فونیکسریمکسبهتام

سرگردانی مالکان خودروهای دوگانه سوز برای دریافت تأییدیه معاینه فنی

عصر خودرو- طرح الزام خودروهای دوگانه سوز به داشتن معاینه فنی ویژه در حالی از ابتدای شهریور ماه اجرا شد که زیرساخت های موردنیاز برای اجرای این طرح در پایتخت به طور کامل تامین نشده و همین امر منجر به تعویق سه ماهه طرح شد.

سرگردانی مالکان خودروهای دوگانه سوز برای دریافت تأییدیه معاینه فنی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، پس از اجرای طرح ترافیکی «کاهش» در تهران، خودروهای وارداتی تولیدی 2011 به قبل و خودروهای تولید داخل از سال 90 به قبل به منظور تردد در پایتخت ملزم به دریافت تأییدیه معاینه فنی شدند.

    اوایل شهریور ماه امسال اعلام شد که خودروهای با سوخت CNG نیز در کنار معاینه فنی اولیه ملزم به دریافت تأییدیه معاینه فنی مربوط به تست مخزن گاز نیز هستند و خودروهای فاقد این معاینه فنی 50 هزار تومان جریمه خواهند شد.
    برای صدور این معاینه فنی، ابتدا معاینات چشمی انجام و سپس نسبت به تست هیدرواستاتیک اقدام می شود که البته خودروهای صفر با سوخت CNG تا سه سال از دریافت معاینه فنی خودروهای گازسوز معاف هستند.
    تست هیدرواستاتیک خودروهای گازسوز در مراکز معاینه فنی پایتخت انجام نمی شود، 10 آزمایشگاه انجام این کار را برعهده دارند که در حال حاضر در سطح پایتخت تنها 2 آزمایشگاه آن فعال است.
    همین امر دارندگان خودروهای دوگانه سوز را با مشکلات زیادی مواجه کرده و از آنجایی که تعداد خودروهایی که با اجرای این طرح مشمول دریافت معاینه فنی می شوند زیاد است، به طور طبیعی صدور معاینه فنی نیز به طول می انجامد.
    تعدادی از شهروندان تهرانی که برای دریافت تأییدیه معاینه فنی خودروی دوگانه سوز خود مراجعه کرده اند، ضمن گلایه از بی انضباطی و مشخص نبودن متولی انجام این کار می گویند که با مراجعه به مراکز معاینه فنی ادرس مراکزی داده می شود که با مراجعه به آن هیچ نظم و ساز و کار مشخصی مشاهده نمی شود و هر فردی باید اسم خود را برروی برگه ای که روی در مرکز چسبانده شده، به همراه شماره تلفن بنویسد و منتظر تماس آن مرکز بماند.

    *شهرداری نقشی در صدور معاینه فنی خودروهای گازسوز ندارد
    سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای پایتخت در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت که شهرداری تهران نقشی در صدور تأییدیه ویژه خودروهای دوگانه سوز ندارد و تنها می تواند معاینه فنی معمولی برای این خودروها صادر کند.
    وی با بیان اینکه صدور معاینه فنی این خودروها برعهده وزارت کشور است اظهار کرد: در همین راستا مقرر شد شهرداری تهران بخشی از فضای مراکز معاینه فنی خود را برای حضور نمایندگان مراکز مخصوص خودروهای دوگانه سوز اختصاص دهد.
    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای پایتخت خاطرنشان کرد: علیرغم همکاری شهرداری تهران، نمایندگان این شرکت ها در همه مراکز معاینه فنی حضور ندارند و از طرفی به دلیل آنکه تنها 2 مرکز، کار تست هیدرواستاتیک را انجام می دهد صدور تأییدیه معاینه فنی خودروهای گازسوز باکندی انجام می شود.

    * تعویق سه ماهه در اجرای طرح
    در همین ارتباط مدیر اجرایی طرح ملی معاینه فنی خودروهای سبک در کشور نبود کافی مراکز هیدروستاتیک را یکی از مشکلات مربوط به معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز ذکر کرد و گفت: طی سه ماه آینده این مراکز در کشور راه اندازی می شود.
    سعید قیصر اظهار کرد: طرح معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز با توجه به کمبود زیرساخت های لازم برای اجرای طرح آزمون‌های این خودروها به مدت سه ماه به تعویق افتاد اما بخشنامه مربوط به آن هنوز ابلاغ نشده است.
    وی با بیان اینکه استان تهران به 40 مرکز هیدرواستاتیک نیاز دارد که در حال حاضر
    2 مرکز در این استان فعال است یادآور شد: قرار است تصمیم گیری در خصوص نحوه و زمان اجرای این طرح بزودی اعلام شود.
    قیصر تاکید کرد: به دلیل نبود زیر ساخت های لازم در این خصوص مالکان این خودرو ها به زحمت می افتند و برای گرفتن معاینه فنی خودرو معطل می شوند.
    وی خاطر نشان کرد: مالکانی که دوگانه سوز بودن خودرو آنها در سند خودرو قید شده باشد به صورت نوبتی می توانند برای گرفتن معاینه فنی مراجعه کنند و اعمال جریمه شامل آنها نخواهد شد.
    مدیر اجرایی معاینه فنی خودروهای وزارت کشور گفت: از هفته دوم شهریورماه سال جاری، معاینه فنی برای خودروهای با سوخت CNG اجباری شده و باید دارندگان خودروهای دوگانه‌سوز علاوه بر معاینه فنی اولیه خودرو، یک معاینه فنی دیگر که در آن تست مخزن گاز خودروها انجام می‌شود، دارا باشند.
    درهمین حال و از سوی دیگر، پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرده که نسبت به خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران اعمال قانون خواهد کرد و این خودروها در صورت تردد در محدوده های ترافیکی(زوج و فرد و طرح ترافیک) 50 هزار تومان به صورت روزانه جریمه می شوند.
    به گزارش ایرنا، طرح ترافیکی کاهش یا LEZ دی ماه سال 93 به تصویب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران رسید اما پس از مدتی ایراداتی از سوی پلیس راهور به این طرح وارد و در نهایت با حذف بخش هایی از این طرح مقر شد مقرر شد از تردد خودروهای فرسوده در پایتخت ممانعت به عمل آمده و داشتن تأییدیه معاینه فنی برای تمامی خودروها الزامی شد.
    همان زمان اعلام شد این طرح در سه مرحله اجرا خواهد شد که بر این اساس در مرحله اول خودروهایی که وارد محدوده طرح زوج و فرد شوند علاوه بر شماره پلاک، برگه معاینه فنی خودرو نیز به صورت مکانیزه کنترل و در صورت نداشتن مجوز فنی برای مالک خودرو پیامک ارشادی برای آنها ارسال می شود اما ارسال این پیامک به منزله جریمه خودرو نبوده و در آن از مالک خودروی فاقد معاینه فنی خواسته شده تا اول مهرماه (آغاز مرحله دوم طرح کاهش) نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند.
    براساس اعلام شهرداری تهران کنترل خودروها به محدوده ترافیکی زوج و فرد توسط 300 دستگاه دوربین انجام و برای متخلفان(شماره پلاک و معاینه فنی) 500 هزار ریال جریمه اعمال قانون می شود.
    در مرحله سوم اجرای این طرح تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در پایتخت ممنوع اعلام شد و یک هزار دستگاه دوربینی که تمامی تخلفات خودروها را ثبت می کنند مجهز به کد ثبت تخلف نداشتن معاینه فنی نیز شدند.
    مهم ترین اصل در روند اجرای طرح ترافیکی کاهش، لزوم داشتن برگه معاینه فنی خودرو است که شامل تمام خودروهای معمولی یا خودروهای دوگانه سوز می شد؛ اما اجرای طرح دریافت تأییدیه معاینه فنی ویژه برای خودروهای دوگانه سوز آن هم در شرایطی که زیرساخت های فنی و اجرایی آن کافی نبوده و در نهایت منجر به تعویق سه ماهه طرح می شود لزوم برنامه ریزی و بررسی تمامی ابعاد یک طرح را پیش از اجرا بیشتر نمایان می کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو