فونیکسریمکسبهتام

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور:

۱۰ سال برای اسقاط خودروهای فرسوده زمان نیاز داریم

عصر خودرو- رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: اگر عمل‌کرد سال ۹۵ را در نظر بگیریم و با سال‌های قبل میانگین بگیریم حدود ۱۰ سال طول می‌کشد تا همه خودروهای فرسوده را اسقاط کنیم.

۱۰ سال برای اسقاط خودروهای فرسوده زمان نیاز داریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، مهدی نیک‌دار در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت موضوع آلودگی هوا گفت: در بحث اسقاط، انواع و اقسام خودرو را اسقاط می‌کنند اما برای اینکه بتوان این را مقایسه کرد همه آمار را به معادل سواری تبدیل می‌کنیم. تمام خودروهایی که در کشور اسقاط می‌شوند اطلاعات و آمارشان در سامانه ثبت می‌شود و بنابراین این آمار مربوط به کل کشور است و از سامانه ستاد استخراج شده است.

    وی ادامه داد: از سال 1385 تا 1395 بیشترین گواهی اسقاطی که صادر شده و اسقاطی که انجام شده در سال 95 بوده و عدد آن 350 هزار معادل سواری بوده است. اگر عمل‌کرد سال 95 را در نظر بگیریم و با سال‌های قبل میانگین بگیریم حدود 10 سال طول می‌کشد تا همه خودروهای فرسوده را اسقاط کنیم اما باید این را هم در نظر بگیریم که هر سال به این عدد افزوده می‌شود.

    نیک دار با بیان این که برای اینکه بتوانیم این فرایند را در چهار سال به سرانجام برسانیم مصوبه‌ای به دولت بردیم که واردکنندگان به ازای خودرویی که وارد می‌کنند و مصرف سوخت آن باید خودرو اسقاط کنند، گفت: با تغییراتی که در جدول این موضوع دادیم سهم اسقاط خودرو در ازای وارداتی‌ها از حدود 200 هزار گواهی به حدود 400 هزار گواهی رسید. حدود 140 هزار تا هم سهم خودروهای داخلی بود. بندی هم اضافه کردیم که خودروهایی که به مناطق آزاد وارد می‌شوند باید خودرو اسقاط کنند که پیش از این وجود نداشت و آماری نداشتیم. اکنون این عدد به 800 هزار رسیده و این تقاضا را به دولت برده‌ایم. خودروسازان داخلی اعتراض کردند چرا که برای هر اسقاط باید دو و نیم تا سه میلیون تومان هزینه کنند و در حق مردم اجحاف می‌شد و الان این سهم 140 هزارتایی کم خواهد شد.

    وی با اشاره به این که اتفاق خوبی که در شهریورماه به خاطر این مصوبه رخ داد این بود که به یکباره شاهد افزایش اسقاط در کشور بودیم گفت: در شهریور 95، ما 25 هزار واحد اسقاط انجام دادیم اما شهریور امسال این عدد به 60 هزار رسید. اتفاق بدی که افتاد این بود که بحث خودروساز داخلی حذف شد و ثبت سفارش هم مسدود شد و الان وارداتی انجام نمی‌شود و واردات که انجام نشود اسقاط هم انجام نمی‌شود و به همین دلیل واردکنندگان به هیچ عنوان گواهی اسقاط نمی‌خرند و بنابراین مراکز اسقاط هم اسقاطی انجام نمی‌دهند که باعث شده افت شدیدی در مهر ماه داشته باشیم.

    به گفته این مقام مسئول بر این اساس هر زمان واردات افزایش یابد اسقاط هم افزایش می‌یابد در حالی که برای یک میلیون و 400 هزار خودروی داخلی هیچ اسقاطی انجام نمی‌شود که این مشکل بزرگی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو