فونیکسریمکسبهتام

همه چیز در مورد صندلی خودرو‌ها

عصر خودرو- صندلی‌های در خودرو از مهم‌ترین بخش‌های هستند، زیرا اگر به حد کافی راحت نباشند حس خوبی به مصرف کننده نخواهد داد.

همه چیز در مورد صندلی خودرو‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از جام جم آنلاین، بی‌شک یکی از مهم‌ترین قطعات به کار رفته در کابین اتومبیل‌ها، صندلی‌ آن‌ها است. از شروع صنعت اتومبیل‌سازی، صندلی‌های به کار رفته در خودرو‌ها در حال تغییر بودند. صندلی‌های ابتدایی به کار رفته در خودرو‌های قدیمی، معمولا بسیار سنگین و البته سخت بودند ولی با گذر زمان صندلی خودرو‌ها دچار تغییرات فرمی بسیاری شدند. امروزه مد و اصول جدید زیبایی وارد دنیای طراحی خودرو‌ها شده است و همانگونه که انتظار می‌رود، قطعات به کار رفته در داخل اتومبیل‌ها نیز تحت تاثیر این فرایند قرار گرفتند و به همین امروزه یکی عناصر تاثیرگذار در طراحی صندلی خودرو‌ها مد و ترند‌های روز می‌باشد. در گذشته صندلی‌های بکار رفته در اتومبیل‌ها بیشتر نقش کاربردی داشتند، به همین دلیل ساختار کل صندلی تنها مسئله‌ای بود که طراحان باید آن را در نظر می‌گرفتند، اما با گسترش علم ارگونومی در صنایع مختلف، یکی دیگر از عناصری که طراحان صندلی خودرو باید به آن توجه می‌کردند، ارگونومیک بودن صندلی‌ها بود؛ البته تعریف ارگونومیک بودن صندلی‌ها در اتومبیل‌های مختلف، متفاوت است به همین دلیل معمولا فرم کلی صندلی‌ها در خودرو‌های مختلف، با هم تفاوت دارد.

    وزن و فرم کلی صندلی اتومبیل‌ها

    در سال 1985 میلادی با گسترش مسابقات اتومبیل‌رانی و البته توسعه علم ارگونومی، طرح اولین تولید صندلی‌های مسابقه‌ای شکل گرفت. هدف از ساخت صندلی‌های مسابقه‌ای برای خودرو‌های این حوزه، کم کردن وزن صندلی و همچنین کاهش آسیب‌های وارد شده به راننده در اثر تکان خوردن خودرو بود. با گذشت زمان و کشف متریال جدید، صندلی‌های مسابقه‌ای نیز پیشرفت کردند و امروزه این صندلی‌ها با استفاده از فیبر کربن ساخته می‌شود و همچنین فرم آن‌ها به شکلی است که راننده اتومبیل کمترین فشار و ارتعاش را زمان رانندگی حس می‌کند؛ اما امروزه می‌توانیم ویژگی‌های صندلی‌های مسابقه‌ای را در صندلی‌های خودرو‌های شهری نیز ببینیم. در چند سال اخیر بسیاری از طراحان حوزه خودرو، صندلی‌های اتومبیل‌ها را به شکلی طراحی می‌کنند که فرم و ساختار آن‌ها گودی‌های بدن انسان را پر کند تا در زمان حرکت کمترین میزان ارتعاش و فشار به راننده و سرنشینان وارد شود.

    گرم‌کن و سرد‌کن صندلی خودرو

    در یک دهه اخیر، با گسترش فناوری‌های مختلف در حوزه اتومبیل‌سازی، صندلی خودرو‌ها نیز دست‌خوش تغییرات فراوانی شده‌اند. یکی از تکنولوژی‌های استفاده شده در صندلی خودرو‌ها که به صورت آپشن‌های قابل سفارش در دسترس عموم است، گرم‌کن و سرد‌کن صندلی خودرو می‌باشد. امروزه طراحان و مهندسان صندلی‌های خودرو، با بهره‌گیری از یک انتقال دهنده هوا، توانسته‌اند سیستمی را بوجود بیاورند که سرنشینان قادر هستند دمای رویه صندلی را با آن تغییر دهند، به شکلی که باد سرد و یا گرم از طریق کانال‌هایی در ساختار کلی صندلی خودرو به جریان در می‌آید و رویه صندلی اتومبیل سرد و یا گرم می‌شود؛ البته برای انتقال دما به رویه صندلی، طراحان فعال در این حوزه می‌بایست از رویه چرم برای صندلی خودرو‌ها استفاده کنند تا دما به شکل یکنواخت بر روی سطح صندلی خودرو جریان پیدا کند.

    صندلی‌های راحت‌تر!

    یکی از آپشن‌هایی که امروزه در خودرو‌های لوکس استفاده می‌شود، ماساژور صندلی خودرو است. بسیاری از خودروسازان با استفاده از یک موتور الکتریکی کوچک در زیر صندلی‌های اتومبیل، یک جریان متناوب به شکل امواج منظم در صندلی خودرو ایجاد می‌کنند تا راننده و سرنشینان بتوانند از یک صندلی ماساژور در اتومبیل‌شان لذت ببرند.

    امروزه مهندسان و طراحان حوزه اتومبیل‌سازی در بسیاری از خودرو‌ها نیز با استفاده از ریل‌های متعدد در کل ساختار صندلی، این فرصت را برای راننده و سرنشینان خودرو بوجود آورده‌اند که با استفاده از دکمه‌های تعبیه شده در خودرو، فرم کلی صندلی اتومبیل را تغییر دهند و آن را به شکلی استفاده کنند که در آن راحت‌تر هستند.

    یکی دیگر از فناوری‌هایی که در خودرو‌های امروزی استفاده می‌شود، مموری (حافظه) صندلی خودرو است. این آپشن استفاده شده در صندلی اتومبیل‌ها به اجازه می‌دهد که حالت صندلی خودرو را به صورت یک فرم پیش‌فرض در مموری صندلی خودرو ذخیره کنید تا در هنگام نشستن بر روی صندلی اتومبیل، با فشردن یک دکمه فرم و جایگاه صندلی خودرو به حالت دلخواهتان تبدیل شود.

    DS Auto

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو