فونیکسریمکسبهتام

ایران بارانداز صادرات خودرو می‌شود

عصر خودرو- از ابتدای سال ۱۳۸۴ تا پایان نیمه اول امسال نزدیک به ۶۵۵ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است.

ایران بارانداز صادرات خودرو می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خبرآنلاین، آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان می دهد از ابتدای سال 1384 ، با آغاز سیاست واردات خودرو به منظور ایجاد شرایطی رقابتی تر برای صنعت خودروسازی در ایران 654 هزار و 693 دستگاه خودرو به کشور وارد شده است که در مقایسه با کل خودروهای تولیدی در ایران ، رقمی اندکی را از آن خود می کند.

    خودروهای وارداتی در ایران غالبا در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند و بازار خوبی در تهران، اصفهان و تبریز و دیگر شهرهای بزرگ ایران دارند.

    هر چند واردات خودرو با هدف رقابتی تر کردن صنعت خودروسازی در ایران در دستور کار قرار گرفت، اما بررسی ها نشان می دهد در این دوره زمانی سیزده ساله ، فشارهای ناشی از تشدید تحریم ها ، اقتصاد ایران را در مضیقه ای جدی قرار داد و حتی سبب شد شرایط برای صنعت خودروسازی در ایران نیز بسیار دشوار شود به طوری که حجم تولیدات خودرویی پس از سال 1391 ، کاهشی 50 درصدی را تجربه کرد و افزایش شدید قیمت نیز در این دوره زمانی رخ داد.

    ارزیابی کیفی خودروهای وارداتی به ایران نشان می دهد پیش از سال 1392 ، بخش مهمی از خودروهای وارداتی به کشور را خودروهای لوکس با برندهای پورشه و مازاراتی و بوگاتی و ... تشکیل می داد. این روند خصوصا در سال های 1388 تا 1392 در بازار خودروهای وارداتی ایران به چشم می خورد، اما پس از سال 1392 ، دولت با ممنوع کردن واردات خودروهای لوکس ، شکل خودروهای وارداتی به ایران را دستخوش تغییر کرد.

    بر اساس این گزارش خودروی لوکس در ایران به خودرویی اطلاق می شود که حجم موتور آن بیش از 2500 سی سی است .

    بالاترین آمار واردات خودرو به ایران به سال 1393 اختصاص دارد. در این سال 102 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شدکه باید توجه داشت بخش عمده ای از خودروهای وارداتی در این سال را خودروهایی تشکیل می داد که حواله واردات آنها در سال پیش از آن گرفته شده بود.

    خودرو در این سال ها غالبا یکی از اقلام مهم وارداتی به کشور را تشکیل داده است.

    باید توجه داشت که واردات قطعات منفصله به منظور تولید خودرو در ایران نیز از اقلام مهم در بازار ایران تلقی می شود.

    بازار خودروی ایران یکی از مهمترین و بزرگترین بازارهای کشور است به طوری که جذابیت های بالایی را برای شرکت های خارجی و تولید کنندگان خودرو داراست.

    طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تولید خودرو در ایران تا سال 1404 افزایشی قابل توجه را تجربه خواهد کرد. ایران قصد دارد به بارانداز صادرات خودرو در منطقه تبدیل شود. در این برنامه تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال با هدف ورود به بازارهای صادراتی پیش بینی شده است.

    جدول زیر نشان دهنده واردات خودرو به ایران در سال های 1384 تا 1392 است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو