فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

مروری بر مشخصات فنی و جایگاه بازاری کامیونت‌های JAC در کشورمان؛ رو به صعود

عصر خودرو- همان‌طور که در شماره گذشته گفتیم، بازار کامیونت در این روز‌ها در کشورمان از تب و تاب خاصی نسبت به رده‌های میان‌وزن و سنگین‌وزن برخوردار است. با فرض اینکه کامیون‌های سبک‌وزنی مثل خاور‌های ۶۰۸ را فاکتور گرفته و فقط صحبت از کامیونت‌های وارداتی کنیم، باید بگوییم که کامیونت در سال‌های قبل از انقلاب به کشورمان راه پیدا کرده بود اما بایستی اوج حضور آن را در دهه ۷۰ شمسی بدانیم که برند‌های ژاپنی و کره‌ای به بازار ایران رسیدند.

مروری بر مشخصات فنی و جایگاه بازاری کامیونت‌های JAC در کشورمان؛ رو به صعود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این حضور سرآغاز تولید نمونه‌هایی چون هیوندای مایتی شد و کم‌کم برند‌های معتبری مثل ایسوزو نیز وارد میدان شدند. در حال حاضر شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین برند بازار در این رده ایسوزو است که البته در سراسر دنیا شهرت بالایی در ساخت کامیون‌های سبک و موتور‌های دیزل دارد. با این وجود، این روز‌ها، کامیونت‌های JAC نیز حضور پر‌رنگی در بازار دارند و با فاصله‌گرفتن از خودرو‌های سنگین چینی که در ابتدای ورودشان بیشتر دردسر بودند تا خودرو کار، تداعی‌کننده یک خرید خوب و قابل‌اطمینان هستند. اما باید ذکر کنیم که مطلب پیش رو فقط یک معرفی از محصولات این خودروساز بوده که بی‌شک فقط به بیان نکات مثبت آنها در کنار معرفی و مشخصات و ویژگی‌هایشان پرداخته شده است و برای بررسی نکات مثبت و منفی و دیدی تمام‌جانبه در کنار نظر خریداران، قول تست فنی این محصولات را در آینده‌ای نزدیک می‌دهیم.

سنگین‌سازی جک
شاید در ابتدا تصور کنیم که شرکت چینی JAC یک سواری‌ساز است که به سمت ساخت خودرو‌های کار و تجاری تمایل پیدا کرده، اما در واقع خلاف این قضیه بوده و این شرکت در ابتدا تحت نام Jianghui به ساخت خودرو‌های تجاری مشغول بود و حضورش در زمینه ساخت خودرو‌های سبک، به سال 2007 مربوط می‌شود. موفقیت‌های این شرکت در زمینه‌های مختلف از جمله خودرو‌های سنگین باعث شد تا در زمانی که شرکت‌های سنگین‌ساز معتبر دنیا به دنبال بازار بکر چین بودند و تصمیم به کسب سهمی از این بازار با تاسیس شرکت‌های مشترک با چینی‌ها داشتند، ناویستار اینترنشنال نیز به شراکت با JAC برای ساخت خودرو‌های میان‌وزن و سنگین‌وزن در کنار تولید پیشرانه و قطعات مشترک روی آورد.
در میان محصولات این شرکت چینی، کامیونت‌ها نقش پر‌رنگی دارند و از جمله مهم‌ترین و راهبردی‌ترین محصولات صادراتی آنها محسوب می‌شوند.

جک در ایران ‌
کامیونت‌های جک در ایران در ابتدا توسط یک نماینده دیگر عرضه می‌شد و سپس شرکت دیگری به شکل منسجم‌تر اقدام به عرضه آنها کرد. ضمن اینکه کشنده‌های این شرکت چینی نیز متولی و نماینده دیگری دارد که البته کشنده‌های این سازنده چینی با وجود ارائه مجموعه‌ای متناسب و قابل قبول، اصلا به موفقیت‌های کامیونت‌های آن در بازار فروش دست پیدا نکرده است.
در حال حاضر 4 نوع کامیونت از سوی JAC در کشورمان ارائه می‌شود که در تناژ‌های 5.6 تن، 6 و 7.5 و در نهایت 8.2 تُن هستند. طراحی ظاهری این 4 محصول بسیار به هم نزدیک است که البته این وضعیت طراحی، رویه‌ای ثابت و جهانی در بین تمام شرکت‌های تجاری‌ساز دنیاست. پیشرانه‌ها مثل بسیاری از چینی‌های دیگر از سری موتور‌های کامینز است و نکته خوبی که باید در رابطه با اتاق این کامیونت‌ها به آن اشاره کنیم، امکان خریداری آنها به صورت خواب‌دار است که با عرض 1.8 تا 2 متری این بخش، کمتر کسی برای خوابیدن در آن حداقل از نظر قد دچار مشکل خواهد شد هر چند که پهنای تختخواب چندان کافی به نظر نمی‌رسد که البته برای یک کامیونت نیز چندان جای ایراد ندارد. کامیونت‌های جک را باید مثل برخی از محصولات تجاری این روز‌های چین، حاصل نگاه‌های جدید چینی‌ها به این صنعت بدانیم چرا که در طراحی و ساخت این کامیونت‌ها از طراحی داخلی و خارجی زیباتری نسبت به برخی محصولات فعلی چینی‌ها استفاده شده و سعی شده است تا در نهایت نیز از نظر فنی، محصولی قابل اعتماد به دست مشتریان برسد. از ویژگی‌های مهم در طراحی این خودرو‌ها، ارگونومی آنهاست که در سطح خوبی بوده و از مهم‌ترین فاکتور‌های مد نظر قرار گرفته برای راحتی راننده، تنظیم فرمان در تمام جهات به همراه پدال گاز برقی است. پیشرانه‌ها با استاندارد آلایندگی یورو 4 به همراه سیستم تنفسی توربو شارژر و اینترکولر هستند و در دو نوع با کد‌های  HFC4DA1-2C وISF3.8s4141  عرضه می‌شوند که اولی از ساخته‌های خود جک و دومی نیز از ساخته‌های کامینز است. پیشرانه اول با حجم 2.8 لیتری روی مدل 5.6تنی نصب می‌شود که بالاترین توان و گشتاور تولیدی آن برابر با 114 اسب بخار و 250 نیوتن‌متر است و این اعداد برای پیشرانه دوم با حجم 3.8 لیتری برابر با 141 اسب بخار و 450 نیوتن‌متر خواهد بود. برای پیشرانه ضعیف‌تر گیربکس 1+5 دنده و برای پیشرانه دوم نیز گیربکس 1+6 دنده در نظر گرفته شده‌ و تمام 4 محصول گفته شده دارای ترمز کمکی از نوع ترمز اگزوز هستند.

بازار داخلی و رقبا ‌
در حال حاضر همان‌طور که گفته شد بازار ساخته‌های جک در کشورمان گرم است و این در حالی است که رقبای قدری همچون محصولات تولیدی ایسوزو، محصولات هیوندای و البته کامیونت جدید FAW را پیش روی خود دارد. با این حال کامیونت‌های جک با برخورداری از قوای فنی و حرکتی خوبی که در حد رقبایشان است و طراحی‌های زیباتر نسبت به نسل‌های قبلی خود، در کنار خدمات پس از فروش قابل قبول توانسته‌اند بازار خوبی برای خود دست و پا کنند. این کامیونت‌ها در حال حاضر قیمتی در حدود 80 تا 106 میلیون تومان دارند.

نویسنده: علیرضا داودی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو