فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

مقایسه اجمالی بین تویوتا پریوس ‌هیبریدی، هیوندای النترا ۲۰۰۰ و کیا سراتو ۲۰۰۰ ؛ نبرد فاتحان بازار کامپکت

عصر خودرو- سدان‌های کامپکت (یا به زبان عامیانه فشرده) با وجود ویژگی‌هایی مثل قیمت مناسب (در قیاس با دیگر خودروهای مدرن)، فضای داخلی نسبتا خوب، بهره‌گیری از امکانات قابل قبول، ابعاد کوچک برای سهولت تردد در مسیرهای شهری، بهره‌گیری از پیشرانه‌های کم‌استهلاک و کم‌مصرف و مواردی از این قبیل، در چند سال اخیر به یکی از پر‌فروش‌ترین کلاس‌های بازار ایران تبدیل شده‌اند، به طوری که اگر نیم‌نگاهی به آمار فروش سالیانه شرکت‌های وارد‌کننده داشته باشیم، محصولات این کلاس جزء خوش‌فروش‌ترین‌های هر برند محسوب می‌شوند.

مقایسه اجمالی بین تویوتا پریوس ‌هیبریدی، هیوندای النترا ۲۰۰۰ و کیا سراتو ۲۰۰۰ ؛ نبرد فاتحان بازار کامپکت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، از این رو در این نوشتار قصد داریم به سراغ 3 مورد از سدان‌های کامپکت پر‌هیاهوی بازار برویم. هیوندای النترا که طی این چند سال حضورش در بازار جزء پرفروش‌ترین محصولات این برند بوده و حال نسل ششم آن (AD) با موتور 2‌لیتری آن به بازار کشور راه پیدا کرده است که البته به‌زودی نیز توسط کرمان خودرو به تولید خواهد رسید. سراتو هم به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای این کلاس در کشور، این روزها با فیس‌لیفت نسل سوم در بازار کشور حضور دارد. در نهایت نیز به تویوتا پریوس به عنوان پرفروش‌ترین خودرو ‌هایبرید بازار جهانی می‌رسیم که ساختار متفاوتی نسبت به دو رقیب کُره‌ای دارد ولی اگر به دنبال یک خودروی ایده‌آل در این کلاس باشید، بدون‌شک یکی از گزینه‌های شما خواهد بود.

    نقد ظاهر
    پریوس هرچند که در بازار جهانی طرفداران زیادی دارد اما ظاهر عجیب و نه‌چندان عامه‌پسند این خودرو ممکن است در نگاه بسیاری از خریداران چندان خوشایند جلوه نکند. این خودرو از سال 1997 ‌روی خط تولید تویوتا قرار داشته و حال پس از گذشت 2 دهه هنوز هم با حفظ DNA اولیه، ولی با زبان طراحی جدید این برند طراحی و تولید می‌شود. اما رقبای کره‌ای این ژاپنی پاک با ظاهر عامه‌پسندتر و عادی‌تری روانه بازار شده‌اند. النترا در ابتدای ورودش به بازار کشور با وجود سبک طراحی شبیه به سوناتا YF توانست گزینه مناسبی برای افرادی که نمی‌توانستند به اندازه سوناتا هزینه کنند، باشد و در آن دوران رکورد فروش خوبی را به ثبت رساند. نسل جدید نیز با وجود بهره‌گیری از زبان طراحی جدید این خودروساز و پلت‌فرمی بهتر، از نظر ابعاد کمی بزرگ‌تر از النترای قدیمی است ولی با این حال این خودرو هنوز هم کاربردی طراحی شده و ظاهری بسیار شبیه به سوناتای نسل جدید (LF) دارد؛ تا حدی که النترای AD را می‌توان یک LF کوچک نامید. نسل سوم سراتو نیز نزدیک به نیم دهه است که  روی خط تولید کیا موتورز قرار دارد و حال که به معرفی نسل چهارم این خودرو نزدیک شده‌ایم، این خودروساز یک نسخه فیس‌لیفت برای این محصول در نظر گرفته که تا ارائه نسل جدیدش، با زبان طراحی تازه این برند همسو باشد. در این گروه سه‌تایی، النترا عریض و طویل‌ترین و پریوس بلندقامت‌ترین گزینه‌ها هستند و هر سه خودرو نیز از فاصله بین دو محور یکسانی بهره می‌برند.

    تویوتا پریوس

     

     

    * کیا سراتو

     

    *هیوندای النترا

     

     

    در داخل این سه چه می‌گذرد؟

    این سدان‌های کامپکت موفق در بخش فضای داخلی هرچند که به اندازه سدان‌های خانوادگی و فول‌سایز وسیع طراحی نشده‌اند اما فضای پا، شانه‌ها و سر سرنشینان در هر سه خودرو مطلوب است. در بحث طراحی و مبلمان داخلی، پریوس همچون بدنه‌اش خاص ولی ساده طراحی شده و چیز خاصی به غیر از یک کنسول میانی در‌برگیرنده مانیتور و لیور کوچک دنده و درنهایت یک محفظه سفید‌رنگ در‌برگیرنده فضای شارژر وایرلس و جالیوانی در این خودرو به چشم نمی‌خورد. البته مبلمان و صندلی‌های پریوس براگیرتر از دو گزینه دیگر بوده و کیفیت ساخت قطعات داخلی این خودرو اندکی بهتر از دو گزینه کُره‌ای است. فضای کابین سراتو و النترا نیز همانطور که انتظار می‌رفت با سبک و سیاق نسبتا پر زرق و برق کره‌ای‌ها طراحی شده است و دکوراسیون داخلی این دو خودرو هرچند که در نمای اول شیک‌تر از پریوس جلوه می‌کند، اما مسئله کیفیت ساخت به خصوص در بخش پلاستیک‌های به‌کار‌رفته در ادوات، مسئله را تا حد زیادی روشن خواهد کرد. در ادامه جدول امکانات رفاهی این سه خودرو را با در‌نظر‌گیری بیشترین میزان آپشن قابل ارائه ‌روی هر گزینه (برای مثال پریوس در دو تیپ C و 3 به بازار عرضه می‌شود که تیپ 3 لحاظ شده است) خواهید خواند.

    تویوتا پریوس

    کیا سراتو

    هیوندای النترا

    نقدی بر مشخصات فنی

    در بحث فنی، دو گزینه کره‌ای از یک موتور کاملا مشابه 2 لیتری با پاشش چند‌نقطه‌ای سوخت و سیستم CVVT بهره می‌برند که در هر دو خودرو قدرتی مشابه را به شما عرضه می‌کند. همچنین جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به‌کار‌رفته در این دو محصول عملکرد بسیار بهتری از نسل‌های گذشته گیربکس‌های هیوندای-کیا دارد. اما در مقابل تویوتا پریوس از یک موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری اتکینسون سایکل 95 اسب بخاری به همراه یک موتور برقی 600 ولتی بهره می‌برد که البته این دو نیروی محرکه در مجموع 121 اسب بخار را به شما ارائه می‌کند که بسیار کمتر از حریفان کره‌ای است. جعبه دنده پریوس نیز از نوع ضریب متغیر E-CVT بوده و به همین دلیل رانندگی اسپرتی را نمی‌توان از این خودرو انتظار داشت. هرچند که باید گفت در این خودرو شتاب و کشش فدای مصرف سوخت ترکیبی خارق‌العاده 3.6 لیتر در 100 کیلومتر شده است و البته پریوس به دلیل بهره‌گیری از سیستم ‌هایبرید ترکیبی (کامپلکس) قابلیت رانندگی در حالت کاملا برقی را نیز دارد.

    نویسنده: معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو