فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

بررسی آپشن‌های داخل پنل میانی پورشه پانامرا؛ تکنولوژی به زبان پورشه

عصر خودرو- پورشه از ابتدا یکی از پیشگامان در عرصه طراحی‌های متفاوت بوده و هست، استفاده از کلید استارت در سمت چپ فرمان که به‌عنوان یک نماد یادگاری از خودروهای مسابقه‌ای است همچنان در تمام محصولات این شرکت دیده می‌شود.

بررسی آپشن‌های داخل پنل میانی پورشه پانامرا؛ تکنولوژی به زبان پورشه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در کنار اینها، پنل‌های لمسی بزرگی که در نمونه‌های جدید بیشتر شاهد آن هستیم هم یکی دیگر از امضاهای پورشه به‌شمار می‌رود. پنل میانی خودروهایی مانند 918 و پانامرا در بین تمامی محصولات این شرکت به‌عنوان متفاوت‌ترین سبک طراحی پنل شناخته می‌شوند. این پنل‌ها که شاید در دید اول بسیار پیچیده و گنگ به‌نظر برسند در واقع همان سیستم‌های کنترلی خودرو هستند که به صورت جامع در یک پنل لمسی جای داده شده‌اند. در مطلب پیش‌رو با امکانات پنل وسط پورشه پانامرا بیشتر آشنا خواهیم شد و آپشن‌های درون آن را به صورت جزئی بررسی خواهیم کرد.

نمایشگر به جای دکمه‌
در نسخه‌های قدیمی‌تر، پورشه پانامرا به یک خودرو پر دکمه شهرت داشت؛ دکمه‌هایی که تماما در پنل وسط خودرو جای می‌گرفتند و وظیفه تنظیم تمام سیستم‌های خودرو را بر عهده داشتند. اما در نسخه 2017، در کنار تمام امکانات رفاهی و ایمنی ایده‌آل مانند سیستم صوتی Bose، دوربین 360 درجه به همراه سیستم کمکی پارک و صندلی‌های چرمی با قابلیت تنظیم برقی در 18 جهت به همراه حافظه، این پنل پردکمه به یک صفحه نمایشگر و یک کنسول لمسی میانی محدود شده است که البته امکاناتی به‌مراتب فراتر از نسخه قبلی در آن وجود دارد. پنل میانی که به صورت لمسی کار می‌کند، در واقع کلیدهای میانبری است که برای تنظیمات اساسی در خودرو به کار می‌روند ولی در مانیتور لمسی، تمامی جزئیات خودرو اعم از سیستم صوتی، تنظیمات تلفن، سیستم ناوبری، سیستم رانندگی، تهویه مطبوع، سیستم‌های کمکی‌، سیستم کامپیوتر سفری و منو دسترسی به اطلاعات از طریق اینترنت، قابل تنظیم هستند. برای سادگی کار، این شاهکار تکنولوژی را به دو بخش تقسیم کرده و درباره هر کدام به اختصار صحبت خواهیم کرد.

پنل لمسی کنترلی‌
همان‌طور که در قسمت بالا هم گفته شد، پنل لمسی میانی را می‌توان به‌عنوان یک سیستم میانبر برای تنظیمات خودرو در نظر گرفت، این پنل که در جلو و عقب خودرو به صورت مجزا وجود دارد می‌تواند برای تنظیم سیستم ناوبری، تلفن، سیستم صوتی، تهویه مطبوع و تنظیمات کنترلرهای ایمنی خودرو مورد استفاده قرار گیرد. بعد از اینکه هر دکمه را روی این پنل لمس می‌کنید، منوی مربوط به آن در صفحه نمایشگر ظاهر می‌شود. این پنل را می‌توان به چند قسمت تبدیل کرد که به‌ترتیب از بالا به پایین عبارتند از: دکمه‌های میانبر منو، دکمه‌ها و ماژول‌های سیستم تهویه مطبوع، تنظیمات گرمکن و سردکن صندلی، گرمکن شیشه جلو و عقب، فعال یا غیرفعال کردن سیستم ‌ESP، فلاشر و لیور دنده. طراحی زیبا و اصولی این پنل باعث شده تا علاوه‌بر جذابیت بخشیدن به نمای داخلی خودرو، امکان کنترل راحت بخش زیادی از سیستم‌های کنترلی مورد نیاز هم در هنگام رانندگی در اختیار راننده قرار بگیرد. طراحی زاویه‌دار این پنل هم این امکان را به راننده می‌دهد که با کمترین میزان انحراف چشم از جاده بتواند تنظیمات ایده‌آل خود را انجام دهد.

مانیتور لمسی‌
مانیتور لمسی به کار گرفته‌شده در پورشه پانامرا 2017‌، یک صفحه 12.3 اینچی است که تمامی تنظیمات اساسی خودرو از طریق آن انجام می‌شود. در خودروهای این بازه قیمتی، استفاده از این نوع سیستم دیجیتالی حرفه‌ای به جای دکمه‌های فراوان بسیار رایج است، نمونه بسیار پیچیده آن را می‌توانید در پنل‌های کنترلی تسلا بیابید که حتی تنظیمات درصد باز بودن سانروف هم از طریق آن انجام می‌شود. اما در پورشه پانامرا جدید، پنل لمسی به یک منو با 8 دسترسی مجهز شده است. در ابتدا می‌توان تنظیمات سیستم صوتی را در اولین منو دسترسی پیدا کرد، بعد از آن تنظیمات تلفن، سیستم ناوبری و سیستم تهویه مطبوع است که نیاز به توضیح خاصی ندارد. تنها نکته‌ای که شاید گفتن آن در مورد سیستم تهویه خالی از لطف نباشد، قابلیت تنظیم برقی زاویه دریچه‌های باد است که به کمک یک شبیه‌ساز دیجیتالی ‌روی صفحه نمایشگر تنظیم می‌شود. بعد از آن نوبت به منوی تنظیمات حالت رانندگی می‌رسد که با این ماژول می‌توانید سیستم پیشرانه، گیربکس، فرمان و اگزوز را در 3 حالت Normal ،‌Sport و Sport+ تنظیم کنید. گزینه بعدی مربوط به تنظیمات خودرو است که تحت عنوان Car Setting نامگذاری شده است. این منو به 3 دسته General ،‌Trip Setting و Chrono تقسیم می‌شود که گزینه Chrono مربوط به دیتاهای ذخیره‌شده از عملکرد خودرو است و گزینه Trip می‌تواند مسافت پیموده شده، مسافت مانده تا پمپ بنزین، مصرف سوخت میانگین و سرعت متوسط را در اختیار شما قرار دهد و اما گزینه General امکان دسترسی به تنظیمات خودرو، نمایشگرها، سیستم‌ها و دفترچه راهنمای استفاده از خودرو را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این منو می‌توانید به تنظیمات قفل، چراغ، صندلی، نمایشگرهای باد تایر، فرمان، شاسی، تنظیمات ریموت بازکن درب خودرو و ریموت درب منزل و همچنین سیستم پشتیبانی پورشه دست پیدا کنید. گزینه بعدی در منو دسترسی اصلی این خودرو، دکمه تنظیمات سیستم کمکی یا Assist  است که می‌تواند شما را در پارک خودرو، راندن در بین خطوط و تعویض لاین ایمن یاری کند.
در انتها تمامی این گزینه‌ها، یک منو دسترسی به اطلاعات وجود دارد که از طریق اینترنت می‌تواند جدیدترین دیتاهای مورد نیاز را برای شما آپدیت کند. در این منو می‌توانید به مشخصات پارکینگ‌های اطراف، مکان و قیمت پمپ بنزین، تقویم، وضعیت آب و هوا، اخبار جدید، توئیتر و مشخصات و زمان‌بندی قطار و هواپیما دسترسی پیدا کنید. درواقع می‌توان این منوی آخر را به‌عنوان یک موبایل در داخل پنل خودرو در نظر گرفت که شما را از استفاده از تلفن همراه‌تان بی‌نیاز می‌کند.

 

نوشته: روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو