فونیکسریمکسبهتام

تمام اتوبوس‌های تهران تا ۲ سال دیگر از رده خارج می‌شوند

عصر خودرو- رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید تا دو سال دیگر تمام اتوبوس‌های پایتخت به سن فرسودگی می رسند و باید دست‌کم ۲ هزار اتوبوس تازه وارد ناوگان کرد.

تمام اتوبوس‌های تهران تا ۲ سال دیگر از رده خارج می‌شوند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، فرسودگی اتوبوس های پایتخت خبر تازه ای نیست اما محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هشدار داده است اگر وضعیت ناوگان اتوبوسرانی به همین شکل ادامه پیدا کند و اتوبوس جدیدی به پایتخت اضافه نشود تا 2 سال دیگر تمام اتوبوس های شهری تهران فرسوده خواهند شد

    علیخانی   با اشاره به این که ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران دست کم نیاز به 2 هزار اتوبوس دارد گفت: نیاز شهر تهران به اتوبوس بیش از دو هزار اتوبوس است اما ما بدون بلندپروازی این تعداد را اعلام می کنیم که نیاز اورژانسی تهران است.

    او ادامه داد: باید 5 میلیون سفر در تهران توسط اتوبوس ها انجام شود و ما با این آمار فاصله زیادی داریم. ناهماهنگی هایی که تاکنون میان مدیریت شهری و دولت وجود داشته سبب شده تهران از بسیاری از حقوق خود محروم شود.

    علیخانی با اشاره به جدی بودن بحران اتوبوس‌های فرسوده گازسوز اضافه کرد: 2 هزار و 600 اتوبوس فرسوده در شهر تهران وجود دارد و این اتوبوس‌ها عمدتا به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به خطرات قابل توجه اتوبوس‌های گازی فرسوده تصریح کرد: در مخازن گاز اتوبوس‌های فرسوده مشکلاتی وجود داشته و هر لحظه امکان به وجود آوردن یک حادثه را دارند.

    در مخازن گاز اتوبوس‌های فرسوده مشکلاتی وجود داشته و هر لحظه امکان به وجود آوردن یک حادثه را دارند
    علیخانی تاکید کرد: تاکنون حادثه‌ای در این رابطه به کمیسیون گزارش نشده اما این احتمال وجود دارد که هر لحظه حادثه‌ای خطرناک در تهران رخ دهد.

    به گفته مسئولان شهری 3 هزار و 563 اتوبوس فرسوده شهر تهران است که عمرشان از 8 سال گذشته است.

    پیمان سنندجی، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی  شهر تهران گفت :در حال حاضر دارای 6 هزار و 268 دستگاه اتوبوس در 241 خط اتوبوسرانی فعالیت می‌کنند بیشترین درصد اتوبوسها متعلق به اتوبوسهای گازسوز تک کابین با 2 هزار و 669 دستگاه و کمترین متعلق به اتوبوسهای برقی و هیبریدی   است که با توجه به آلودگی شهر تهران اتوبوسهای برقی و هیبریدی باید افزایش پیدا کنند.

    او ادامه می دهد : باتوجه به آلودگی شهر تهران نزدیک به نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده و موجب آلودگی هوا وآلودگی‌هایی نظیر آلودگی صوتی، بصری و غیره می‌شوند که هرچه سریعتر باید نوساز شوند. بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال 90 عمر مفید اتوبوسها 8 سال تعیین شده که بر این اساس نیمی از ناوگان شرکت واحد یعنی بیش از 3 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند.

    به گفته سنندجی هزار و 710 اتوبوس در تهران کم تر از 8 سال سن دارند که 27.3 درصد ناوگان را تشکیل می دهند. 995 اتوبوس سن آنها به 8 سال رسیده که 15.9 درصد ناوگان را تشکیل می دهند و 3 هزار و 563 دستگاه اتوبوس سنشان بیش از 8 سال است که 56.8 درصد ناوگان را تشکیل داده اند.

    بر اساس برنامه پنج ساله دوم و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز تهران حدود 8 هزار و 253 دستگاه است که این میزان در پایان برنامه 5 ساله یعنی سال 97 باید 9 هزار 53 دستگاه باشد. بر اساس برنامه جامع حمل و نقل در افق 1404 ناوگان شرکت اتوبوسرانی تهران می‌بایست از 11 هزار دستگاه اتوبوس بهره‌مند باشد تا بتواند در تحقق اهداف و ماموریت‌ها و نیز تحقق سهم 29 درصدی در جابجایی مسافران موفق باشد.

    براساس گزارش های منتشر شده از سوی شورای شهر تهران اتوبوس های مورد نیاز سال جاری ناوگان شرکت واحد در سال جاری 8 هزار و 253 دستگاه است که در سال 97 به 9 هزار و 53 دستگاه می رسد و براساس افق 1404 تهران باید 11 هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد.

    تزریق ناوگان اتوبوسرانی و خرید اتوبوس‌های جدید از دو طریق خرید دولت و خرید مستقیم شهرداری انجام می‌شود. بر اساس تبصره 13 مصوبه هیئت وزیران در سال 85 دولت می‌بایست در راستای نوسازی اتوبو سها و خرید اتوبوس‌های جدید 82٫5 درصد از هزینه را متقبل شود و تنها 17٫5 درصد بر عهده شهرداری‌های است. این در حالی است که از سال 1389 تا کنون هیچگونه اتوبوسی از محل اعتبارات سالیانه دولت به شرکت واحد تحویل نشده است و نوسازی ناوگان صرفاً محدود به خرید مستقیم شهرداری بوده است.

    2000 واگن مترو باید به ناوگان اضافه شود و این در حالیست که 3000 اتوبوس ما فرسوده هستند و نوسازی تاکسی‌ها با محوریت تاکسی هیبریدی و برقی باید در دستور کار قرار گیرد که البته از روش‌های مختلف همچون فاینانس و کمک بانک‌های داخلی باید این منابع تامین شود تا سرویس دهی بهتری داشته باشیم
    اما علی نوذر پور کارشناس مسایل شهری چندان اعتقادی به کم کاری دولت در زمینه نوسازی اتوبوسرانی ندارد. او با یادآوری سال هایی که مسئولیت مدیریت برنامه ریزی و عمرانی وزارت کشور را در دهه هفتاد داشته است گفت: آن سالها عمر ناوگان اتوبوسرانی به 12 سال رسیده و اوضاع بحرانی بود. وزیر کشور وقت در شورای اقتصاد کمک دولت به ناوگان اتوبوسرانی را به تصویب رساند که 10 ریال از محل فروش نفت سفید، 5 ریال از محل فروش گازوییل و 5 ریال نیز از محل فروش نفت کوره برای خرید اتوبوس اختصاص پیدا کند که همان سال 45 میلیارد از این محل برای شهرداری ها اتوبوس خریداری شد.

    او ادامه داد: این منابع مالی بعدها بخشی از مالیات ارزش افزوده که مستقیما به حساب شهرداری ها می رود اضافه شد و دیگر دولت از این محل درآمدی نداشت که بخواهد اتوبوسی خریداری کند.

    به گفته نوذر پور درآمد شهرداری تهران از این بخش هزار میلیارد تومان بوده که مدیریت شهری با آن اتوبوس خریداری می کردند.

    محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اما معتقد است برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس ها نیاز به کمک دولت است.او یکی از اولویت‌های کاری معاونت حمل و نقل را  منابع مالی دانست تا کسری ناوگان در مجموعه حمل و نقل عمومی تهران جبران شود.

    پورسید آقایی اضافه کرد: 2000 واگن مترو باید به ناوگان اضافه شود و این در حالیست که 3000 اتوبوس ما فرسوده هستند و نوسازی تاکسی‌ها با محوریت تاکسی هیبریدی و برقی باید در دستور کار قرار گیرد که البته از روش‌های مختلف همچون فاینانس و کمک بانک‌های داخلی باید این منابع تامین شود تا سرویس دهی بهتری داشته باشیم.

    وی با بیان اینکه قطعا بدون کمک دولت و ... این مسائل حل نمی‌شود، گفت: ما باید اعتماد مردم را جلب کنیم و آنها بدانند که ما برای بهبود بخشیدن به وضعیت تهران کار می‌کنیم.

    ناوگان اتوبوسرانی پایتخت باوجود فرسودگی مجبور است از حرکت نایستد و روزانه  بخش قابل توجهی از ترددهای شهری را بگیرد. در بخش اتوبوسرانی بیشترین بار جابه‌جایی بر دوش سامانه‌های تندرو است اما فرسودگی علاوه بر کاهش کیفیت تردد، موجب آلودگی هوای ناوگان نیز شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو