فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه بین المللی قطعات و لوازم خودرو ۹۶ (۲۷)

مدیرعامل شرکت صنایع چدن اصفهان در گفت‌وگو با «عصرخودرو»: سهم تولید ۴۰درصدی برای کامیون‌ها منوط به حمایت دولت است

عصر خودرو- بحث بومی‌سازی قطعات مورداستفاده در خودروهای سنگین و صنعتی سال‌هاست که در ایران انجام‌شده است. دراین‌بین تولیدکنندگانی هستند که می‌توانند قطعات این خودروها را تا حدود ۴۰ درصد در ایران تولید کنند ولی مسائل اقتصادی و همچنین تأثیر تحریم‌ها در سال‌های گذشته، سرعت کار این شرکت‌ها را کند کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع چدن اصفهان در گفت‌وگو با «عصرخودرو»: سهم تولید ۴۰درصدی برای کامیون‌ها منوط به حمایت دولت است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲:۰۰
  • مدیرعامل شرکت صنایع چدن اصفهان در گفت‌وگو با «عصرخودرو»: سهم تولید 40درصدی برای کامیون‌ها منوط به حمایت دولت است
  • مدیرعامل شرکت صنایع چدن اصفهان در گفت‌وگو با «عصرخودرو»: سهم تولید 40درصدی برای کامیون‌ها منوط به حمایت دولت است

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این راستا با محمدعلی رحیمی، مدیرعامل شرکت صنایع چدن اصفهان که بیش از 3 دهه است در این راستا فعالیت می‌کنند گفت‌وگو کردیم تا از او درباره پتانسیل‌های این شرکت و همچنین میزان سهم تولید داخلی در قطعات خودروهای سنگین و صنعتی بپرسیم.

- به‌عنوان سؤال نخست، در مورد تاریخچه شرکت توضیح دهید و این‌که در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنید؟

شرکت صنایع چدن اصفهان از سال 1363 شروع به کارکرده و بالای 30 سال است که تولید قطعات خودروهای های سنگین را انجام می‌دهد. در ابتدا کارمان را با ریخته‌گری آغاز کردیم و بعد به بحث ماشین‌کاری وارد شدیم. از سال 1375 صادرات قطعات را به کشورهای عربی آغاز کردیم و هرچند مشکلات زیادی با نرخ ارز داریم ولی اگر با همین روند پیش برود می‌توانیم در سال‌های آتی مزیت کیفیتی و قیمتی را هم‌زمان داشته باشیم. برخی از شرکت‌های اروپایی برای تأمین قطعه به سراغمان آمده‌اند. شرکت ما قطعاتی مانند ریش تریلی را در ایران تولید می‌کند. برای ایران‌خودرو دیزل تقریباً تمام قطعات یک اکسل کامل را به‌جز چرخ‌دنده‌های داخلی‌اش تولید می‌کنیم.

کارخانه ما در مساحتی بالغ‌بر 130 هزار مترمربع بناشده است. در حال حاضر دو واحد تولیدی داریم که یکی از آن‌ها کارخانه اصلی ما است که حدود 30 سال پیش افتتاح‌شده است و علاوه بر آن بر اساس سیست توسعه شرکت، یک واحد تولیدی دیگر هم حدود 7 سال پیش راه‌اندازی کردیم که متأسفانه به دلیل هم‌زمان شدن با اعمال تحریم‌ها علیه ایران با مشکل نرم‌افزار برای ماشین‌آلات تهیه‌شده مواجه شدیم، این مشکل تا پایان سال گذشته ادامه داشت که ابتدای امسال با برطرف شدن این مشکلات، این واحد توسط نوبخت افتتاح شد. این توان راداریم که تمام قطعات موردنیاز برای خودروهای سنگین مانند کاسه چرخ، طوپی، دیسک ترمز و تمام براکت های زیر شاسی را در ایران تولید کنیم. برای ایران‌خودرو حدود 50 مدل قطعه و در کل حدود 70 درصد قطعات چدنی شاسی‌هایشان را تولید می‌کنیم.

-  در مورد برنامه‌های آتی شرکت توضیح دهید؟

اصلی‌ترین دغدغه ما در حال حاضر صادرات به اروپا است. تا این لحظه یک سری قراردادهایی منعقد کردیم که ارزش آن‌ها مجموعه یک‌میلیون یورو است. برای صادر کردن قطعه به اروپا دو مسئله اصلی پیش روی ماست که یکی بحث E-Mark است. قیمت‌هایی ما را شرکت‌هایی مانند اسکانیا و MAN تائید کرده‌اند .

-  آیا در بازار شما واردات هم وجود دارد یا اینکه تمام به‌صورت داخلی تولید می‌شوند؟
تمامی قطعه‌هایمان به‌جز یک قطعه از محور را تولید می‌کنیم. البته بحث واردات مواد اولیه که قاعدتاً برای کار ما وجود دارد ولی قطعه را به‌صورت بومی تولید می‌کنیم. مشکلات بسیار زیادی بر سر راه تولیدات ما هست که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها را می‌توان مسئله تعرفه گمرکی برای واردات مواد اولیه دانست. این نرخ در حال حاضر برای ما حدود 30 درصد است درحالی‌که خودروسازان قطعات موردنظرشان را با تعرفه 10 درصد وارد می‌کنند. علاوه بر این خودروسازان با نرخ دلار مبادله‌ای خرید می‌کنند ولی ما این نعمت هم بی‌بهره‌ایم. این مشکلات در بخش خصوصی وجود دارد درحالی‌که می‌توان با رفع این موانع می‌توان سهم تولید داخل در تأمین قطعات خودروها سنگین را تا 40 درصد افزایش داد.

-  سهم تولید سالیانه‌تان چقدر است؟

امکان تولید 20 هزار تن قطعه را داریم ولی در حال حاضر به دلایلی که گفته شد در حدود 4 هزار تن تولید داریم. بخش R&D ما در حوزه خودروسازی بسیار فعال است به‌عنوان‌مثال ماشین ماهیچه گیری تمام اتوماتیک را ما به‌صورت بومی تولید کردیم. هدف این است که آن را هم بر روی خط تولید ببریم و به شرکت‌های دیگری که در حوزه ریخته‌گری فعالیت دارند بفروشیم. در کل باید بگویم که بخش علمی ما بسیار قوی است ولی مسائل مالی به‌شدت گریبان گیر ماست که امیدوارم در سال‌های آینده این مشکل مرتفع شود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط