فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»؛

مقایسه موتورسیکلت‌های ۱۸۰ DTSi Pulse و RTR ۱۸۰ ABS Apache در بازار دست‌دوم؛ جدال برادران هندی با حجم ۱۸۰

عصر خودرو- رانندگی در مسیرهای شهری به‌خصوص در شهرهای پرترافیکی همچون تهران باعث شده تا تمایل افراد برای خرید موتورسیکلت افزایش پیدا کند. موتورها را می‌توان به ۳ دسته سبک، نیمه سنگین و سنگین تقسیم‌بندی کرد.

مقایسه موتورسیکلت‌های ۱۸۰ DTSi Pulse و RTR ۱۸۰ ABS Apache در بازار دست‌دوم؛ جدال برادران هندی با حجم ۱۸۰
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، وقتی کسی می‌خواهد موتورسواری را برای نخستین بار یاد بگیرد، بهتر است از موتورهای معمولی 125 سی‌سی استفاده کند ولی بعد از مدت کوتاهی که قلق سواری موتور را پیدا کرد، می‌تواند به یک پله بالاتر رفته و موتورهای حجیم‌تر را براند. موتورهای با حجم کمتر از 300 سی‌سی در ایران به‌عنوان موتورهای نیمه سنگین شناخته می‌شوند و می‌توانند پلاک ملی دریافت کنند، اما به دلیل قیمت بالا و همچنین محدودیت‌های مکانی برای استفاده از حداکثر توان موتورها، حجم‌های بالای 200سی‌سی خیلی رایج نیستند و در واقع بخش اعظمی از بازار را موتورهای بین 150 تا 200 سی‌سی پر می‌کنند. این حجم که برای افراد غیر مبتدی  مناسب است، نه آنقدر کم‌قدرت و کم‌توان است که نتواند به راحتی مسیرهای سخت را طی کند و نه آنقدر پرقدرت و پرشتاب است که جان راننده غیرحرفه‌ای را به خطر بیندازد. در این راستا به بررسی میدانی 2 رقیب سرسخت در حجم 180 سی‌سی پرداختیم که به شدت در بازار ایران محبوب هستند و حتی نمونه‌های دست دوم آنها هم به سرعت فروش می‌رود. اما پیش از شروع لازم است از آقایان سعید شمسایی و امیرحسین توتی که موتورسیکلت‌های خود را جهت بررسی و عکاسی در اختیار ما قرار دادند، کمال تشکر و قدردانی را به‌جای آوریم.

طراحی
در نگاه اول، آپاچی زیباتر و جذاب‌تر از پالس به‌نظر می‌رسد، ظاهر بزرگ‌تر، فلاپ‌های کناری و روی باک و همچنین هیبت بزرگ‌تر باعث می‌شود که آپاچی حتی سنگین‌تر از پالس به‌نظر برسد، در حالی که پالس با ظاهری ساده‌تر اما مستحکم‌تر حتی وزن بیشتری هم به‌نسبت آپاچی دارد. محل قرارگیری انجین که در موتورهای بالای 125‌سی‌سی به‌صورت زاویه‌دار و متمایل به جلو است باعث شده تا مرکز ثقل موتور در وسط باقی بماند و این مسئله به‌صورت مستقیم به پایداری بیشتر موتور در پیچ و ترمزهای ناگهانی کمک می‌کند و مانع از به اصطلاح کله‌کردن موتور در ترمزهای تند می‌شود. نبود فلاپ‌های کناری یکی از دلایلی است که باعث می‌شود شعاع گردش فرمان در پالس حدود 30 درجه بیشتر از آپاچی باشد و بنابراین می‌توان با آن در محیط‌های تنگ سریع‌تر دور زد. صفحه کیلومتر‌شمار آپاچی به صورت دیجیتالی کار می‌کند ولی عقربه دورموتور به صورت آنالوگی و سیمی است، در مورد پالس اما باید گفت که عقربه کیلومترشمارش به صورت آنالوگی است ولی دیتای آن به صورت دیجیتالی و با سنسور به دست می‌آید ولی عقربه دورشمار همان روند مکانیکی ساده را دارد.
مشخصات فنی
در بازار جهانی حجم‌های رایج موتورها از 80 سی‌سی شروع می‌شود و به‌ترتیب 120، 125، 135، 150، 180، 200، 250، 350، 400، 750، 10000، 1300، 1600، 1800، 2000، 2300 سی‌سی ادامه پیدا می‌کند، البته حجم‌های دیگری هم داخل و خارج از این بازه وجود دارند. موتورها در ایران از حجم 300 سی‌سی به بالا جزو موتورهای سنگین به‌حساب می‌آیند  و به آنها پلاک ملی تعلق نمی‌گیرد‌ ‌‌‌اما در مورد موتورهای مورد بحث باید گفت که انجین هر دو آنها تک‌سیلندر 4 سوپاپ با حجم 180‌سی‌سی است با این تفاوت که آپاچی یک شمع دارد ولی پالس از دو شمع به صورت همزمان استفاده می‌کند. قدرت تولیدی هر دو موتور حدود 15 اسب‌بخار است که از طریق یک گیربکس 5‌سرعته دستی که یک دنده در پایین و 4 دنده در بالا دارد، به واسطه زنجیر به چرخ عقب منتقل می‌کنند. سیستم تعلیق هر دو موتور به صورت کاملا ساده و با فنر و کمک‌فنر گازی کار می‌کند و بنابراین میزان کوبش و نرمی هر دو تقریبا در یک وضعیت قرار دارد ولی فنربندی پالس مقاومت بیشتری دارد و بر اساس گفته مالک حتی با 4 نفر ترک هم رانندگی کرده و فنربندی هیچ آسیبی ندیده است. در بحث ترمز، وضعیت آپاچی به‌مراتب بهتر از پالس است زیرا از ترمز دیسکی در هر دو چرخ استفاده می‌کند ولی ترمزهای پالس در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای است، بنابراین انتظار می‌رود که آپاچی در ترمزگیری‌های شدید عملکرد بهتری داشته باشد ولی از آن جهت احتیاط بیشتری را هم می‌طلبد. موتورهای مورد بررسی ما در این مقایسه هردو از انجین‌های کاربراتوری استفاده می‌کردند که تنظیمات بسیار راحتی دارد و افراد با کمی دانش فنی می‌توانند خودشان موتور را برای زمستان و تابستان تنظیم کنند، به این‌نحو که دهنه سوپاپ با یک فنر و یک مهره قابل سفت یا شل‌شدن است، در فصل سرما فیلرگیری انجین را با فاصله می‌گذارند تا مانع از کوبش سوپاپ‌ها شود ولی در گرما فیلر را سفت می‌گیرند تا انجین با ریتم درست کار کند. هر دو موتور با دکمه استارت می‌خورند و در صورتی که به هر دلیلی باتری خالی کنند و یا هر مشکلی در سیستم برق پیش بیاید، می‌توان‌ با هندل هم به صورت مکانیکی آنها را استارت زد. در نمونه‌های جدید پالس که با نام UG4 به بازار عرضه می‌شود، هندل به‌صورت کامل حذف شده ‌که البته می‌تواند تا حدودی در مواقع اضطراری به ضرر راننده تمام شود، زیرا در اثر خالی‌شدن باتری دیگر نمی‌توان از هندل برای روشن‌کردن موتور استفاده کرد. سیستم خنک‌کاری این موتورها به صورت هواخنک بوده و فاقد رادیاتور است زیرا به دلیل خطی‌بودن انجین، هوا ‌هنگام حرکت می‌تواند به‌راحتی انجین را خنک کند و نیازی به آب یا روغن برای خنک‌کاری نیست.

تجربه رانندگی‌
بعد از صحبت در مورد مشخصات فنی، نوبت آن می‌رسد تا انجین‌های تک‌سیلندر کاربراتوری این موتورسیکلت‌ها را روشن کنیم و از زاویه‌ای دیگر به توانایی‌های آنها بنگریم. از نظر شتابگیری، آپاچی به‌واسطه وزن کمتر عملکرد بهتری دارد ولی پالس در شتاب ثانویه و سرعت بالا به‌مراتب قوی‌تر از آپاچی ظاهر می‌شود. از بحث شتاب که بگذریم، از نظر سواری و لذت راندن آپاچی گزینه زیباتر و مناسب‌تری از نظر موتورسواران است که البته دلیل این تمایل را باید بیشتر در چهره و جذابیت ظاهری موتور جست‌وجو کرد. به واسطه بهره‌گیری از ترمزهای دیسکی در هر دو چرخ، آپاچی تناسب بیشتری در ترمزگیری‌ها دارد ولی کنترل آن‌هم به‌مراتب سخت‌تر از پالس است زیرا در ترمزگیری‌های شدید و ناگهانی امکان سرخوردن و کله‌کردن موتور وجود دارد. برای اینکه عمر انجین و دیگر تجهیزات مرتبط به حرکت در موتورسیکلت افزایش یابد، یک بازه استاندارد دورموتور برای تعویض دنده وجود دارد که در آن دور انجین نه آنقدر کم دور است که نتواند دنده بعدی را قبول کند و نه آنقدر پردور است که بعد از دریافت دنده بعدی تقه بزند. در هر دو این موتورها به صورت مشابه این بازه استاندارد تعویض دنده در حدود 6 تا 8 هزار دور است.
تعمیرات اساسی و مراقبت‌های ویژه‌
در هر دو موتور به صورت تقریبا مشابه باید در هر 1000 کیلومتر یعنی معادل هر 2 باک بنزین یک‌بار، روغن موتور را تعویض کرد. حجم روغن داخل انجین حدودا 1.3 لیتر است و بنابراین غلظت بیش از حد در این حجم به‌شدت به چشم می‌آید لذا لازم است تا روغن دقیقا سر موعد خود تعویض شود تا استهلاک موتور پایین بیاید و عمر انجین بالا برود. همچنین لنت‌ها باید هر دو ماه یک‌بار و یا معادل 2000 کیلومتر یک‌بار کنترل شود تا در صورت خوردگی بیش از حد تعویض شود.

تحلیل بازار و پیشنهاد خرید به‌عنوان موتور دست‌دوم‌
از نگاه خریدار، می‌توان یک موتورسیکلت را با دو دید زیبایی و کارآمدی و با دو زاویه کاملا متفاوت نگاه کرد. اگر به موتور از زاویه زیبایی و جذابیت نگاه کنیم، آپاچی به‌مراتب گزینه معقول‌تری به نسبت پالس محسوب می‌شود ولی اگر دیدمان را از زیبایی ظاهری به قدرت و سرعت تغییر دهیم، پالس در رتبه نخست قرار خواهد گرفت. از نظر استقامت اما می‌توان گفت که اگر با موتور مسافت‌های طولانی را می‌پیمایید، پالس گزینه بهتری برای شما خواهد بود، زیرا آپاچی با سرعت بیشتری افتاده خواهد شد و به اصطلاح امروزی خودش را ول خواهد کرد ولی پالس در استفاده بلندمدت استحکام بیشتری دارد.
در بازار دست دوم، پالس مدل 88 که در واقع آخرین نسل وارداتی از مدل GTSi است، با قیمتی در حدود 3.5 تا 7 میلیون تومان به فروش می‌رسد، البته نمونه‌های نادری هم وجود دارد که حدود 12 میلیون تومان قیمت دارد. اما آپاچی که نمونه‌های صفر‌کیلومتر آن همچنان در بازار یافت می‌شود، حدود 5 تا 7.5 میلیون تومان در بازار دست‌دوم و به‌نسبت کارکردش قیمت‌گذاری می‌شود.

آزمایش، نوشته و عکس: روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو