فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»؛

با نخستین موتورسیکلت الکتریکی ساخت ایران آشنا شوید؛ E-RUN برای ایران

عصر خودرو- پروژه موتورسیکلت E-RUN (ای-ران) در حدود ۳ سال قبل و با تشکیل یک گروه دانش‌بنیان در قالب شرکتی با نام بناشریف متشکل از جمعی از متخصصان در رشته‌های مکانیک، طراحی صنعتی ، برق و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شرکت جهانرو آغاز شد.

با نخستین موتورسیکلت الکتریکی ساخت ایران آشنا شوید؛ E-RUN برای ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مهندس علیرضا محمدزاده، مدیر طراحی این پروژه در گفت‌و‌گو با خودروامروز گفت‌: هدف از اجرای این پروژه طراحی و مهندسی ساخت موتورسیکلت برقی با هدف تولید انبوه در کشور بوده است. از آنجایی که در تاریخ صنعت موتورسیکلت‌سازی کشور پروژه‌ای در این ابعاد و با‌ هدف تولید انبوه در کشورمان به انجام نرسیده بود لذا بدون داشتن زیرساخت‌های مورد نیاز تیم‌های مذکور از پایه شروع به کار کردند.
    محمدزاده در ادامه افزود‌: پس از گذشت 3 سال و تلاش بیش از 30نفر از متخصصان داخلی در حوزه‌های مکانیک، برق‌، طراحی صنعتی و ساخت تولید محصول نهایی با طراحی متفاوت و توان و نیروی متناسب با اقلیم و عمق داخلی‌سازی بالا در مراحل نهایی تولید قرار دارد.
    به گفته مدیر طراحی پروژه E-RUN، این پروژه بی‌شک به عنوان اولین تلاش یک تیم از متخصصان جوان ایرانی ارزشمند اما فاقد ایراد و اشکال  نبوده و اولین گام در جهت رسیدن به دانش ساخت موتورسیکلت برقی با هدف تولید انبوه برای اولین‌بار در ایران است. در این راستا گروه دانش‌بنیان «بناشریف» تمامی تلاش خود را در جهت استفاده از تجربیات شرکت‌های مطرح اروپایی و آسیایی و توان داخلی جهت رسیدن به محصول باکیفیت داشته است‌.
    محمدزاده در ادامه از عرضه این موتورسیکلت الکتریکی در کلاس‌ شهری با دو قوای محرکه 4 یا 8 کیلوواتی در دو نسخه خبر داد و افزود‌: در تلاشیم تا تولید این موتورسیکلت را از اواخر امسال آغاز کنیم و به نظر می‌رسد حداقل قیمت آن در زمان عرضه حدود 5 میلیون‌تومان باشد.
    مدیر طراحی E-RUN ضمن تاکید بر طراحی کاملا ایرانی این موتورسیکلت گفت‌: ما در این پروژه تلاش کرد‌ه‌ایم تا داخلی‌سازی E-RUN را به حداکثر میزان قابل اجرا برسانیم به گونه‌ای که تنها قطعاتی که تولید و طراحی آنها صرفه اقتصادی نداشت را به صورت مجزا وارد کردیم. بعنوان مثال، چراغ‌ها، دسته‌ کنترلرها‌، راهنما‌، تایر و رینگ قطعاتی است که علی رغم داشتن دانش ساختمان داخل اما باتوجه به پیش‌بینی تیراژ اولیه طراحی آنها در داخل کشور مقرون به‌صرفه نبود و هم‌نیاز به دریافت استاندارد و تولید در تیراژ انبوه دارند. با این حال محمدزاده ساخت پک باتری و سیستم برق این موتورسیکلت به صورت کامل توسط مهندسان بناشریف و همچنین بدنه موتورسیکلت و ... را از نقاط قوت این پروژه عنوان کرد که برای نخستین‌بار در صنعت موتورسیکلت اتفاق افتاده است.
    محمدزاده تاثیرپذیری از المانهای معماری سنتی موجود در جزیره کیش که علی‌رغم سادگی حسی مدرن دارد را از مهمترین منابع الهام برای طراحی بدنه این موتورسیکلت عنوان کرد و افزود‌: ما در این پروژه سعی کرده‌‌ایم موتورسیکلت ای-ران فرم عجیبی نداشته باشد و کاملا ساده طراحی شود.به گفته او، المان‌های معماری جزیره کیش و نماد دو‌ دست که به حالت چتر در‌آمده‌اند، اصلی‌ترین مشخصه برای فرم‌دهی به بدنه E-RUN بوده است.
    وی افزود‌: استاندارد‌های پایه این کلاس شامل ارتفاع از سطح زمین‌، ارگونومی‌، ارتفاع زین از سطح زمین و موارد دیگری همچون فاصله راکب از فرمان بر اساس اصول این کلاس از موتورسیکلت‌ها رعایت شده است. محمدزاده در ادامه ضمن اشاره به این موضوع که برای اولین‌بار در تاریخ صنعت موتورسیکلت کشور یک موتورسیکلت از پایه ساخته شده است، افزود: ما تاکید داریم که در این پروژه «چرخ را از نو اختراع نکرده‌ایم» اما تلاش کرده‌ایم به بومی‌سازی این موتورسیکلت در بخش‌هایی که دانش فنی آن را داریم، توجه کنیم. مدیر طراحی E-RUN از تیراژ اولیه تولید 5هزار دستگاهی در سال برای این موتورسیکلت در شرکت جهانرو خبر داد و گفت‌: برای دریافت استانداردهای لازم در بخش تجهیزات برقی این پروژه با توجه به آنکه تاکنون این استانداردها در ایران نبوده، دستگاهی برای ارائه آن نیز وجود ندارد لذا شرکت‌های مختلف برای بررسی بخش‌های متعدد فنی به ما معرفی شدند که امکانات به‌روزی برای ارائه استاندارد بخش‌های برقی نیز ندارند لذا ما باید بر اساس استاندارد‌های اروپا پیش می‌رفتیم. اما در برخی بخش‌ها همانند باتری و غیره از توان آزمایشگاه‌های داخلی استفاده شده است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو