومئو 145 را نیز برای شرکت آلفارومئو که از زیر‌مجموعه‌های فیات است طراحی کرد هر چند این خودرو 2 سال بعد و در سال 1994 به بازار عرضه شد. با وجود تمام این موفقیت‌ها، بنگل تنها چند ماه در سمت مدیر مرکز طراحی فیات باقی ماند چرا که ب‌ام‌و آلمان با یک پیشنهاد مناسب توانست نظر او را به خود جلب کند و بنگل در اکتبر سال 1992 پس از 7 سال فیات را به مقصد ب‌ام‌و ترک کرد.

ب‌ام‌و
ب‌ام‌و در سال‌های آغازین دهه 90 از نظر فروش روزگار خوبی داشت. خودرو‌های اسپرت این شرکت در بازار‌های جهانی موفق بودند و هر چند در زمینه ساخت خودرو‌های لوکس نتوانسته بود پا به پای رقبا پیش برود اما در مجموع روزگار خوبی داشت. اما مدیران این شرکت یک مشکل بزرگ را می‌دیدند و آن یکنواختی طرح سدان‌های این شرکت بود و به همین دلیل کریس بنگل را به عنوان طراح ارشد استخدام کردند. بنگل اولین آمریکایی بود که به این سمت دست پیدا کرده بود و مدیران ب‌ام‌و از او تحول می‌خواستند.
مشکل بزرگ محصولات سدان ب‌ام‌و در آن زمان طراحی نزدیک به هم آنها بود. سری 7 در آن دوران شبیه به سری 5 بود که اندکی رشد کرده بود و سری 5 هم بی‌شباهت به سری 3 بزرگ‌شده نبود. بدتر از همه اینها آنکه اگر با دقت به محصولات ب‌ام‌و نگاه می‌کردید رد پای مدل‌های دهه 70 را با طراحی پل براک بزرگ در آنها می‌دیدید. بنگل در سال 1995 توانست مدیران ب‌ام‌و را قانع کند که شرکت Designworks آمریکا را که یک شرکت طراحی با دفاتری در سطح جهان بود، خریداری کنند و خود مدیریت آن را بر عهده گرفت و آن را به استودیوی طراحی شعبه آمریکای ب‌ام‌و تبدیل کرد.
از شاسی بلند‌های ب‌ام‌و تا سری 7 بحث‌برانگیز
ب‌ام‌و در دهه 90 میلادی تصمیم گرفت وارد دنیای شاسی‌بلند‌ها شود و بنگل در استودیوی طراحی این شرکت در آمریکا طرح‌های اولیه را ترسیم کرد و در نهایت ب‌ام‌و X5 به عنوان نخستین شاسی‌بلند ب‌ام‌و در سال 1999 به جهان معرفی شد. به دنبال آن X3 به عنوان نمونه کوچک‌تر و X6 به عنوان یک نمونه اسپرت نیز به بازار معرفی شدند.
در میان خودرو‌های ب‌ام‌و، سری 7 به عنوان لوکس‌ترین مدل جایگاه ویژه‌ای دارد. شاید ترکیب کردن یک خودرو لوکس با روح اسپرت محصولات ب‌ام‌و  دشوار باشد اما این وظیفه‌ای بود که بر عهده بنگل گذاشته شده بود. طرح‌های اولیه خودرو در سال 1999 به تصویب رسید و خودرو در سال 2002 به بازار عرضه شد اما ناگهان موج انتقادات از کریس بنگل در مطبوعات خودرویی به راه افتاد. طرح جلوی خودرو قابل قبول بود اما در بخش عقب خودرو یک فاجعه تمام‌عیار دیده می‌شد. طرح چراغ‌های عقب جالب نبود و بدتر از آن طرح صندوق عقب و برآمدگی روی آن بود که علاقه‌مندان این شرکت را نا‌امید کرد. هر چند کریس بنگل در تیررس این انتقادات قرار داشت و همواره از طرح خود دفاع کرد اما نکته جالب توجه آنکه این بخش را ون هویدونک طراحی کرده بود که بعد‌ها جایگزین بنگل شد.
یکی از دلایل این طرح افزایش مقاومت این خودرو در تصادف از عقب بود اما اینها خریداران را قانع نمی‌کرد و ب‌ام‌و ناچار شد در 2005 خودرو را فیس‌لیفت کند اما هر چه بود این خودرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف در کارنامه بنگل باقی ماند و مجله تایم سری 7 را در لیست بدترین خودرو‌های تمام تاریخ جای داد.
از Z9 تا کلاس‌های جدید
در دوران مدیریت بنگل در ب‌ام‌و کانسپت‌های زیادی در این شرکت تولید شد اما یکی از مهم‌ترین و تاثیر‌گذار‌ترین آنها که در عین حال توسط وی طراحی شده بود، ب‌ام‌و Z9 بود که در نمایشگاه فرانکفورت در سال 1999 رونمایی شد. این خودرو هر‌چند هیچ‌گاه به تولید نرسید اما اگر به آن دقت کنید متوجه خواهید شد ب‌ام‌و سری 6 نسل قبل بر اساس این خودرو طراحی شده است. ‌در دوران مدیریت کریس بنگل بر واحد طراحی ب‌ام‌و، کلاس‌های جدیدی در این شرکت معرفی شدند که شاید بدون وجود فرد خلاقی چون او هرگز رنگ آسفالت را به خود نمی‌دیدند. در کنار شاسی‌بلند‌های خانواده X، کریس بنگل برای نخستین‌بار سری 1 را نیز به لیست محصولات ب‌ام‌و افزود و سری 6 را نیز بعد از یک دهه زنده کرد.

خداحافظی
بنگل آنقدر در مرکز توجه رسانه‌ها بود که می‌شد او را یکی از معروف‌ترین طراحان قرن بیست‌و‌یکم دانست. به هر نمایشگاهی که می‌رفت بلافاصله به سوژه اصلی خبرنگاران  تبدیل می‌شد و همه برای شنیدن صحبت‌هایش در کلاس‌های آموزشی لحظه‌شماری می‌کردند. اما کریس بنگل در ابتدای سال 2009 جهان را با تصمیم عجیب خود شگفت‌زده کرد. در این روز بنگل 61 ساله اعلام کرد قصد دارد پست خود در ب‌ام‌و را ترک کند. شاید در آن لحظه خیلی‌ها این مطلب را به دلیل یک پیشنهاد مالی مناسب از سوی خودروسازی دیگر می‌دانستند اما بنگل یک شوک دیگر را هم آماده کرده بود و بلافاصله تاکید کرد دیگر قصد ندارد در صنعت خودروسازی کار کند. این تصمیم برای مردی که تمام شهرت و اعتبارش را از خودرو‌ها به دست آورده بود، عجیب به نظر می‌رسید اما بنگل کار خود در ب‌ام‌و را رها کرد و به کار در استودیوی شخصی‌اش در تورین ایتالیا پرداخت و کمی بعد‌تر نیز نیز با همکاری شرکت سامسونگ به طراحی گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌های این شرکت پرداخت. با این حال همچنان ایده‌های او در زمینه طراحی، برای بسیاری از علاقه‌مندان خودرو الهام‌بخش است و دوران حضور او در ب‌ام‌و را یکی از بهترین دوران طراحی این شرکت می‌دانند.

 

نوشته: بابک وفایی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
      آرشیو