فونیکسریمکسبهتام

تراژدی مرگ در جاده های خراسان جنوبی

عصر خودرو- تصادفات مرگبار در جاده های خراسان جنوبی هر چند روز یکبار جان انسان ها را می گیرد و از بین عوامل حادثه زا همه نگاه ها به راه های این استان دوخته شده است.

تراژدی مرگ در جاده های خراسان جنوبی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، راننده، جاده و خودرو سه ضلع مثلث تصادفات جاده ای را تشکیل می دهند اما همواره سعی می شود تقصیر را به گردن راننده بیندازند و از سایر اضلاع کمتر حرفی به میان می آید.
    بدون شک وقتی صحبت از حوادث جاده ای می شود ناخودآگاه ذهن همه به سمت راننده خودرو یا عامل انسانی رجوع می کند در حالی که اگر ایمنی جاده و خودرو در وضعیت استاندارد باشد، عامل انسانی نخستین دلیل مرگ و میر جاده ای نخواهد بود.
    موضوع تلفات جاده ای در کشور به مرحله ای رسید که مقام معظم رهبری 26 شهریور امسال در مراسم دانش آموختگی دانشجویان علوم انتظامی با اشاره به این امر مهم فرمودند: « در قضییه جاده ها و تصادف هایی که در جاده ها پیش می آید سهم نیروی انتظامی در جلوگیری از حوادث جاده ای چقدر است؟ این را باید بررسی کرد، البته عوامل گوناگونی و دستگاه های مختلفی در این زمینه سهم دارند، سهم نیروی انتظامی، سهم وزارت راه، سهم دستگاه های گوناگون صنعتی دیگر در این حادثه چه اندازه است؟ کاری کنیم که مردم عزیز ما این بخش حادثه خیز و تلخ و دردناک را در زندگی خود نداشته باشند.»

    ** راه های طولانی در خراسان جنوبی
    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی پنجم مهر ماه جاری در نشست کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان گفت: خراسان جنوبی ششمین استان کشور از لحاظ طول راه هاست اما میزان اعتبارات آن در مقایسه با سایر استان ها بسیار پایین است.
    مهدی جعفری، طول راه های استان را 17 هزار و 82 کیلومتر عنوان کرد و افزود: از این میزان، 472 کیلومتر راه اصلی چهارخطه، یکهزار و 62 کیلومتر راه اصلی، 2 هزار و 982 کیلومتر فرعی و یکهزار و 193 کیلومتر راه فرعی دسترسی است.
    وی گفت: همچنین خراسان جنوبی دارای 11 هزار و 370 کیلومتر راه روستایی است که پنج هزار و 618 کیلومتر آن آسفالت شده است.
    به گزارش ایرنا وی اظهار کرد: در استان 2 کریدور اصلی شمال به جنوب (چابهار - زاهدان - مشهد - بندرعباس - چابهار و کرمان - دیهوک - راور و کریدور شرق به غرب (بیرجند - دیهوک - راور - طبس - اصفهان ) به طول یکهزار و 500 کیلومتر وجود دارد.
    وی گفت: در کریدور شرقی استان دو محور طبس - یزد و طبس - اصفهان باند دوم در دست اجراست و راه طبس - بیرجند باند دوم در قالب بهسازی و تبدیل محور به راه اصلی در دست انجام است.
    این توضیحات در شرایط است که برخی جاده های استان به ویژه بیرجند - قاین و دیهوک - راور حادثه خیزترین محورها به شمار می روند و به 'جاده مرگ' یا 'محور دلهره' شهرت یافته اند.
    خراسان جنوبی کمترین میزان برخورداری از آزادراه و بزرگراه را دارد و تقریبا اکثر جاده های استان دو طرفه است، از طرفی نبود شبکه ریلی و محدودیت تعداد پروازهای هواپیمایی سبب شده هر روز شاهد افزایش تردد در جاده های این استان پهناور و کویری باشیم.

    ** افزایش 8.4 درصدی فوت ناشی از تصادف در استان
    مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی گفت: در 6 ماه گذشته 129 مورد فوتی ناشی از حوادث رانندگی در این استان روی داد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 8.4 درصد افزایش داشت.
    مصطفی جعفرزاده افزود: این آمار ممکن است تغییر کند چرا که برخی مصدومان تصادفات به استان های مجاور منتقل شده و خارج از استان فوت می کنند.
    وی گفت: 63 مورد از 129 مورد فوتی در محل حادثه، 55 مورد در بیمارستان ها و مابقی حین انتقال به بیمارستان فوت شدند.
    وی بیان کرد: بر اساس آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی، در مجموع در ماه های ابتدای سال شاهد کاهش تعداد فوتی اما در 2 ماه گذشته شاهد افزایش فوتی ها بر اثر تصادفات درون و برون جاده ای بودیم.

    ** کاهش 12.9 درصد مصدومان تصادفات جاده ای
    جعفرزاده با بیان اینکه تعداد مصدومان تصادفات درون و برون شهری استان در این مدت 12.9 درصد کاهش یافت عنوان کرد: بیشترین تعداد فوتی با 17 مورد (23.3 درصد) در بیرجند، 11 مورد در قاین، 10 مورد در فردوس، طبس و نهبندان هر کدام 9 مورد، سربیشه پنج مورد، خوسف چهار مورد، سرایان و درمیان هر کدام سه مورد و بشرویه 2 مورد به وقوع پیوسته است.
    وی ادامه داد: فروردین ماه امسال 14 مورد فوتی با 22.2 درصد کاهش، اردیبهشت ماه 15 مورد فوتی با 11.8 درصد کاهش، خرداد ماه 20 فوتی با 42.2 درصد افزایش و مرداد ماه 26 فوتی با 52.9 درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد بودیم.

    ** 76.7 درصد فوتی ها مربوط به جاده های برون شهری است
    مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی با بیان اینکه عمده فوتی های تصادف مربوط به جاده های برون شهری است گفت: چهار ماه ابتدای امسال 76.7 درصد فوتی ها مربوط به جاده های برون شهری، 6 مورد در جاده های روستایی و 11 مورد در جاده های درون شهری ثبت شده است.
    وی با اعلام اینکه خودروی پراید و سپس موتورسیکلت بیشترین آمار فوتی را به خود اختصاص دادند افزود: رتبه استان از نظر تعداد متوفیان ناشی از حوادث رانندگی در سال 95 بر حسب جمعیت خراسان جنوبی در جایگاه دهم کشور قرار دارد که این رتبه نسبت به سال 94 نیز کاهش داشته است.
    وی ضربه به سر را علت نهایی 74 درصد فوتی ها در تصادفات اعلام و اظهار کرد: براساس آمار اداره کل پزشکی قانونی 49.3 درصد نحوه وقوع تصادف بر اثر برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر بوده است.
    جعفرزاده با بیان اینکه 34.2 درصد متوفیان تصادفات جاده ای بازه سنی 30 تا 49 سال دارند گفت: بین راننده و سرنشین تعداد فوتی ها یکسان گزارش شده است.
    با وجود اجرای طرح های مختلف دوبانده سازی در محورهای اصلی این استان از جمله بیرجند - قاین هنوز بخش قابل توجهی از راه های خراسان جنوبی دوطرفه و حادثه ساز است.

    ** رانندگانی که همیشه مقصر شناخته می شوند
    محسن آراسته فوق لیسانس مدیریت دولتی راننده محورهای بیرجند - اصفهان، بیرجند - شیراز و بیرجند - تهران که 18 سال سابقه راننده در این محورها را دارد روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان همیشه رانندگان را مقصر اصلی تصادفات جاده ای می دانند این در حالیست که وضعیت جاده های مواصلاتی استان بسیار نامناسب است.
    وی تنها 20 تا 30 درصد دلیل وقوع تصادفات را عامل انسانی دانست و گفت: آسفالت نامناسب، علایم ایمنی نا مفهوم، خط کشی های رنگ پریده، برخورد نامناسب ماموران پلیس راه در جاده ها با رانندگان از جمله عوامل وقوع تصادفات است.
    وی بیان کرد: اینکه ماموران پلیس راه در صورت بروز تخلف نسبت به توقف دستگاه و اخذ مدارک راننده اقدام می کنند، شایسته است اما برخی مواقع برخورد نامناسب با رانندگان و ماکسیمم جریمه را لحاظ کردن، باعث خشم و عصبانیت رانندگان می شود.
    این راننده پایه یک گفت: راننده ای که برای سه شبانه روز رانندگی تنها 150 هزار تومان دریافت می کند، باید وجه جریمه اتوبوس را نیز از جیب خود پرداخت کند لذا اعصاب وی به هم ریخته و سبب بروز تصادفات بیشتر می شود.
    آراسته با بیان اینکه رانندگان قشری زحمتکش اما اصولا کم سواد هستند اظهار کرد: در احداث و بهسازی جاده ها، کمبود بودجه همیشه حرف اول مسئولان بوده است اما انگار از جیب رانندگان باید این کمبودها جبران شود.
    وی گفت: در 18 سالی که راننده بودم جز بهسازی و روکش جاده ها اقدام اساسی برای بهبود جاده ها انجام نشده اما دوبانده سازی برخی محورها به ویژه جاده بیرجند - قاین که به جاده مرگ مشهور است قابل ستایش است.
    وی ادامه داد: وضعیت جاده طبس - خور نیز باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد اما هیچگونه توجهی نمی شود، جاده باریک، پیچ های خطرناک و فاقد علایم ایمنی، آبگیرهای نامناسب، رنگ پریدگی خطوط جاده و غیره از جمله مشکلات این محور است.
    راننده خودروی سنگین افزود: در حال حاضر سامانه سپهتن ( سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان ) در وسایل نقلیه نصب شده و عدم رعایت ساعت رانندگی مجاز توسط راننده ها و خستگی به علت ساعت رانندگی غیرمجاز، عدم استراحت بین رانندگی مداوم، عدم رعایت سرعت مجاز و مطمئنه، مکالمه حین رانندگی و غیره را تحت نظارت قرار می دهد.

    ** وقوع یکهزار و 171 فقره تصادف در جاده های خراسان جنوبی
    رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نیز گفت: در 6 ماه ابتدای امسال یکهزار و 171 فقره تصادف در راه های برون شهری استان به وقوع پیوست که یکهزار و 488 نفر صدمه دیدند و 112 نفر فوت کردند.
    سرهنگ حسین رضایی افزود: تعداد فوتی ها نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد کاهش یافت اما تعداد مجروحان 26 درصد و مجموع تصادفات 23 درصد افزایش یافت.
    وی بیان کرد: بیشترین وسایل نقلیه درگیر در تصادفات به ویژه در تصادفات جاده ای 63 درصد مربوط به سواری ها و 16 درصد مربوط به موتورسیکلت ها گزارش شده است.
    وی اظهار کرد: توجه نکردن به جلو با 43 درصد و تخطی از سرعت مطمئنه با 22 درصد، دو عامل مهم وقوع تصادف در محورهای برون شهری استان است.
    این مقام انتظامی با اشاره به اینکه 58 درصد از کل متوفیان تصادفات جاده ای 6 ماه گذشته مربوط به 2 پلیس راه بیرجند و قاین است عنوان کرد: از مجموع تصادفات فوتی و جرحی استان 46 درصد در جاده های اصلی، 47 درصد در جاده ها روستایی و مابقی در محورهای فرعی و خارج از حریم جاده رخ داد.

    ** واژگونی خودرو عامل 46 درصد تصادفات
    وی گفت: واژگونی خودرو 46 درصد با 10 درصد کاهش نسبت به سال گذشته و موتورسیکلت 19 درصد تصادفات را به خود اختصاص داد.
    سرهنگ رضایی افزود: در خراسان جنوبی 153 نقطه مستعد وقوع تصادف و 46 نقطه حادثه خیز وجود داشت که از این نقاط 27 نقطه به عنوان اولویت اول استان شناسایی و در لیست نقاط رفع نقاط حادثه خیز وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
    وی با اشاره به سهم سایر سازمان ها در وقوع تصادفات جاده ای بیان کرد: سهم راه به تنهایی سه درصد، خودرو 2 درصد و عامل انسانی 95 درصد از تصادفات را به خود اختصاص داد.
    وی ادامه داد: 41 درصد از 95 درصد عامل انسانی تصادفات در نقاطی اتفاق افتاد که خطای انسانی به دلیل نقص راه، عامل تشدید کننده صدمه بود.
    رئیس پلیس راه استان گفت: 19 کیلومتر محور بیرجند - قاین فاقد علایم ایمنی و تجهیزات راه که زیرساخت آن از قبل آماده شده بود توسط اداره کل راهداری و راه و شهرسازی مورد بهره برداری قرار گرفت اما نسبت به تامین اعتبار مورد نیاز برای ایمنی جاده باید از طریق وزارت راه و راهداری اقدام شود.
    کمپین تلگرامی « نه به جاده مرگ» بتازگی با هدف پیگیری اتمام عملیات دو بانده سازی محور 100 کیلومتر بیرجند - قاین در خراسان جنوبی راه اندازی شد.
    در این کانال بیش از 20 هزار نفر از مردم استان به ویژه شهرستان های بیرجند و قاین عضویت داشته و با گذاشتن عکس، مطلب و فیلم هایی از صحنه های تصادف خواستار اتمام پروژه دوبانده سازی این محور مهم شده اند.
    همچنین دومین کمپین بزرگ تلگرامی با عنوان « کمپین بازگشایی 100 درصدی بزرگراه بیرجند - قاین' از وزیر کشور و وزیر راه برای مشخص شدن وضعیت این جاده دعوت حضوری کرده و از رئیس جمهوری خواستار دستور ویژه در این زمینه شدند.
    محور بیرجند - قاین مهمترین جاده استان است که بیشترین تصادفات جاده ای را به خود اختصاص داده و به جاده مرگ لقب گرفته است، عملیات احداث دوبانده سازی بزرگراه بیرجند - قاین از سال 89 آغاز شد که تاکنون 46 کیلومتر آن به اتمام رسیده و تکمیل آن نیازمند اختصاص بودجه است.
    همچنین 26 مهر ماه جاری جلسه فوق العاده ای با حضور چهار نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی با استاندار و نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد و امید است این بار با ورود مسئولان رده بالای استان و کشور این مشکل برای همیشه حل شده و مردم استان دیگر شاهد داغ عزیزانشان در جاده های استان نباشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط