فونیکسریمکسبهتام

ورود شورای رقابت به افزایش قیمت خودرو

عصر خودرو- بخشنامه شرکت سایپا برای افزایش قیمت ۹۰۰هزار تا ۵میلیون تومانی ۷محصول این شرکت از دیروز موجب شد تا رئیس شورای رقابت در گفت‌وگویی ضمن غیرقانونی‌خواندن این افزایش‌ قیمت‌ها، از ورود شورا برای بررسی و پیگیری آن خبر دهد.

ورود شورای رقابت به افزایش قیمت خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری آنلاین، براساس جدیدترین بخشنامه سایپا به نمایندگی‌های فروش این گروه خودروسازی، قیمت 7 محصول این شرکت افزایش یافت. براساس این بخشنامه، قیمت سراتو دنده اتوماتیک 2000آپشنال با رشد 5میلیون تومانی به 104میلیون و 158هزارتومان، سراتو دستی آپشنال با رشد 5میلیون تومانی به 86میلیون و 429هزارتومان، سراتو دنده اتوماتیک 2000سی‌سی با افزایش 5میلیون تومانی به 96میلیون و 145هزارتومان، چانگان با رشد قیمت 3میلیون تومانی به 69میلیون و 57هزارتومان، تیبا 2 با افزایش یک میلیون تومانی به 28میلیون و 616هزارتومان،

    ساینا با افزایش قیمت 900هزار تومانی به 28میلیون و 900هزارتومان، آریو دنده دستی 1600سی‌سی با افزایش قیمت یک میلیون تومانی به 49میلیون و 745هزارتومان و آریو دنده اتوماتیک 1600سی‌سی با افزایش قیمت یک میلیون تومانی به 57میلیون و 815هزار تومان افزایش یافته است. افزایش قیمت 7محصول سایپا در حالی است که در شرکت ایران خودرو نیز که چندی پیش قیمت مصرف کننده رنو کپچر را تا 10میلیون تومان افزایش داده و قیمت این خودرو را با حذف آپشن گرمکن صندلی از 109میلیون و 900هزار به 119میلیون و 900هزار تومان رسانده است، زمزمه‌های افزایش قیمت محصولات دیگر به گوش می‌رسد.

    پیگیری در شورای رقابت
    رئیس شورای رقابت در مورد افزایش اخیر قیمت برخی محصولات سایپا در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد: شورای رقابت پیگیر افزایش اخیر قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری مانند سراتو ، تیبا2 و... خواهد بود و این موضوع را از خودروسازان پیگیری خواهد کرد. اما در مجموع همه خودروهای موجود در بازار کشور مشمول ضوابط قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند بلکه خانواده خودروهای پراید و پژو شامل این ضوابط قیمت‌گذاری می‌شود و شورای رقابت بعد از ارائه دستورالعمل قیمت، وظیفه‌ یا بازوی اجرایی برای نظارت و کنترل قیمت‌ها ندارد.

    رضا شیوا با تأکید بر اینکه نظارت بر قیمت خودرو در بازار مصرف برعهده سایر دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و تعزیرات حکومتی است، در مورد افزایش یک میلیون تومانی قیمت خودروتیبا 2، ساینا و برخی دیگر از محصولات سایپا افزود: هرگونه افزایش قیمت خودروهای مشمول ضوابط قیمت‌گذاری خارج از چارچوب و دستورالعمل ابلاغ شده شورای رقابت غیرقانونی بوده و شورا آن را پیگیری خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه ورود شورای رقابت به قیمت خودروهای مشمول ضوابط قیمت‌گذاری برای کمک به ساماندهی بازار خودروست، افزود: نظارت بر قیمت خودروهای مشمول ضوابط قیمت‌گذاری یا خودروهای وارداتی وظیفه شورای رقابت نیست بلکه این شورا با ابلاغ دستورالعمل، چارچوب تعیین قیمت‌ خودروهای مشمول را تعیین می‌کند و به اندازه کافی دستگاه نظارتی برای رصد قیمت خودرو در بازار داریم. شیوا تأکید کرد با وجود این شورا، علاوه بر پیگیری افزایش اخیر قیمت محصولات سایپا درصورت شکایت مشتریان از افزایش قیمت خودرو، این موضوع را بررسی خواهد کرد.

    افزایش قیمت ‌محصولات سایپا قانونی است؟
    معاون بازاریابی و فروش سایپا در پاسخ به خبرنگار ما ضمن تأیید خبر افزایش قیمت 900هزار تا 5میلیون تومانی 7محصول این شرکت اعلام کرد: افزایش قیمت 2محصول تیبا2 و ساینا از محل مجوز‌هایی صورت گرفته که شورای رقابت قبلا به شرکت سایپا داده است. رضا تقی‌زاده تأکید کرد: بر مبنای این دو مجوز افزایش قیمت پایه 700تا 800هزار تومانی خودرو‌های مذکور با احتساب مالیات 13تا 14درصدی ارزش افزوده، عوارض، شماره‌گذاری، بیمه و... اعمال شده که در نهایت میزان افزایش قیمت خودروهای مذکور برای مشتریان به یک میلیون تومان رسیده است.

    رضا تقی‌زاده با بیان اینکه 3مدل خودرو آریو، چانگان و سراتو مشمول ضوابط و دستورالعمل قیمت‌گذاری مصوب شورای رقابت نیست، افزود: افزایش اخیر قیمت این 3 مدل خودرو در انواع دنده دستی و اتوماتیک نیزمستقیما متاثر از افزایش اخیر نرخ ارز و رشد هزینه نهاده‌های تولید بوده است. وی اظهار داشت: به‌طور مثال، قیمت فولاد رشد حدود 60درصدی داشته و نرخ برخی دیگر از نهاده‌های تولید مانند محصولات پتروشیمی و... نیز افزایش یافته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو