فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۹۴۱»

۳ اظهارنظر در ۳ ماه متوالی برای بسترسازی گرانی بنزین

عصر خودرو- از ۳ اظهار نظر رسمی مسئولان وزارت نفت در سه ماه اخیر در خصوص لزوم افزایش قیمت بنزین و ارزان بودن نرخ فعلی تحویل این فرآورده نفتی به مردم، جز به عنوان تلاش دولت برای بسترسازی های اجتماعی افزایش قیمت بنزین نمی توان برداشت دیگری داشت.

۳ اظهارنظر در ۳ ماه متوالی برای بسترسازی گرانی بنزین
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ، با پایان مهرماه، متوسط مصرف بنزین در هفت ماهه نخست سال جاری به 81 میلیون و 400 هزار لیتر در روز رسید. این میزان مصرف بنزین نسبت به متوسط مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از 8 درصد داشته است. افزایش بی‌سابقه مصرف بنزین در سال 96 و همچنین پیش‌بینی ثبت رشدی مشابه در مصرف سوخت گاز در زمستان سال جاری، طرح بررسی افزایش نرخ سوخت را در بدنه دولت کلید زد.

    اگرچه «محمدباقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه چهارم مهرماه سال جاری در جمع خبرنگاران اعلام کرد که "برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم"، اما سه اظهار نظر مسئولان وزارت نفت در زمان های مختلف در هفت ماهه نخست سال جاری نشان دهنده بسترسازی های دولت برای افزایش نرخ بنزین در آینده ای نزدیک است. آینده ای نزدیک که با توجه به در پیش بودن تدوین لایحه قانون بودجه سال آینده، احتمال افزایش نرخ بنزین در سال 97 را افزایش می دهد.

      1   نخستین اظهار نظر در این زمینه به صحبت های زنگنه ، وزیر نفت باز می گردد. این مقام مسئول در روزهای پایانی دولت یازدهم (اول مردادماه سال جاری) در برنامه ای تلویزیونی در این خصوص گفته بود: «اگر بخواهیم همین‌طور از خودروهای شخصی استفاده کنیم، هیچ کاری در مدیریت مصرف بنزین نمی‌توانیم انجام دهیم؛ البته سیاست‌های قیمتی هم اثرگذار است که ما متأسفانه دو سال قیمت را افزایش نداده‌ایم و این علامت بدی است. اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیه‌بندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین داشته است. این دولت که در حال تمام شدن است و روزهای پایانی خود را می‌گذراند اما دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند».

      2  دومین اظهار نظر به مصاحبه مدیرعامل سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مشاور فعلی وزیر نفت با روزنامه رسمی دولت در شهریورماه سال جاری باز می گردد. عباس کاظمی در این خصوص گفت: «برای مدیریت مصرف بنزین نمی‌توانیم قیمت این سوخت را افزایش دهیم. قانون اجازه این کار را در سال جاری به ما نداده و برای سال آینده پیشنهادی نداده‌ایم و برنامه‌ای هم برای افزایش قیمت نداریم. این موضوع فقط مربوط به بنزین نیست. قیمت تمام فرآورده‌ها پایین است، اما رفاه مردم و مدیریت نرخ تورم برای دولت اهمیت بیشتری دارد. قیمت فوب خلیج فارس بنزین رقمی حدود هزار و 800 تومان است. قیمت بنزین ایران تقریباً 800 تومان کمتر از قیمت فوب خلیج فارس است

      3    سومین اظهار نظر به مصاحبه معاون سابق مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با یک رسانه دولتی در تاریخ هجدهم مهرماه باز می گردد. شاهرخ خسروانی در این خصوص گفت: «قیمت تولید هر لیتر بنزین بیشتر از قیمتی است که این فرآورده به مردم عرضه می‌شود. با وجود این که قیمت تولید هر لیتر بنزین در ایران بیشتر از قیمتی است که این فرآورده به مردم عرضه می‌شود، اما این قیمت از قیمت‌های بین‌المللی بنزین ارزان‌تر است. مابه‌التفاوت هزینه تولید بنزین در کشور یا واردات بنزین به کشور و قیمتی که بنزین به مردم عرضه می‌شود به صورت یارانه به پالایشگاه‌ها پرداخت می‌شود. قیمت هر لیتر بنزین وارداتی 1700 تومان است و از طرف دیگر قیمت تمام شده تولید هر لیتر بنزین در پالایشگاه های داخلی بیشتر از قیمتی است که به مردم عرضه می شود و این مابه التفاوت به صورت یارانه به پالایشگاه ها پرداخت می‌شود.»

    انتهای پیام/

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو