فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

در صورت لغو محدودیت واردات خودروهای با حجم بالای ۲۵۰۰ سی سی، کدام خودروها احتمال موفقیت بالایی دارند؟

عصر خودرو- در چند سال اخیر، موج واردات خودروهای خاص و لوکس به لطف قانون محدودیت واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیش از ۲۵۰۰سی‌سی به سدی بزرگ برخورده است.

در صورت لغو محدودیت واردات خودروهای با حجم بالای ۲۵۰۰ سی سی، کدام خودروها احتمال موفقیت بالایی دارند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  با اینکه اخیرا تعداد زیادی از خودروسازان، پیشرانه‌های کم‌حجم و پربازدهی روی محصولات لوکس خود ارائه می‌کنند که واردات تعداد زیادی از آنها مانند ب‌ام‌و سری 7 و پورشه 718 را ممکن ساخته است، اما هنوز هم تعداد قابل توجهی از ستارگان اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 شمسی از بازار کشور دور هستند. در این مطلب سعی داریم تا به بهانه چندین بار انتشار و تکذیب متوالی برداشته‌شدن این محدودیت، به طور خلاصه تعدادی از خودروهایی در صورت لغو این قانون احتمالا در مقیاسی قابل قبول موفق خواهند بود را معرفی کنیم.

    مرسدس بنز کلاس S
    مرسدس بنز برای مدتی بازار ایران را به رقیب سنتی خود یعنی ب‌ام‌و واگذار کرد و به لطف کشمکش‌های متوالی، نتوانست به طور رسمی و جدی در بازار ایران حضور داشته باشد. دقیقا در آستانه ممنوعیت واردات خودروهای لوکس بود که تعداد انگشت‌شماری از نسل جدید کلاس S وارد کشور شد و تعدادی نیز با مجوزهای خاص راهی بازار شد. همین محدودیت در کنار ظاهر جذاب و امکانات رفاهی استثنایی سبب شد تا قیمت این خودرو به ارقامی نجومی برسد. با آنکه قیمت‌های مذکور امروزه اندکی تعدیل شده‌اند، اما هنوز هم عطش شدیدی در بازار برای این سدان لوکس آلمانی حس می‌شود. خصوصا که ب‌ام‌و سری 7 را با پیشرانه 2 لیتری توربو در سنگر ایران نگه‌داشته و بازگشت مجدد کلاس S و واردات نمونه‌های بهتر سری 7 می‌تواند این بخش از بازار را به خوبی داغ کند. هرچند قیمت پایه 96 هزار دلاری این خودرو بسیار سنگین است.

     

    پورشه پانامرا
    پانامرا از جمله خودروهایی است که واردات آن در سال‌های اخیر تقریبا به طور کامل قطع شده و به همین دلیل، قیمت نمونه‌های کم‌کارکرد و خاص آن در بازار دست دوم سر به فلک گذاشته است. اما در همین مدت نسل جدید این سدان اسپرت لوکس راهی بازار جهانی شده که ظاهری به‌مراتب زیباتر از نسل اول و مشخصات فنی برتری دارد. با آنکه قیمت پایه این خودرو از 85 هزار دلار آغاز شده، در صورت وضع هزینه‌های بالای واردات، می‌تواند به‌راحتی قیمتی بالاتر از یک میلیارد تومان داشته باشد، اما باز هم با توجه به تازه‌نفس بودن آن و عطشی که برای پانامراهای دست‌دوم در بازار ایران وجود دارد، می‌توان انتظار موفقیت پانامرا را داشت. با این حال با توجه به حضور ماکان، ممکن است نتوانیم چنین وضعیتی را برای کاین متصور شویم.

     

    آلفارومئو جولیا/استلویو
    جولیا و استلویو 2 محصول جدید آلفارومئو هستند که دستپخت سیاست اخیر فیات برای بالا‌بردن پرستیژ این برند ایتالیایی ساخته و پرداخته شده، از پلت‌فرم و متعلقات فنی مشترکی سود می‌برند. آلفارومئو از ابتدای ورود دوباره در سال‌های اخیر به بازار ایران، همواره مورد توجه افرادی که مشکل‌پسندند واقع بوده، اما ورود یک سدان اسپرت و یک کراس‌اوور جذاب می‌تواند موفقیت رو به کاهش این برند در ایران را به یک‌باره با جهشی شدید مواجه کند. با آنکه بسیار بعید است که پیشرانه 507 اسب بخاری سری QV این دو خودرو بتواند به بازار ایران در مقیاسی گسترده راه یابد، اما همان نمونه‌های ضعیف‌تر هم می‌توانند در مقیاسی محدود اما موثر، با رقبای آلمانی به رقابت بپردازند. قیمت پایه 37 هزار دلاری جولیا مبنای چنین تفسیری است.

     

    مازراتی گیبلی
    کواتروپورته یکی از موفق‌ترین محصولات مزراتی در ایران در دوره کوتاه حضور این برند در سال‌های اخیر بود؛ خودرویی لوکس و اسپرت که توانست رقابتی جدی با پورشه پانامرا داشته باشد. اما امروزه قیمت یک کواتروپورته از 103 هزار دلار شروع می‌شود که حدود 15 هزار دلار بیشتر از پانامراست. همین مقدار به ظاهر اندک در پروسه ترخیص و تبدیل ارز می‌تواند به یک باره بیش از 200 میلیون تومان آب بخورد. بدین ترتیب بهتر است برادر کوچک‌تر کواتروپورته یعنی گیبلی را که قیمتی به‌مراتب پایین‌تر و در محدوده 73 هزار دلار داشته، از نظر عملکرد فنی دست‌کمی از برادر بزرگ‌ترش ندارد را شایسته موفقیت در ایران بدانیم. گیبلی در مقیاسی بسیار محدود به ایران وارد شد، اما در صورت برداشته‌شدن محدودیت می‌تواند به موفقیت بعدی مزراتی در ایران بدل شود.

     

    مازراتی لوانته
    مزراتی در حالی در دهه قبل وارد بازار ایران شد که تا پیش از آن تعداد کمی از علاقه‌مندان این برند مطرح و استثنایی ایتالیایی را می‌شناختند. با این حال به لطف قیمت‌های نجومی و ظاهر جذاب و طبع خاص این برند، نام مزراتی در ایران مترادف با زندگی لوکس و خودرو گران‌قیمت شد. با آنکه واردات این برند به لطف محدودیت واردات با محدودیتی جدی روبه‌رو شده، اما در صورت برداشته‌شدن این محدودیت، می‌توان انتظار موفقیتی جدی برای اولین کراس‌اوور این برند یعنی لوانته را داشت. ظاهر لوانته شاید از نظر بسیاری چندان دلچسب و جذاب نباشد، اما تجربه موفقیت نسل اول پورشه کاین به عنوان خودرویی که چندان زیبا نبود، می‌تواند اثبات کند که در این بخش از بازار لزوما زیبایی ملاک موفقیت نیست. خصوصا اینکه قیمت 72 هزار دلاری آن می‌تواند از برخی رقبا پایین‌تر باشد.

    لکسس LX/ تویوتا لندکروزر
    شاید هیچ خودرویی در ایران به اندازه این دو برادر غول‌پیکر ژاپنی به ممنوعیت واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیشتر از 2500 سی‌سی محبوب نشد. با آنکه لندکروزر نسل‌های متمادی در ایران حضور داشت و همواره خودرویی محبوب بود، اما برادر لوکس و گران‌قیمتش یعنی LX570 در ابتدای واردات چندان مورد پسند ایرانیان قرار نگرفت. اما با آغاز محدودیت واردات خودرو، محبوبیت لندکروزر چندین برابر شده، LX570 نیز به قدری مورد توجه قرار گرفت که قیمتش در مدتی بسیار اندک تا سه برابر قیمت اولیه افزایش یافت. استقبال شدیدی که از نسل جدید این دو خودرو در فضای مجازی به عمل آمده نیز می‌تواند خود گواهی باشد بر پتانسیل بالای این دو خودرو برای بازگشتی موفقیت‌آمیز به ایران.

     

    پورشه 911
    پورشه در حال حاضر با مدل 718 در بازار خودروهای اسپرت ایران حضوری محدود را تجربه می‌کند. اما موفقیت بیشتر 911 در دهه قبل نسبت به باکستر که خودرویی ارزان‌تر و در دسترس‌تر بود، سبب شده تا به این نتیجه برسیم که 911 در صورت ورود مجدد می‌تواند بسیار موفق‌تر از برادر کوچک‌ترش باشد. علت امر این است که برخلاف بازار جهانی، در ایران بسیاری از خریداران بالقوه پورشه، بیشتر از آنکه به دنبال عملکرد و بازدهی باشند، لوکس‌بودن خودرو را مد نظر قرار می‌دهند. در این زمینه باکستر 56 هزار دلاری چند پله پایین‌تر از 911 است که قیمت پایه آن از 90 هزار دلار شروع می‌شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که 911 به نسبت 718 می‌تواند موفقیت بیشتری در بازار ایران کسب کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو