فونیکسریمکسبهتام

ثبت سفارش منتظر امضای دولتی‌ها

۴ ماه از ممنوعیت واردات خودرو گذشت

عصر خودرو- ورود ۴۴‌هزار دستگاه خودرو سواری به کشور به جهت ارزشی ۴۰‌درصد و از لحاظ تعداد ۳۸‌درصد افزایش یافته است

۴ ماه از ممنوعیت واردات خودرو گذشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران آنلاین ،  4 تیرماه بود که سایت ثبت سفارش خودرو بر روی وارد کنندگان خودرو بسته شد. در آن مقطع به روز رسانی سایت دلیل توقف اعلام شد اما با گذشت زمان مشخص شد که دولت برای پایان دادن به شبهه‌های که در مورد واردات خودرو رخ داده است و نقدهای که  در مورد افزایش واردات  صورت گرفته است سایت ثبت سفارش خودرو را بر روی واردکنندگان خودرو بسته است. سال گذشته دولت برای تمام واردکنندگان خط و نشان کشید که اگر می‌خواهند به امر واردات بپردازند دیگر نباید از کشورهای واسطه‌ای خرید داشته باشند و باید سراغ نمایندگی و شرکت‌های مادر بروند در غیر اینصورت از 4 تیرماه به بعد دیگر نمی‌توانند وارداتی انجام دهند. لذا اکثر واردکنندگان برای اینکه از قافله عقب نمانند تنها به واردات از کشورهای عربی اقدام کردند و برای گرفتن مجوز از شرکت‌های اصلی مذاکرات خود را شروع نکردند. در این گزارش می‌خواهیم به مشکلات و سوء تفاهم‌هایی که درباره واردات خودرو مطرح است، بپردازیم.

      دلایل افزایش واردات خودرو
    اعلام وزارت صنعت مبنی بر اینکه شرکت‌های واردکننده خودرو باید تا 4 تیرماه از شرکت مادر مجوز واردات و خدمات پس از فروش بگیرند
    پیش‌بینی از افزایش قیمت ارز
    افزایش تقاضا برای خرید خودروهای خارجی


      هدف دولت از بسته‌شدن سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو
    جلوگیری از خروج ارز
    افزایش واردات خودرو
    جلوگیری از واردات خودروهایی‌که از شرکت مادر وارد نمی‌شوند
    بازنگری قانون واردات خودرو
    تعدد وارد کنندگان خودرو
    جلوگیری از واردات خودروهای لوکس

     

      تغییرات بندهای واردات خودرو
    واردات خودرو با  در نظر گرفتن ظرفیت تولید داخل باشد
    مشخص بودن واردکنندگان خودرو
    نظم دادن به واردات خودرو
    واردات خودرو تنها از طریق شرکت مادر


      آخرین اقدامات صورت گرفته
    محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:اصلاحیه ثبت سفارش واردات خودرو در وزارت صنعت،معدن و تجارت تهیه شد و سه هفته‌ای است که به کمیسیون زیربنایی دولت ارسال شده است. لذا امیدواریم که این اصلاحیه در دستور کار هیات دولت قرار گیرد. با تصویب اصلاحیه وضعیت واردات خودرو مشخص می‌شود و واردکنندگان طبق چارچوب و ضوابط جدید می‌توانند واردات خودرو را انجام دهند.


      قیمت خودروهای وارداتی
    قیمت خودروهای وارداتی بعد از توقف ثبت سفارش واردات خودرو 7 درصد افزایش پیدا کرد اما رقم افزایش به عدد یاد شده ختم نشد و قیمت خودروهای خارجی بعضا تا 20 درصد هم گران شد و البته این در حالی است که برخی از خودروها کمیاب شد و مشتریان نتوانستند به خودروهایی که می‌خواستند دسترسی پیدا کنند. این قبیل خودروها بین 30 تا 40‌میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کردند.


      نتیجه گیری
    جلوگیری از واردت خودرو به جهت آنکه قیمت‌ها افزایش پیدا کرد برای خریداران خودروهای خارجی دردسرساز شد، اما دولتی‌ها معتقدند وقتی میزان واردات خودرو 40 درصد در نیمه اول امسال افزایش پیدا کرد هیچ دلیلی بر گرانی قیمت‌ها نبود و این رشد قیمت تخلف فروشندگان محسوب می‌شود. ولی قاعدتاً اصلاح قانون ثبت سفارش خودرو به ساماندهی این بازار کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد واردات خودرو به هر شکلی صورت گیرد  و به طور قطع تصمیم دولت به نفع مردم تمام خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو