فونیکسریمکسبهتام

ویژگی‌های خانواده پژو با موتور TU۵

عصر خودرو- ورود انواع و اقسام خودروها به بازار، خیلی ها را هنگام خرید خودرو، دچار سردرگمی می کند. اگر چه برای خرید یک خودرو، مجموعه عوامل و ارزیابی های مختلف از آن از جمله ایمنی، آپشن، ابعاد و زیبایی و ... را باید در نظر داشت، اما نباید از ویژگی های فنی موتور خودرو نیز غفلت کرد.

ویژگی‌های خانواده پژو با موتور TU۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران جیب ،  امروزه خودروهای زیادی هستند که با یک موتور عرضه می شوند، البته نکته منفی ای هم نیست و بسیاری از خودروسازان دنیا، اقدام به این کار می کنند. به همین خاطر قصد داریم در چند شماره، موتورهای معروفی را که روی خودروهای تولید داخل به کار گرفته شده اند معرفی کنیم.

    امروز به سراغ بررسی موتور مشهور TU5 که عمدتاً قلب تپنده محصولات پژو را در محصولات ایران خودرو تشکیل می دهد رفته ایم. پس از مطالعه این گزارش، ضمن بررسی فنی این موتور، متوجه خواهید شد که میان تعدادی از خودروهای داخلی از نظر این موتور و ویژگی های اساسی پیشرانه، تفاوتی نیست. البته ناگفته نماند که احساس مطلوب رانندگی، علاوه بر ویژگی های فنی موتور، به موارد دیگری همچون ویژگی های جعبه دنده (گیربکس) و هماهنگی آن با موتور، سیستم های تعلیق (فنر و کمک فنر) و ... نیز بستگی دارد که به دلیل تخصصی بودن بیش از حد موضوع، در این سری از گزارش ها، تا حد امکان از آن ها صرف نظرکردیم.

    Tu5

     Tu5 چیست؟

    موتوری که امروزه ما تحت عنوان TU5 می شناسیم، عضوی از خانواده بزرگ تر موتورهای نسلی به نام TU  است که نخستین بار در سال 1986 توسط گروه پژو سیتروئن (PSA) رونمایی شدند. این موتور به همراه موتور TU3 هم اکنون روی مجموعه ای از خودروهای داخلی به کار گرفته شده است. TU5 ابتدا با خانواده 206 به بازار ایران آمد و بعدها در دیگر  محصولات ایران خودرو نیز استفاده شد. به همین دلیل اکثر افراد این موتور را مربوط به خودروی 206 می دانستند و استفاده  از آن در دیگر محصولات را اشتباه ایران خودرو به حساب می آوردند. این در حالی است که شرکت های مطرح خودروسازی هم یک موتور موفق را روی مدل های مختلف خودرو استفاده می کنند.

    از ویژگی های مثبت این موتور، می توان به صدای کم، قدرت مناسب و استاندارد آلایندگی بالا اشاره کرد. موتورهای TU5 فعلی که نام خودروهای به کارگیرنده آن در ادامه می آید، 16 سوپاپ دارند که منجر به تولید قدرت بیشتر در موتور و مصرف سوخت پایین تر می شوند. ظرفیت TU5 در خودروهای فعلی، 1600 سی سی است که قدرتی حدود 108 اسب بخار را تولید می کند.

    موتور TU5 در محصولات مختلف ایران خودرو با جعبه دنده های مختلفی به کار برده شده است. به عنوان مثال جعبه دنده از نوع MA در برخی از انواع خودروهای  206 و جعبه دنده BE نیز در برخی از خودروهای 405 ، پارس و رانا استفاده می شود. همین موضوع باعث اختلاف در حس رانندگی با این خودرو ها می شود. زیرا ضرایب دنده ها در این دو نوع جعبه دنده مختلف است. همچنین نوع ECU، نوع دریچه گاز و نسخه نرم افزار ECU نیز بی تاثیر نیست به طوری که حتی باعث تفاوت در مدل های مختلف خودرو 206 شده است. پدید آمدن باور نادرست " این موتور برای بدنه این ماشین مناسب نیست" ناشی از وجود تفاوت در این جزئیات است.

     به هر حال تعمیرکاران توصیه می کنند برای تعویض روغن به‌موقع این خودروها باید حساس بود. همچنین کیلومتر تعویض به موقع تسمه تایم که ممکن است برخی به آن کم توجه باشند نیز در خودروی مجهز به موتور TU5 بین 50 تا 60 هزار کیلومتر است.

    موتور TU5 پرکاربرد ترین موتور در محصولات ایران خودرو است. این موتور روی خودروهای رانا، پژو i 207 (دستی و اتوماتیک، پژو 206 تیپ 5 و 6)، پژو 206 صندوق دار (V2، V8،V9)، پژو پارس اتوماتیک، پژو پارس LX، پژو 405 بنزینی SLX و دانگ فنگ اچ 30 کراس (دستی و اتوماتیک) به کار رفته است. در ادامه، وجوه تمایز برخی از این محصولات با قلب تپنده TU5 را از منظر مصرف سوخت، شتاب، سطح کیفی (طبق آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در شهریور 96)، قیمت و نمره رضایتمندی مشتریان (بر اساس نظرسنجی سال 95) مرور می کنیم.

    6ggul2mor17knhrs88u.jpg

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو